Hur ser det ut idag i Sthlm? Har någon nyligen fått avslag/bifall på .357 när dom har sökt för klass R-precision eller fält?
Inte Sthlm ytan syd.
Men förnyade min Ruger 454casul / 45Lc nyligen utan problem som fält R
Men på den står det båda kalibrarna på trumman. Om det spelar in vet inte.
Men kalibern heter ju inte magnum så det kanske inte sticker i ögonen på dom
Det finns kanske en idé att använda metriska kaliberbeteckningar? 9x33R kanske låter mindre farligt än .357 magnum
Det är väl vad de egentligen vill ha i ansökningarna. Det är iaf vad handläggarna har sagt till mig när jag frågat.
Hur ser det ut med detta numera? Kan man räkna med att stöta på patrull när man försöker förnya sin 686:a på Fält R (i Sthlm)?
Min klubb rekommenderar att ange magnumfält eller mangumprecision i föreningsintyget för .357
Men jag vet inte vad händer om man inte gör det.
Jag förnyade precis min 686a och angav precision B. Inga problem eller frågor från myndigheten.
(I Sthlm)
From SHB 2024 godtas magnumammo med ett övre tak avseende anslagsenergi. Det innebär att problemet borde vara löst.
Det hade varit bra om RA Stockholm hade haft en mer resonlig inställning till frågan men nu ser det ut som det gör och då får man vara tacksam för att förbundet har hanterat frågan på sin sida.
Menar du att Förbundet godkänner Magnumammo till t.ex Revolverfält?
Förutsatt att det inte har en anslagsenergi över en viss gräns?
Japp. Det finns en liiiiten notis om det i senaste NP. Jag vill minnas att 600 joule nämns som övre gräns men jag har den inte framför mig nu.
Syftet är sannolikt att bemöta galenskapen om att avslå ansökningar på magnumrevolvrar till R och/eller B enbart på grunden att magnumammo är förbjuden.
Edit: här är notisen.
Jag gjorde några räkneexempel för ammunition med max anslagsenergi 600 J:
9x19 mm
100 gn i 1406 fps, PF 140 / 595 J.
115 gn i 1311 fps, PF 150 / 595 J.
124 gn i 1264 fps, PF 156 / 596 J.
130 gn i 1232 fps, PF 160 / 594 J.
147 gn i 1135 fps, PF 167 / 570 J.
.38 Special
Inte möjligt under patronens maxtryck på 17 000 PSI.
I vapen kamrat för magnumtrumma gäller samma hastigheter som för .357 Mag.
.357 Magnum
110 gn i 1341 fps, PF 147 / 596 J.
125 gn i 1261 fps, PF 157 / 598 J.
158 gn i 1122 fps, PF 177 / 599 J.
.40 S&W
155 gn i 1132 fps, PF 175 / 598 J.
180 gn i 1051 fps, PF 189 / 598 J.
200 gn i 997 fps, PF 199 / 598 J.
10 mm Auto
Samma gränser som .40 S&W.
.44 Special
200 gn i 997 fps, PF 199 / 598 J.
240 gn i 906 fps, PF 217 / 594 J.
300 gn i 815 fps, PF 244 / 599 J.
.44 Magnum
Samma hastigheter som för .44 Spec.
.45 ACP
185 gn i 1034 fps, PF 191 / 595 J.
200 gn i 996 fps, PF 199 / 597 J.
230 gn i 930 fps, PF 214 / 599 J.
260 gn i 873 fps, PF 227 / 597 J.
Samtliga kalibrar ovan är maxladdningar med mantlade Speer-kulor simulerat skjutna ur 6" pipa.
Med 10mmAuto så blir det problem…
Och förbundet har sedan tidigare godkänt magnumammunition till revolverfält så detta skulle ju egentligen inte behövas. Du har kunnat och kan ladda tex din .357-hylsa med en specialladdning och skjuta R. Det är ju en patron i KALIBER 357 men med en specialladdning. Enda skillnaden nu blir att det finns en gräns om 600J. Den känns också konstig eftersom den inte utgår från kaliberspecifika värden vilket gör att grova kalibrar med tunga kulor diskrimineras, tex 45 Colt. Däremot kan man nog ladda en .32 H&R Magnum rätt friskt…
Hela “magnumförbudet” är tokigt! Det grundar sig historiskt i att en person som störde sig på ljudet vid fältskytte (han hamnade mellan två .357magnumskyttar som precis hade köpt sig varsin M/27 och ville prova att skjuta fulladdat) och fick igenom en motion som “förbjöd magnumammunition” utan att man definierade det närmare än så…
Förbudet är illa genomtänkt och enklast vore om man strök det helt - inga normala skyttar skjuter ändå onödigt hårt laddad ammunition på en tävling i precision, milsnabb eller fält, då det bara ger skytten nackdelar.
Som nämt så finns det mängder av patroner som benämns som magnum, men de har helt olika specifikationer/anslagsenergi/rörelsemängd och dessutom finns det ett gäng patroner som inte heter magnum men som är minst lika hårt laddade - i vissa fall rejält mycket hårdare än t ex. .357magnum (som de flesta förknippar med “magnum” då det var den första patronen 1935 som var döpt till det namnet)…
Nu känns det som förbundet visserligen äntligen börjat fundera på problematiken kring förbudet men att man trasslar in sig i regelverket…
Mvh
Johan B
Bra där, jag lade till värden för .40 S&W och 10 mm Auto i tabellen ovan.
10mm Auto har ju alltid varit en magnumkaliber som har passerat under radarn eftersom 10mm kom först och sedan kortades till .40 S&W. Hade förhållandet varit det omvända hade namnet garanterat varit .40 Magnum (eller Super, baserat på nomenklaturen för pistolhylsor).
Jag sköt själv 10mm Auto med 200 gn i 1200 fps i Precision B under några år. Mest för att det gick att skjuta motsvarande magnum inom regelbokens ramar, men lika mycket för att reta de som tyckte man “skulle” ha en .32 och framför allt för att reta de som sade att det inte gick att skjuta med Glock. Vill minnas att jag vann något kretsmästerskap i Precision A med den konfigurationen. Därefter blev det tyst(are).
Oavsett vilket så är 600J-gränsen det vettigaste som har hänt Skjuthandboken sedan jag började skjuta 2008. Borta är alla dumheter om patronbeteckningar och “motsvarande fabriksammunition”. Nu har vi något enkelt och mätbart.
Är det perfekt? Nej, inte alls. Anslagsenergi är ett rätt uselt mått över huvud taget i både skytte och jakt. Men det är i alla fall förutsägbart.
Och SPSF har alltid handikappat grova kalibrar. När S&W 929 (9x19 mm) kom frågade jag regelkommitén om att uppdatera 6,5"-regeln om max piplängd i R så att den baserades på stomme istället för på kaliber. Svaret jag fick var att om man uppdaterar regelboken varje gång det kommer en ny modell så kommer det aldrig ta slut. Själv tycker jag att det är precis det som är meningen, att man som skytt och förbund följer den tekniska utvecklingen. Men bakåtsträvande är ju utmärkande. I det här fallet ska vi därför vara väldigt glada att något har hänt. De enda förlorarna är skyttar med grova kalibrar som inte handladdar, de är nog ytterst få med dagens ammopriser.
Tyvärr är ju handläggningen av tillstånd inom vissa gränser handläggarberoende.
I syd har det vid något tillfälle jag varit inblandad i även blivit problem med någon udda magnumkaliber, .32 tror jag.
I något fall med 686 i . 357 till Fält löste det sig genom att föreningen angav .38Special på föreningsintyget. Hindrar visserligen i teorin skytten från att använda .357 men licensen är fortfarande på .357 eftersom det är det som måste stå i ansökan.
Tror det var en smidig handläggare som ville hitta ett hål i sina riktlinjer.
Jag har nu råkat på att fick avslag på manurhin 357 lämna in licens ansökan för förnyelse av licens i Augusti samtidigt med 9 och 7,65 före jul gick licens på 9 mm och nu den 15 januari går ett rekommenderat brev som fanns i avslag på 367 och nytt licens på 7,65. Vi har skickat in nytt föreningen intyg som står magnum fält och precision det sjukaste är att revolver skulle hå ut i oktober därför var lite tidigare för att förnya men efter 4 månade går avslag och 3 veckor för att överklaga känns jätte jobbit så vet inte exakt vad ska göra ???
Vad var motiveringen till avslaget? Pistolskytteförbundet har ju ändrat reglerna för magnumammunition i den nya skjuthandboken, så om avslaget var pga att man inte får skjuta med magnumammunition i exvis Fält R så är ju det inte längre korrekt.
Fast man har som sagt tidigare också kunnat skjuta med patroner i kaliber 357 magnum så länge de varit “specialladdade”… Så länge polisen vägrar att tolka SHB som förbundet anser den ska tolkas så kommer detta inte att hjälpa någon tror jag tyvärr. Bara krångla till för andra…
Vilken region är det du får avslag i?