Inga förnyelser på .357 revolvrar för Fält, Precision eller PPC

Så länge som tillståndet är giltigt får du sälja den vidare (men överlåtelsen måste gå igenom innan tillståndet gått ut, det här kan förstås bli ett problem - framför allt i Stockholm med deras helt orimliga handläggningstider).

Hinner tillståndet gå ut riskerar du ett åtal för brott mot vapenlagen, normalt sett ett ringa brott men det är ändå en situation man bör undvika.

Det blir dessutom vanligare och vanligare att polismyndigheten inte tar emot vapen för skrot utan förhandsbokning vilket man bör ta höjd för.

Jag tycker du ska ta hjälp av en jurist med en överklagan, finns mycket att anmärka på i deras formuleringar. Kanske finns stöd att hämta hos förbundet. Du är inte ensam och finns andra så kan ni gå ihop. Förhoppningsvis är det någon ny okunnig handläggare, som inte förstått att den vanligaste revolvern är kammad för revolverkalibern är 357 magnum.
Men en heads up att lägga in träning med magnumladdat i loggboken. Håller tummarna för att det går bra till slut. Pistolskytteförbundet jobbar också med frågan har jag fått information om.

Överklaga myndighetsbeslut
skriftligt e-post går bra be om anstånd att utveckla talan, nu är det dags att ta in juridisk expertis. Kolla med försäkringsbolaget om du har rättshjälp.

1 gillning

Det polisen missar är att det går alldeles utmärkt att skjuta vapengrupp R med en revolver i .357 Magnum, laddad med patroner i kaliber .357 Magnum… Det är ju hylsan och patronen som utgör “kalibern” men man kan ju enligt SPSF:s tävlingsreglemente ladda en specialladdning i en magnumhylsa! (OBS detta gäller dock inte magnumskyttet som kräver specialladdning i specialhylsa) Och sedan vill de ju inte heller erkänna konsekvensen av att kalibern .38 special passar i en revolver som ÄVEN är kamrat för .357 Magnum. Det är klart man kan inneha patroner (.38 special) som passar i vapnet (som även tar .357 magnum). Gå via förbundet och samordna eventuella överklaganden så det inte blir hela havet stormar därute och någon trampar snett och sätter alla andra i skiten bara…

Nej, det har de definitivt INTE missat. Hela deras argumentation bygger ju på att en revolver kamrad i .357 inte är lämplig för grenar där magnumladdad ammunition inte är tillåten, dvs. vapengrupp R.

@Enum: Det är inte längre aktuellt för mig. Jag har redan gjort mig av med de tre revolvrar som faller under denna kategori. Min race-revolver för PPC 1500 används numera för Magnumprecision/fält.

Det här är en så principiell fråga att den borde drivas av förbundet, inte av enskilda privatpersoner.

Quick-fix: Skriv om SHB och tillåt magnumladdad ammunition och ge tävlingsarrangörer möjlighet att begränsa ammunition till icke-magnumladdat genom att t.ex. hänvisa till internationella regelverk (ex. PPC/WA1500?). Problemet löst!

2 gillningar

Tråkigt att du fick göra dig av med revolvrarna 🥲i ppc behövs också olika piplängder för de olika vapengrupperna. Skulle vilja använda superlativ men polisen läser denna tråd också!

Jag funderar på om det kan vara nåt principiellt beslut som ligger bakom (aka skrivbordsbeslut) inför borttagandet av 5 åringarna. Då vill man få ner antalet 357 magnum revolvrar, som för övrigt alltid har varit en nagel i ögat på polisen till ett absolut minimum. Alla som har fler än 1st 357 mag kommer drabbas. De har dragit ut en lista från vapenpär med namn på alla inom region Stockholm och betar av den successivt. Har själv tävlat med poliser som uttryckt negativt om att vanliga pistolskyttar innehar magnum vapen. Det sitter djupt i organisationen.

Tycker ändå att du ska maila någon på rikspolisstyrelsen, berätta om ditt ärende och vad du anser är fel. Tänker dra iväg ett Mail också. Det har funkat tidigare för mig i alla fall :+1:t2:

Instämmer - denna fråga bör drivas av förbundet och inte enskilda. Jag vet inte om du missförstod mig men det är enligt SHB tillåtet att använda hylsor i .357 magnum när man skjuter vapengrupp B & R, så länge inte krutladdningen är en magnumladdning. Det går alldeles utmärkt att tex ladda snälla specialladdningar med N320, N340 osv i en magnumhylsa som har samma prestanda som vanliga patroner i .38 eller 44 Special. Och då använder man ju KALIBERN .357 (eller 44) magnum och den är således tillåten för B & R. Det är LADDNINGEN som avgör enligt SHB. Annat gäller som sagt i magnumskyttet då en specialladdning måste laddas i en specialhylsa.

1 gillning

Detta är bedrövligt!

Jag förstår inte varför polisen håller på med denna kontraproduktiva verksamhet - sportskyttar är inte något samhällsproblem utan en som kollektiv betraktad skötsam grupp och samtidigt stor samhällsresurs genom t ex. totalförsvarsanslutningen!

Det finns egentligen bara ett bra sätt att stoppa denna typ av dumheter från polisens sida; det är genom att man gör ändringar i regelverket i skjuthandboken och tar bort förbudet mot att använda “magnumladdad ammunition” och “magnumammunition” i vissa grenar!
Byråkratiska dumheter får bekämpas med byråkratiska motåtgärder…! :angry:

Skriv motioner till förbundet (via föreningsstyrelsen och kretsstyrelsen - förfaringssättet är reglerat i era föreningsstadgar och kretsstadgar)! Detta tänker jag göra!

Desto fler som skriver motioner till Svenska pistolskytteförbundet i frågan, desto större chans är det att förbundet inte kan ducka frågan utan tvingas agera och göra regeländringar som täpper igen det “kryphål” som vissa individer inom polisen har upptäckt! Förbundets styrelse finns till för oss och skall arbeta för vårt bästa, inte tvärtom!

“Rädslan” för “magnumrevolvrar” och “magnumpatroner” är nog kopplat mot någon form av osaklig grundad mytbildning - personligen skulle jag säga att det finns andra typer av vanligt förekommande enhandsvapen och ammunitionstyper som är betydligt farligare för polis och andra, om de kommer i fel händer…

Mvh
Johan B

4 gillningar

Syftet med denna aktivism är ju glasklar…

1 gillning

Alltså, å ena sidan skriver man att det ska “råda objektivitet” i bedömningen, å andra sidan gör man ju en i allra högsta grad subjektiv bedömning. Hela påståendet att det går att skjuta 38 special får det ju att framstå som att det är av en tillfällighet man kan göra det samtidigt som S&W skriver i specifikationerna för exempelvis 686 att den är byggd för BÅDE 357 magnum och 38 special. Vapnet är alltså byggt för att kunna skjuta 38 special.

Jag är upprörd. Rejält.

1 gillning

Att det finns krafter inom polisen som driver någon form av kampanj och letar “kryphål” förefaller tyvärr som rätt tydligt! Motivet bakom det kan man bara spekulera i och då blir det mest gissningar som inte leder någon vart…så den frågan kan man nog släppa.

Det som i grunden är problemet i regelskrivningen i skjuthandboken är att det inte finns någon tydlig definition kring vad “magnumammunition” eller “magnumladdad ammunition” innebär! Man har i skjuthandboken specifikt förbjudit något, men samtidigt inte definierat vad det är man förbjuder. Detta skapar ett stort tolkningsutrymme som polisen nu utnyttjar!

Det logiska och effektiva sättet att få bort det problemet är att se till att förbudet mot magnumammunition och magnumladdad ammunition tas bort från skjuthandboken i aktuella skyttegrenar. Om man inte tar bort förbudet, måste man åtminstone tydligt definiera begreppen “magnumammunition” och “magnumladdad ammunition”, så det framgår vad det är som inte är tillåtet!

Det är genom motioner till förbundsårsmötet som enskilda medlemmar och enskilda föreningar kan påverka den typen av regeländringar - skriv motioner!
Desto fler sådana som kommer in i frågan, desto större är chansen att vi får till en regeländring i detta och täpper igen polisens “nyfunna kryphål”.

Har man tid och engagemang nog att skriva inlägg på ett forum som detta, kan man också skriva motioner! :wink:

Mvh
Johan B

4 gillningar

6 gillningar

I SHB står det att “ingen höghastighets- (high speed) eller magnumammunition är tillåten” i PPC. Så med tillståndsmyndighetens kreativa tolkning och tillämpning av regelverket kan man ju inte heller tillåta revolvrar i kaliber .38 special eftersom dessa kan skjutas med “high speed” ammunition som inte heller den är tillåten.

Lycka till med era licensansökningar.

1 gillning

Kan meddela att förnyelse på min revolver i .357M gick igenom. Fick lappen nyligen👍

Handläggare Region väst.

/B

Nästan ännu värre är ju påståendet från Polisen i “Polismyndighetens bedömning” där det står följande:
“det har heller inte kunnat klarläggas att vapnet inte kommer missbrukas eller att det finns synnerliga skäl som talar för att förlängning av tillståndet ska ges”
Det är väl lika illa att missbruka vilket vapen som helst??

2 gillningar

Off Topic
men vad definierar Magnumladdning? Att krutet ligger i en magnumhylsa? Eller finns det specat i M/s eller Joule?

Det finns ingen definition på vad Magnumladdning är, vare sig i skjuthandboken eller inom ammunitons-/vapenbranschen.

Det är här det blir lite intressant!
Förbundet har med stor tydlighet klargjort att magnumladdad ammunition specifikt är förbjudet i vissa grenar, men de anger inte vad det innebär…

Det blir lite som att säga att hastighetsgränsen på vägen är att man inte får köra för fort! :wink:

Generellt betyder “magnum” att man utgått från en befintlig patron och givit den mer hastighet/anslagsenergi etc. på ett eller annat sätt, men med bibehållen kuldiameter.

Sedan finns det kalibrar som är väl i klass med eller mycket “värre” än t ex. .357 magnum, men som inte heter just “magnum” - är de då tillåtna? (T ex. 10mm Auto eller “värstingen” .454 Casull)

Mvh
Johan B

2 gillningar

SHB har visst en definition av magnumladdning, även om den inte är exakt i M/S eller J:

Ammunition: Skall motsvara normal fabriksladdning och i vapengrupperna 1-4 samt 7 vara av magnumtyp. Ammunition av magnumtyp är en patron där patronhylsans större volym tillåter en större krutladdning och därmed högre prestanda (hastighet) än en motsvarande standardladdning eller specialpatron med samma kaliber och kulvikt.

I friklassen och pistoklassen får man använda allt mellan 9 mm och .455, så även 10mm Auto, .357 Max och 454 Casull är såklart tillåten där. Men i de kaliberspecifika klasserna såsom M3 & M4 som anger att bara kaliber .357 Magnum är tillåten, går det såklart inte.

Sedan har man alltså en regel endast inom magnumskyttet att bara specialhylsor får användas till specialladdningar:

Vapengrupp 8 får skjutas med vapen som är avsedda för magnumpatroner. Specialladdning skall vara laddad i Specialhylsa och får inte laddas i Magnumhylsa.

Någon sådan bestämmelse finns dock inte för exempelvis fältskytte utan då kan man använda snälla laddningar typ Cowboy action skytte som publiceras även i exempelvis .357 Magnum-hylsor när man skjuter vapengrupp R.

Definitionen är gaska tvetydig. :thinking:
I princip kan man ladda alla “standarhylsor” med mer alternativt snabbare krut så att de ger högre prestanda än standardladdning.

SWClassicHunter; den text du refererar till gäller ENBART grenarna magnumfältskjutning och magnumprecision!

Motsvarande definition finns inte för (“vanligt”) fältskytte och precisionsskytte i SHB…
Sedan finns det alltid frågetecken med vad “normal fabriksladdning” innebär - är det strikt enligt SAAMI eller CIP eller annat? Och var finns det en tydlig information kring vilka fabriksladdade patroner som uppfyller dessa specifikationer? Var hamnar +P och +P+ -laddningar i detta?

Så SHB har mig veterligen inte någon definition på vad magnumladdning är i de två sistnämnda grenarna, men är samtidigt väldigt tydlig med att förbjuda sådan ammunition i dessa grenar… :roll_eyes:

Var faller vissa andra patroner som t ex. 10 mm Auto och 454 Casull in i detta?
Är det “magnumladdningar” eller inte - de heter ju inte “magnum”, eller närmare bestämt är de godkända eller inte för fältskytte och precision?

Förbundet har krånglat till detta och inte gjort sin hemläxa ordentligt innan de skrivit regelverket! Detta biter nu medlemmarna i svansen när polisen har hittat ett nytt “kryphål” för att neka tillstånd på vissa vapen. :frowning:

Jag har fått berättat för mig varför man införde denna regel - det var en person (jag skriver inte namnet här men har fått det bekräftat från denna person och en av de två nedan nämnda skyttekamraterna i fältskyttetävlingen) som vid en fältskyttetävling hamnade i samma patrull där två skyttekamrater från samma klubb precis köpt sig varsin .357magnum-revolver och var lite “skjutkåta” på att prova “fulladdad ammunition” bara för att testa nyförvärven. Han hamnade mitt emellan dessa två herrar i patrullen och chockades över smällarna och tryckvågen och tappade koncentrationen och sköt dåligt och blev sur - sedan skrev han en motion till förbundet om att förbjuda “magnumammunition” i fält- och precisionsskyttet och fick igenom detta…

Rent sportsligt finns det inga behov av att förbjuda magnumammunition, då sådan bara ger nackdelar för skytten i vanlig precisionsskytte och fältskytte - varje vettig skytt kommer välja mildast möjliga laddning som uppfyller kraven på funktion och precision mm.

Däremot kan jag förstå om man vill begränsa sådan ammunition pga. buller eller säkerhet (riskområde eller liknande). Men det kan enkelt regleras genom skjutbaneregler eller regler för respektive tävling i fältskytte t ex.

Men oavsett behövs det en tydlig definition av begreppet magnumladdning för att man ska kunna göra en vettig reglering av den typen av kalibrar/laddningar!

Mvh
Johan B