Avskaffande av 5-årslicenser

Den 17/6 har riksdagen massa grejer på agendan kring det här.
Mvh

1 gillning

Tyvärr kommer det nog inte komma framåt i den politiska soppan. Så länge inte riksdagen har mod och avsikt att köra över regeringen kommer inget att hända i frågan. Dock kommer de inte att hända då det skulle få stora politiska utspel.

Mer troligt är vid ett regerings skifte efter nästa val att vissa frågor kommer att drivas igenom för att visa handlingskraft i början.

Tror inte det sker även om det blir en borglig regering. Jag har inget förtroende för politikerna.

Regeringens uppgift är att styra landet. Det innebär att den ska genomföra riksdagens beslut. Regeringen planerar för hur man vill styra landet, men det är riksdagens som beslutar. En regering brukar bestå av ett tjugotal ministrar.

Så det skall vara att verkställa vad riksdagen beslutar. Känns lite som att något är gravt fel när dom inte verkställer riksdagens beslut

Håller med om att det är väldigt illavarslande när regeringen inte verkställer riksdagens beslut utan bara kör sitt eget race.

Tanken är att vi ska ha en representativ demokrati där våra folkvalda ska representera folket och folkviljan. Mellan valen ska detta fungera genom den parlamentariska processen i riksdagen som är den beslutande institutionen, tänk styrelsen i ett företag. Regeringen är som sagt den verkställande institutionen, “VD’n”. Det är regeringens uppgift att verkställa riksdagens beslut, om de inte gör det kan man ifrågasätta vad vi har dem till.

De som nu företräder det sittande regeringspartiet måste vara de mest demokratifientliga jag någonsin sett inom svensk politik. De är totalt tondöva och ignorerar helt riksdagens och majoritetens beslut. Vapenfrågorna är endast toppen på isberget.

Jag har generellt inget emot den socialdemokratiska ideologin, tvärtom. Men med dagens företrädare för partiet borde de stryka “-demokraterna” ur partinamnet.

3 gillningar

Regeringsbyte = ny lag gällande 5-årslicens?
Annars är det hyckleri…

2 gillningar

Du drömmer, snuten backar inte!
Eller vilket parti skulle rösta för fler “potentiella” vapen i samhället . Jo det försvinner även vapen ur vår verksamhet. (även om det är en MYCKET liten del)

Och JO det är hycklare, tro inte annat. Vi har haft andra regeringar efter 1995 och inget har hänt till vår fördel.
Så de blåser dig med falska löften…

Centern fick kalla fötter kring 5-års licenser. Tråkigt

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/femarslicenserna-blir-kvar-utskottsmote-klart/

Riktigt tråkigt!

Endast SD kan vara så in i helvete obegåvade så man föreslår detta på Helautomatiska vapen, förvånad ngn

1 gillning

Mja, det är ju bara en återgång till hur det var innan 5-åringarna. Man måste fortfarande behovsmotivera för att få licens. Och det sker numera daglig registerkontroll, vilket efter vad jag förstått inte var fallet när femåringarna infördes.

Jag förstår inte varför det skulle vara problematiskt? De ger ju ändå inte ut tillstånd för kpist längre (i praktiken) så majoriteten i civilt ägarskap finns på tillsvidarelicenser ändå.

Ja naturligtvis, det är ju bla det som gör förslaget så genuint korkat. De försöker bara samla ”pinnar” noll tänk som vanligt.

Jag vill inte ha 5-åringarna och skulle inte blanda in automatvapen i en sådan motion= noll tänk eller är det interna påtryckningar från de bruna lagren?
Har de tänkt så är det möjligen att förslaget skulle falla så de kan dra på sig offerkoftan.
Ett rent populistiskt förslag i marginalen, synd att en så viktig fråga dras i smutsen.

Om du inte vill ha kvar 5-årslicenserna så ska dom ju inte finnas kvar för vissa vapen men inte för andra. Varför man blandar in alla vapen är väl just för att man vill blir av med 5-årslicenserna en gång för alla. Eller vill du bara nyttja frågan för att kasta skit på ett specifikt riksdagsparti?..

2 gillningar

Ett starkt bidragande skäl till att förslaget lades på det viset är att JU inte har tillgång till resurser för att skriva om lagen för mer komplicerade ändringar. Det förslag som lades var enkelt att lägga eftersom det helt enkelt blev återtag av en tidigare ändring. Den bättre lösningen är att de som har resurser att göra komplicerade lagändringar (Regeringen), gör som de bli tillsagda av lagstiftaren (Riksdagen). Men eftersom Regeringen inte gör vad de ska tog man till denna enkla lösning.

Rent taktiskt hade det väl varit vettigare att låta M eller KD skapa motionen dock.

3 gillningar

Lätt behövs inte för de är mästare på att göra det i egen regi.
Anser bara att man som vanligt tänker kort.

Ingen har en enda rimlig anledning till att ha ett automatvapen på livstid i Sverige.,
Så därför anser jag det oerhört oklokt att dra in det i det hela, men inte förvånade, inte skarpaste knivarna i lådan…

Hej igen,

Du skriver lite osammanhängande men jag ska försöka svara dig i vilket fall. Antingen så har man 5-årslicenser eller så har man dem inte. Det är ju det som själva debatten handlar om. Sen vet jag inte varför du anser dig ha rätten att bestämma om vem som har behov av vad samt i vilken omfattning.

Om man tillåter automatvapen på obegränsad tid i teorin men i princip aldrig beviljar någon licens för helautomat i praktiken vart ligger då problemet enligt dig? Samma sak kan ju sägas om rätten att bära vapen dolt för självförsvar. Vi har lagar som säger att den möjligheten finns men vi har ingen prejudicerande praxis för samma lagar så de flesta som ansöker om att få bära vapen för självförsvar får givetvis ingen beviljad licens.

Jag är personligen dels emot 5-årslicenserna som del men är främst emot att det ska vara Polismyndigheten som ö.h.t. sköter om licenshanteringen i landet då Polismyndigheten borde lägga dessa resurser på att stävja den skenande brottsligheten i landet istället.

En fråga om automatvapen ser jag således om en petitess i jämförelse och allt bottnar nog i det hela i simpel likabekandlings-princip. Men du verkar som sagt främst vilja kasta skit samt klistra epitet på ett specifikt riksdagsparti sett till hur du uttrycker dig…

4 gillningar

Sanningen svider…
Vill man ta bort 5 åringarna så får man skriva ett förslag som har möjlighet att passera riksdagen inkluderar man automatvapen så är det kört, Inte som sagt de skarpaste knivarna… Man kan inte banka igenom lagförslag med järnrör.
Skenande brottslighet, den har ju gått ner.
För övrigt så är den uppseendeväckande hög bland SD:s politiker, många som inte får licens…

Att KD är på handlar mer om att där har man släppt på alla spärrar och helt slutat att tänka “Thrump light”= bara populism.
Civilanställde inom polisen är de som skall handlägga och det skall vara max 10 dagars handläggning,
Vilka skulle enligt din syn hantera licensansökningarna?

Ps Vad gällande epitet så tarvar det noll ansträngning då de är mästare på det själva.