Avskaffande av 5-årslicenser

Sitter med några gamla tillsvidarelicenser och skulle gärna köpa nyare järn men vill inte ha femåringar så jag behåller bara det jag har.
Har varit en väldigt aktiv skytt för 15 år sen men pga flyttar och aktivt jobb där jag pangat på jobbet så har jag inte haft behov av att använda pistolerna privat.

Nu har jag precis börjat använda dom igen även om jag gillar luftskyttet lika mycket och skulle som sagt vilja byta upp mig så jag hoppas verkligen att avskaffandet blir av.

Alla ” seriösa” skyttar som bara skjuter på ringade tavlor och ska plocka medaljer verkar ha glömt syftet med skytterörelsen, dvs hålla uppe kompetensen hos befolkningen!
Så vad är det för fel att bara skjuta för att man tycker det är roligt utan att hålla på och tävla???
Skyttet måste vara den enda sorten som man helst inte får hålla på med för att det är roligt, det ska vara byråkratiskt, fullt med regler och krångel precis som att dödsfall vore vanligt.

Ingen som kräver att man håller på med roadracing bara för att man har en sporthoj och har mc-kort så varför ska man vara så aktiv för att få behålla sin licens?
Man kan ju ta bilkörkort när man är 18 och sen inte sätta sig bakom ratten förrens man är 90…jag tror jag vet vem som är den största faran

Bort med dom så man kan vara aktiv och även inaktiv men använda sitt sportredskap sporadiskt när andan faller på.
Under 30 år har licenserna varit det som har hjälpt till att man tänker en gång extra :slight_smile:

Att klubbarna dör beror enbart på hur ROLIGT man har det när man är där, har man det stelt så slutar man såklart gå dit och det beror inte på att man har en livstidare, men 10 år senare kanske man gör ett nytt försök igen…

13 gillningar

Sååååå sant

1 gillning

Absolut ret,jag tänker mest på Jägerne dom har ju evighets licens, sportskyttet ,bör ju ha samma möjlighet,man kan inte altid vara aktiv även man vil…så är det också löjligt att bli av med ,vapen ock alt,bara pga regler…

1 gillning

Det är väl centern som är orsak till att femårslicenserna är kvar.

”Centerpartiet svek i frågan om femårslicenser” | Svensk Jakt

1 gillning

Jag fick hem min vapenlicens nu i veckan och har inget datum utskrivet på raden där giltighetstiden ska anges. Endast ett datum för när vapenlicensen utfärdades.

Innebär det att min vapenlicens för målskytte med pistol INTE har någon begränsning i tiden?

Ja, din lyckliga rackare :slight_smile:
PM kommer säkert att höra av sig om att det har blivit ett fel. Bara att neka till byte av licens för det är inget fel.

2 gillningar

Hehe… Det är flera av mina skyttevänner som säger likadant. Att det måste ha blivit ett misstag. Men att det som står på licensen, gäller. Det vill säga. Inget slutdatum, utan en “evig” licens.

Vi får se. Men jag kommer inte att fråga mer, utan låta tiden gå. Skjut och vara glad åt att slippa femåringen.

Och ha koll om knappt fem år, om det krävs en ny återansökan för att kunna behålla licensen för det vapen som är aktuellt.

Nästa år efter lite mer utredande ska den ju ändå bort eller hur? :smiley:

Skärpta straff för vapenbrott borde dock motivera att man dubbelkollar om inget ändras.

/ Femetta

Fast det är inte många jägare som har licens på jakt med pistol. Och de som har det har jag för mig att det är 5år på. Vad gäller gevär så är det evighetslicens på både jakt och sportskytte dock ett krav på medlemskap i skytteförening så länge du har geväret.

Är det verkligen återkallelse av licensen om man skulle gå ur skytteföreningen(gällande gevär)?

Mig veterligen finns inga sådana krav…

1 gillning

Ja annars är det olaga vapeninnehav. Men helt ärligt så skiter jag i hur ni gör. Testa vetja och skriv sedan här hur det gick!:joy:

Nej, olaga vapeninnehav blir det först när tillståndet (“licensen”) är återkallad.

Däremot kan polisen i teorin hävda att behov av vapnet inte föreligger om du inte längre är medlem i en förening - men mig veterligen finns det inga kontrollsystem som automatiskt detekterar detta hos polisen.

Så i praktiken är risken/chansen liten att polisen upptäcker att du inte längre är medlem i en förening om du har ett vapen som är “på livstidslicens”.

Om polisen upptäcker det och vill återkalla tillståndet så får du givetvis ett besked om detta som du kan överklaga om du vill innan det vinner laga kraft…

Mvh
Johan B

1 gillning

Men inte när det beviljat för jakt.
Finns inga krav att man måste vara medlem i någon förening.

Nej, jakt kräver ingen anslutning till förening.

Men ska man hårdra det hela så skulle polisen kunna hävda att man inte har behov av ett jaktvapen om man inte jagar (har tillgång till jaktmark eller är medlem i jaktlag eller liknande) - men det är ju svårt att kontrollera…

Alla vapentillstånd (“licenser”) bygger i grunden på att man gentemot polisen kan påvisa ett behov av att ha/bruka vapnet i fråga och därmed (när vissa andra parametrar uppfylls) kan få “dispens” från det generella förbudet när det gäller att äga/inneha vapen i Sverige =
få vapentillstånd (“licens”).

Men har man tillstånd (“licens”) även om den är utfärdad på felaktiga grunder (eller grunder som ändrats med tiden), så är det inte olaga vapeninnehav. Däremot kan polisen då ompröva tillståndet och ev. återkalla det. Har man kvar vapnet efter att tillståndet är återkallat/har gått ut, blir det olaga vapeninnehav…

Mvh
Johan B

Tar sällan illa upp:-) Stör mig på den stämning som var för ett år sedan där man va så på och med ex utskottsförslag tyckte att man kunde ta ett beslut på wolley.

Men nju så är det åter en TUNG utredning som skall i bästa fall vara klar till vete fan när och då är det tyst i ledet!

Nix de som lovat att bara vi får makten så… Sitter där nu men mest på händerna…

1 gillning

Läs artikeln jag länkade till…

Läs vad jag skrev, ingenting kan hindra er nu! Men snacka går ju…

Förstår hur du tänker och hur polisen teoretiskt skulle kunna göra men det räcker med jägarexamen för att kunna motivera innehav för jakt (varken jaktmark eller medlemskap) och den behöver inte förnyas.