Avskaffande av 5-årslicenser

Som jag tolkat det så har SD motionerat i riksdagen för avskaffande av 5-årslicenser för enhandsvapen med motiveringen att det dagligen sker dataslagningar mellan licensinnehavare, misstankeregister och belastningsregister. De tycker att 5-årslicenserna därmed inte fyller någon vettig funktion för säkerheten utan endast orsakar onödig administration och kostnad.

När jag plogar riksdagens protokoll och regeringens dokument så är min tolkning att riksdagen röstat ja till detta förslag och anmodar regeringen att göra något i frågan. Regeringen skriver att ärendet inte är slutbehandlat ännu.

Startlänk:

Fråga:
Är min tolkningar ovan korrekta? Är inte superexpert på alla vändor i regering och riksdag…
Vad tror ni om 5-årslicensens framtid?

Läste om det tidigare.
Förslaget är nerröstat det går hitta om du är envis och orkar söka igenom.

Det räcker inte att vara envis för att förstå vad riksdagen pysslar med. Man måste även kunna läsa tankar och ev spå i kaffesump. Riksdagens protokoll är inte triviala att förstå. Det kan vara svårt att ens fatta vilket år ett specifikt protokoll kommer från när de oftast bara skiver dag, månad och motionens nummer vilken innehåller ett årtal. Det är nästan som att det är meningen att det ska vara lite svårt att följa besluten. Den 3 juni 2020 så tolkar jag att riksdagen tog följande beslut efter omröstning:

%<---------------------------------------------------------------------

12. Tidsbegränsade licenser

Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag
Beslut fattat med acklamation.

Utskottets förslag: Riksdagen ställer sig bakom det som
utskottet anför om tidsbegränsade licenser och tillkännager detta för
regeringen.
Därmed bifaller riksdagen motionerna

2019/20:542 av Adam Marttinen m.fl. (SD) yrkande 3 och

2019/20:2668 av Louise Meijer m.fl. (M) yrkande 20.

Reservation 8 (S, V, L, MP)
%<---------------------------------------------------------------------

Dvs SD, M, KD, C röstade för att avskaffa 5.årslicenser och S, V, L, MP röstade mot. SD, M, KD och C hade fler röster än den andra sidan. Att sedan Louse Meijers motion var med i samma omröstning är ju lite märkligt eftersom hennes motion handlade om jakt och jaktvapen. Som tur är finns inga 5-års licenser för jakt utan där räcker det att man kollar misstankeregister och belastningsregister varje dag.

Kopierat från

Personligen har jag “tyvärr” inte så mycke emot 5 åringarna.
I o m att du måste skjuta dina guld och vara med på fixar och städdagar på klubben för att få dina licenser förlängda så dör inte klubben ut då vi är ganska få som driver klubben och skjuter frekvent och anordnar tävlingar.
Om 5 åringarna försvinner så kommer många nybörjare skjuta sina guld, få sin 22’a, skaffa en 9:a, betala sin medlemsavgift varje år och inte behöva visa sig på banan igen och ha en glock liggandes hemma.

5 gillningar

Hur var det innan 5års licenserna? Dog klubbarna ut då med? :slight_smile:

5 gillningar

Det är rimligt att få äga saker utan ägandeskapsbegränsningar inklusive saker som i teorin går att skada andra med. Skytte och vapen är för många en hobby och fritidssysselsättning. Hobbys är det som gör att människor klarar av att på vardagar vara produktiva med sitt kanske inte alltid så roliga arbetsliv. Alla har sin hobby och tycker att andra människors hobbys är “konstiga” eller ologiska. Om någon tar en paus i klubbskytteverksamheten och har sin Glock eller Neua hemma i vapenskåpet som minne eller i väntan på ny inspiration är inget konstigt. Vi bor inte i Nordkorea. De dagliga databaskörningarna mellan licensregister, misstankeregister och belastningsregister kommer att säkerställa att piketen kommer och tar med sig vapnet om personen ses som olämplig laglig vapenägare.

Att dessutom 5-årslicenserna kräver aktivitetsintyg på varje vapenindivid gör det hela ännu mer märkligt. Som sagt, det är en hobby och man kanske dagligen tränar och tävlar med sin .22a eller moderna 9a medan man vill ha sin gamla veteran Luger att skjuta med endast på riktigt högtidliga tillfällen typ en gång om året. Det borde rimligen vara lagligt men är inte det idag.

9 gillningar

Jag har 2 vapen som jag har tillsvidarelicens på och på dom behöver jag inte visa något intyg på att jag har behov av , men mina andra 5 måste jag visa det var 5:e år. Enligt mitt tankesätt så är det en konstig regel att ha två olika tillstånd

1 gillning

Nej men jag tycker att det är en helt ny mentalitet i klubben/klubbarna nu för tiden.
Nu är det mer tufft och “Glockinriktat”.

Lol ja och vad gör det om det är Glock inriktat?

2 gillningar

Det hamnar som tillgännagivanden, där har Regeringen “veto” ungefär som Filibuster sen så gnäller KU lite

Utöver avskaffade femårslicenser innebär utskottets tillkännagivanden kortfattat:

  • En översyn av vapenlagstiftningen i sin helhet.
  • Skärpta straff för vapenbrott.
  • Skärpta straff för vapensmuggling.
  • Avskaffat krav på licens för ljuddämpare.
  • Utökad vapengarderob.
  • Översyn av reglerna för EU:s vapenpass, det vill säga förenklingar för att föra vapen in och ur landet
1 gillning

Att bli ständigt kollad är inget problem för mig.
Problemet är att polisen krånglar när det ska förnyas.
Hittar på egna regler och vill ha aktivitetsbevis mellan varven.
Polisen ska ha så lite med civilt skytte att göra som möjligt och helst inte alls.
Både när det gäller licenser, besiktning av skjutbanor mm mm.
Polisen ska ägna sig åt att bekämpa och förebygga brott.
Mina skattepengar ska inte gå till en myndighet som försöker försvåra för människor som har ett intresse som det smäller om.

Måste bara tillägga att vad skytten har för redskap spelar noll roll.
Man ska ha det man trivs med oavsett om det är en Glock eller en x-six.
Känsloargument handlar inte om fakta och ska inte räknas in någonstans.

4 gillningar

Du skall ha ett behov av ett handeldvapen, det är grejen.
Om inte så skall du inte ha den/dessa

Att det ska vara behovet som ligger till grund för licens är väl iofs. inget konstigt utan fullt logiskt…MEN varför har man då inte infört femårslicenser även på jaktvapen?
Jo, för det vågar man inte för det skulle bli ett ramaskri hos för många presumtiva röster i ett val…

Dock kvarstår faktum att regeringen har fått uppdraget att AVSKAFFA femårslicenserna av riksdagen - men de har inte gjort något för att göra detta.
Demokratisk kollaps är det om man ska hårdra det!

Mvh
Johan B

5 gillningar

Ta bort 5 års licenser helt. Jag har själv inte jagat sen 2015 men skjuter på banan ibland. Samma sak med pistol vart aktiv till och från i 10 år blivit tvingad att sälja MINA ägodelar. Det är helt sinnessjukt idiotiskt. Finns ingen fördel med det alls. Varje dag uppdateras ens register hos polisen så de har full koll på en ändå. De vet till och med om din mamma är otrogen. Antigen får man ha vapen eller så får
man inte ha vapen. Punkt slut! Det är roligt och skjuta. Det ska räcka för att inneha vapnen!

5 gillningar

(S) kämpar fortfarande med klor och näbbar för att få behålla 5-års licenser medan M, KD, SD och C anser att det inte gör nytta med 5-års licens för att minska våldet på gatorna.

https://bulletin.nu/nyheter/all/damberg-in-i-vaggen-igen-om-vapenregler

2 gillningar

Tror nog inte någon har missat det.
Men förra veckan röstades det igenom i Riksdagen.
Riksdagen gav regeringen ett tillkännagivande om att under 2021 komma med ett förslag om att ta bort tidsbegränsade licenser!
Tycker det kan vara värt att skriva ned i denna tråd.

4 gillningar

Spelar nog tyvärr ingen roll för dom kommer fortsätta att slingra sig

Jag är mer positiv denna gång då det är tidsbegränsad tid för att ta bort tidsbegränsningarna :slight_smile:
Ett tillkännagivande i sig är ju inte tidsbegränsat så att säga, men nu är det så.
Jag tolkar det som så, att lagändringar sker i Juli och vid årsskiftet.
De lär nog behöva komma fram med något innan sommaren, annars är deras påstående om risk för EU böter inte så mycket att komma med.
Men det lär väl bli till årsskiftet som tidigast.
Men man är ju luttrad, man måste se det för att tro på det, men lite ljusare är det allt!

3 gillningar

Det hade varit helt fantastiskt underbart!

1 gillning

Hade varit skönt om 5års licenserna avskaffades eller att det skulle vara lättare att förnya. Sen absolut är det bra att man ska hålla sig aktiv i klubben och engagera sig.
Ska bli spännande och se vad beslutet blir.