SWClassicHunter; den text du refererar till gäller ENBART grenarna magnumfältskjutning och magnumprecision!
Motsvarande definition finns inte för (“vanligt”) fältskytte och precisionsskytte i SHB…
Sedan finns det alltid frågetecken med vad “normal fabriksladdning” innebär - är det strikt enligt SAAMI eller CIP eller annat? Och var finns det en tydlig information kring vilka fabriksladdade patroner som uppfyller dessa specifikationer? Var hamnar +P och +P+ -laddningar i detta?
Så SHB har mig veterligen inte någon definition på vad magnumladdning är i de två sistnämnda grenarna, men är samtidigt väldigt tydlig med att förbjuda sådan ammunition i dessa grenar…
Var faller vissa andra patroner som t ex. 10 mm Auto och 454 Casull in i detta?
Är det “magnumladdningar” eller inte - de heter ju inte “magnum”, eller närmare bestämt är de godkända eller inte för fältskytte och precision?
Förbundet har krånglat till detta och inte gjort sin hemläxa ordentligt innan de skrivit regelverket! Detta biter nu medlemmarna i svansen när polisen har hittat ett nytt “kryphål” för att neka tillstånd på vissa vapen.
Jag har fått berättat för mig varför man införde denna regel - det var en person (jag skriver inte namnet här men har fått det bekräftat från denna person och en av de två nedan nämnda skyttekamraterna i fältskyttetävlingen) som vid en fältskyttetävling hamnade i samma patrull där två skyttekamrater från samma klubb precis köpt sig varsin .357magnum-revolver och var lite “skjutkåta” på att prova “fulladdad ammunition” bara för att testa nyförvärven. Han hamnade mitt emellan dessa två herrar i patrullen och chockades över smällarna och tryckvågen och tappade koncentrationen och sköt dåligt och blev sur - sedan skrev han en motion till förbundet om att förbjuda “magnumammunition” i fält- och precisionsskyttet och fick igenom detta…
Rent sportsligt finns det inga behov av att förbjuda magnumammunition, då sådan bara ger nackdelar för skytten i vanlig precisionsskytte och fältskytte - varje vettig skytt kommer välja mildast möjliga laddning som uppfyller kraven på funktion och precision mm.
Däremot kan jag förstå om man vill begränsa sådan ammunition pga. buller eller säkerhet (riskområde eller liknande). Men det kan enkelt regleras genom skjutbaneregler eller regler för respektive tävling i fältskytte t ex.
Men oavsett behövs det en tydlig definition av begreppet magnumladdning för att man ska kunna göra en vettig reglering av den typen av kalibrar/laddningar!
Mvh
Johan B