Nu börjar vi komma off topic som sagt… By the way så skrev jag ju att hylsregeln endast gäller magnumskyttet. Och “normal fabriksladdning” gäller även exempelvis fältskytte.
C.2.3 Ammunition
Ammunitionen skall utgöras av patron, där komponenterna är sammansatta till en enhet där tändmedlet (tändhatten) är centralt placerat (centralantändning) eller vid kal .22 utgörs av s.k. kantantändning. Ammunitionen skall ha sådana egenskaper att en säker och riskfri funktion erhålls. I automatpistoler skall halvautomatisk funktion erhållas. Projektilen skall utgöras av en fullkula av bly (motsv.) eller med kärna av bly (motsv.). Projektiler med annan funktion än fullkulans är inte tillåtna.
Magnumladdad ammunition får användas vid tävling där enligt inbjudan magnumladdad ammunition får eller skall användas. Patroner eller vapen laddade med svartkrut får inte användas vid skjutning i av SPSF sanktionerade tävlingsgrenar.
Detta står om vapengrupp R:
**Ammunition **
Mantlad eller omantlad blykula i enhetspatron med centralantändning. Magnumladdad ammunition är inte tillåten. Magnum- eller svartkrutsladdad ammunition är ej tillåten.
Skriv inte till mig här om du inte gillar regelverket - skriv en motion till förbundet…
Men tillbaka till ämnet - detta är inget kryphål i regelverket utan ett påhitt av polisen! Enligt skjuthandboken får man ju skjuta en patron i kaliber .38 Special i en revolver i kaliber .357 Magnum när man skjuter vapengrupp B/R! DET är min poäng!
Och din fråga om 10mm och .454 Casull är ju besvarad om du läser SHB. Det beror på hur du laddar dem… En .454a är ju en förlängd .45 Colt och klarar ett hiskeligt gastryck - den är såklart en “magnum” om du använder en fullbumpa normalladdning. Men kör du en fisladdning motsvarande .45 Colt så är den såklart inte det. En 10mm (som jag haft en gång i tiden) skulle jag inte säga är en magnum per definition, men såklart skulle en tokladdning kunna anses magnum om man vill hårdra det. Testa och se så får du svar!