Hej Rini.
En av våra medlemmar har råkat ut för samma sak, vad för argument framförde du som ledde till att du fick licensen beviljad?
Stort grattis till dig för det och ha det bra.
Mvh // LundaWille
Hej Rini.
En av våra medlemmar har råkat ut för samma sak, vad för argument framförde du som ledde till att du fick licensen beviljad?
Stort grattis till dig för det och ha det bra.
Mvh // LundaWille
Never mind, läste fel inlägg.
Men hur som, skjuter man magnum är man ju med i matchen.
Är det nån som har hört hur Polisen (Stockholm) ställer sig till inköp och innehav av .38 special med en .357-licens?
Om det är någon som är på väg att få avslag på dessa grunder (revolver, 357 magnum, precision b) eller fått avslag och överklagandetiden inte löpt ut.
Vill ni få gratis rättshjälp i överklagandet till förvaltningsrätten. Meddela mig! Ställer gärna upp i denna fråga och får saken överprövad.
Rini0001, det är väldigt behjärtansvärt av dig!
En liten fråga bara: Är du jurist eller motsvarande?
Om inte är tyvärr risken stor att överklagandet leder till en förlust som blir ett prejudikat som sedan polisen kommer stödja sig emot i framtiden…
Det är troligen just det som polisen vill “locka fram” och sedan har manegen krattats för att de ska kunna fortsätta med sina vantolkningar och även skapa nya sådana framgent.
Jag tror att den enda långsiktigt vettiga vägen i detta är att man ändrar skrivelsen i skjuthandboken så polisen inte längre ges tolkningsutrymmet som de har nu i detta.
Dvs. Skriv motioner till förbundet rörande att ta bort förbudet av magnumammunition/magnumladdning i fält, milsnabb och precision!
Motionerna ska vara inne till respektive kretsstyrelse under denna månad (November) för att hinna tas med på förbundsårsmötet.
Mvh
Johan B
Tror det vore klokt att ko-ordinera detta med förbundet, låt de agera som har hela bilden istället för att någon hoppar in för att driva “sin” sak, som kan bli dåligt för andra…
Detta verkar bara gälla region Stockholm då jag i Uppsala nyss fått licens på en .357 magnum med motivering för fält i R-klass.
I mina ögon MÅSTE detta drivas med hjälp av Förbundet och med hjälp av jurist lämplig för uppdraget. En förlust skulle kunna bli förödande, medan en vinst skulle öppna nya vägar.
Mitt råd är att ange alla patrontyper som kan skjutas i vapnet. Jag ska söka om på en 357 nästa år och kommer att räkna upp:
357 magnum
38 special
38 long Colt
38 short Colt
Dessa patroner kan du skjuta i ett vapen för 357 magnum. Då kan polisen inte vägra (jodå) men de får lite svårare att klara av det genom systemet.
Jag kommer att göra likadant för .32 S&W long (.32S&W) och .22lr (.22 short). Och kräva att alla varianter står på licensen.
Och kaliber 12/89, 12/76, 12/70, 12/65, 12/50 osv för alla hagelbössor…
Tror du krånglar till det och polisen kommer nog vara mer pragmatisk än så…
De går på den “längsta patronen” vapnet klarar att skjuta och får du licens på den så har du automatiskt rätt att köpa/inneha och skjuta alla andra patroner som är kortare och passar i vapnet.
Sedan anger man ju inte alla patroner som kan användas i vapnet vid tillstånds-ansökan, utan man anger vilken patron vapnet är tillverkat för att skjuta (dvs. vad tillverkaren anger för “kaliber”) och utöver det inom vilka skyttegrenar man avser använda vapnet till.
Ps. Om du ändå vill göra detta - glöm inte 6mm-“Flobert-patronen” i .22:an! (Den första enhetspatronen som lanserades 1835 och som skapades genom att fästa en rund blykula direkt i en modifierad svartkrutständhatt utan krut.)
Mvh
Johan B
Krånglar till det i onödan är ju det polisen gör och vad tråden handlar om…
Visst gör de det, men två fel blir inte ett rätt…
Särskilt inte i ett juridiskt sammanhang där polisen har tolkningsföreträde fram tills någon har drivit ärendet till högre instans genom överklagande!
Anger man vid licensansökan alla patroner man avser skjuta i vapnet binder man nog ris åt egen rygg - risken är stor att polisen vid förnyelse av vapnet sedan kräver aktivitetslogg på alla kalibrar man har använt och då blir det ju problem om man inte har tävlat eller tränat med dem…och anger man dessutom patroner som det inte tävlas med kan det bli ännu större problem då polisen inte anser att man har behov av vapen för att bedriva “plinking-skytte”.
Tillståndet (“licensen”) söks ju på vapnets angivna “kaliber” kopplat mot de grenar man tänker skjuta och därmed kan visa “behov av”.
Återigen är det lite av en gråzon med .357magnum om man bara kan visa behov av skytte med “högst” .38special - det är ju detta polisen plötsligt har börjat se som ett problem (tidigare var det inte det och det borde vara fastlagd praxis men någon “slug” person på polisen tycker tydligen annorlunda nu).
Vi kan främst påverka vårt eget system, för polisen lär inte ändra sig om de inte måste!
Det är här vi har möjlighet att få förbundet att ändra tillbaka regelverket till att det åter är tillåtet att använda .357magnum i vissa grenar där det nu är förbjudet (det var tillåtet förr i tiden innan en motion drevs igenom och förbjöd det).
Tar man bort förbudet att använda .357magnum-laddad ammunition i precision, fält, milsnabb och ev. PPC (kanske kan vara krångligare då det styrs av internationella regler), så tar man bort gråzonen och tolkningsutrymmet för polisen!
Skriv motioner till förbundsårsmötet - ska gå via föreningen - kretsen och sedan förbundet.
Denna månad är sista månaden kretsen ska ha motionen, så det börjar bli bråttom!
Mvh
Johan B
(kanske lite off topic):
När jag införskaffade min 1:a grytpistol stod det .22lr på licensen. på den tiden var man tvungen att söka ammunitionslicens på .22.
När jag ville använda .22 short var jag tvungen att söka licens på gällande ammunition. Fick avslag från tillståndsmyndigheten eftersom det stod .22lr på vapenlicensen.
Efter en hel del krångel och motiveringar fick jag till slut tillstånd på 500 patroner.
Lite lättare idag men vet inte hur polisen ställer sig till att man innehar ammunition av annan kaliber än vad som står på licensen (ex. 357Mag/38spcl).
Sökte på min Python för R/fält i April i Stockholm och den gick igenom. Antar att när det är dags att söka förnyelse om 5 år, att jag kan ändra till magnumprec istället, för det skjuter jag ju också??
Det är ju ett allmängiltigt råd, använder man sin rev till magnum också ska man söka på det i första hand. Skytterörelsen har inte haft för vana att söka på det “grövsta” utan det “mesta”, dvs vad man skjuter mest. RA Stockholm har ganska tydligt visat att vi kanske måste tänka om här…
Fick min licens utan krångel efter en dryg handfull veckors väntan
Det var nog bara dösnack och valfläsk i vanlig ordning från de partier som pratade om att underlätta för sportskyttar
Tyvärr är det nog så.
Skrev till SD angående 5-åringarna, fick ett väldigt svävande svar som inte sa något av vikt.
Skrev till SD,M å L senast. Samma svammel. Innan valet sas det ju att det var klart och skulle bara klubbas.