Avskaffande av 5-årslicenser

Det har ju dock redan gått igenom i riksdagen tidigare, både 2019 och 2021? Så varför skulle de tänka annorlunda nu?

EDIT: Ska förtydliga att det som röstats ja till har varit justitieutskottets betänkanden.

En ex ar15 med 100 smällar i maget. En glock 17 med 30-50 dito Helautomat är vapen och vapendelar som inte hör hemma här heller.

Ett förslag som innefattar bort med 5-åringarna för sportskyttar. Magg-begränsning (som man har på jaktvapen). samt krav på att om man har ett magasin så skall man ha licens på ett vapen som magasinet är avsett för. (ingen utanför kriminella kretsar tycker att ex en 50-stack “nior” i innerfickan är ok).
Ovanstående förslag skulle gå hela vägen fram till färdig lag. lätt.

Har en vän som har en AR15 22lr runt 100mag, den och en snart laglig dämpare skulle bli en otäck “sniper gun” då kan man tömma ett mindre bostadsområde, om det snurrar till i huvudet

Man skall väl inte utgå att det snurrar till i huvudet, för då kvittar det vilket vapen man har. Eller om man kör t ex bil in i en folksamling

Är du vapenägare själv… eller endast någon som tycker om att uttrycka åsikter på ett vapenforum?
Om du är vapenägare så blir jag förvånad över din välvilja att välkomna ytterligare restriktioner för oss.

5-års licenser för enhandsvapen är helt meningslöst & bidrar inte att göra det “säkrare” på något vis…då alla legala vapenägare kontrolleras per automatik gentemot Polisens relevanta register varje dygn.

Vad 5-åringarna däremot gör är att öppna dörren för framtida 5-års licenser för ALLA typer av vapen oavsett om det gäller Jakt eller Målskytte…befintliga som framtida licenser…allt som behövs är ett beslut & ett penndrag… & har man väl genomfört detta så kan man när som helst skruva upp värmen genom att öka kraven in absurdum för att få förnyat licensen.

Tyvärr så visar på tok för många Svenska vapenägare prov på vad som är typiskt Svenskt… Själviskhet.
“Så länge de inte kommer efter jaktbössorna så bryr jag mig inte”, “Jag håller ändå inte på med pistolskytte”, “De som vill hålla på med leka krig skytte kan gå med i Hemvärnet” osv osv.
Vilket naturligtvis är synnerligen oklokt då vi istället behöver hålla ihop.

En del vapenägare är… när det kommer ner till kritan… mer lojala mot “Partiet”… än vad de är gentemot vapenägandet.

2 gillningar

Här finns info för den som är intresserad.

Med vänlig hälsning, enum

2 gillningar

38 motioner gällande vapen, detta ska beredas, debatteras och i maj så kommer beslut. Värt att notera att riksdagen ställer sig bakom en hel del positiva förändringar för oss skyttar och jägare.

Är väl beväpnad men nykter och jag vet vad som funkar eller ej.
Skall man få sin vilja fram så måste man använda skallens insida och inte bräka som ett får.
Korkade förslag landar där de hör hemma.
Ytterligare restriktioner?
Vill man komma fram eller vill man ropa för döva öron.
Åter insidan och rimlighet i det man önskar.
Jo Gun är beväpnad så det räcker…

Nej jag utgår inte från detta scenario men det kvittar inte vilket vapen man har och det borde du förstå.
Fråga den Norska dåren med AR15 vad han tycker, om han tyckte att eldkraften var ett problem…

Åter vill man ngt så måste man använda insidan…

Ursäkta men nu är du ute och svamlar. Breivik använde ingen AR-15. Men det märks tydligt att den som inte använder insidan på huvudet och bräker som ett får det är ju du.

8 gillningar

Uppenbarligen så begrep du ingenting av vad jag skrev men du kände dig ändå manad att svara.
Måste jag förklara så kommer du ändå inte att förstå…

Ett förslag som innefattar … att om man har ett magasin så skall man ha licens på ett vapen som magasinet är avsett för.

Mitt intryck är att FM har sagt nej till den linjen, det tappas t.ex. bort magasin under övningar vilket ställer till det. Regeringen har också helt backat från licens på magasin, så jag har svårt att tro att ett sådant förslag lätt skulle “gå hela vägen”. Se t.ex. https://svenskjakt.se/start/nyhet/forsvaret-kritiserar-vapenforslag/

1 gillning

Du har ju permanent röd/grönt filter på så det spelar ingen roll vad du kommer skriva för typ ingen håller med dig i din argumentation.

3 gillningar

Skrev INTE att man skulle ha licens på magg men att man skall ha samma förhållningssätt till magg som man har till amo, rimligt i min värld. Inget passande vapen ingen amo eller Magg dvs behov saknas.

Du har hittills inte tillfört ett enda dugg i ämnet förutom taffliga försök till div förolämpningar.
Vi kan vara överens om att vi inte vill ha 5 åringar på vanliga sportskyttevapen revolver och pistoler.

Läs hela tråden så ser du att det finns en hel del vettiga inlägg och vi är i sak överens här, men inte om vägen dit.
Kolla ex Empa, tillför vettiga saker.

Politik är det möjligas konst och för att nå sina mål i en demokrati så får man maka på sig, om man är smart.
Det är som i vilken relation som helst.
F Y I så använder jag bara Brunfilter…

Åter igen så skriver du osammanhängande och vi är flera som inte förstår kontentan av det budskap som du försöker förmedla. Se över meningsuppbyggnaden och ta det lugnt med eventuella berusningsmedel.

Du verkar för övrigt som tidigare talare påpekat inte själv ha erfarenhet av skytte som just skytt. Bottnar det händelsevis i problem med lämpligheten?

1 gillning

Jobbar samtidigt som jag skriver och syftet är inte att skriva en A-uppsats.
Om det är osammanhängande för vissa så är det beklagligt, jag skriver ju för att jag tycker att det är viktigt med en förändring i rätt riktning.
Verkar som om det är svårt för vissa att förstå vanlig Svenska, det beklagar jag.

Du Pardini har åsikter om att polisen inte skall handlägga, vem skall göra det enligt dig?
Jag anser att det ÄR en fråga för polisen. var det begripligt?
Jag anser att kravet att en sportskytt skall förnya sin licens var 5:te år skall avskaffas, begripligt?
Jag anser att man INTE skall avskaffa den tidsbegränsade licensen för Automatvapen då det INTE är vilket vapen som helst, begripligt?
Jag anser att det skall vara samma regler för magasin som det är för ammunition, begripligt?
Jag anser att det skall vara en begränsning på magasinkapacitet även för sportskyttar(ex max 20patroner), begripligt?
F Y I betyder För din information (fast på engelska)
Hoppas att det var begripligt.
Jag jobbar mycket, tänker snabbt.
Det är mina handikapp
Inga problem med lämpligheten, röstar inte på det partiet :wink:
Då jag har det omdöme som krävs för att bära Jakt och Handeldvapen
så tänker jag inte skriva här vad jag har, men jag sakna inget

Har läst hela tråden och du tillför inte så mycket mer än svammel, försök till påhopp och brun smetning förutom en del fakta fel med. Haha brunfilter, den var ju bra snarare permanent röd grönt filter.

Tydligen obegripligt känsligt att nämna de bruna, kan tillägga att ja är inte imponerad av de övriga populistiska (Googla det) företrädarna heller.

Brunsmetning, snygg färg på din avatar ser ut som gul/brun och mörkbrun, passar en särskrivare.

NU var jag elak

Lukas 23:34…

Som jag skrev intet nytt under solen, eller vad tillförde du nu?

Jag har delgivit min syn och tänker inte bränna mer lyse på pajkastning, har viktigare saker för mig.
Får besök av sotaren imorgon så då blir det lite jobb hemma sen så skall jag åka med en vän och trycka lite bly när vinden har avtagit, blåser 20m/s i byarna nu

Äsch vad tråkigt då min telefon tycker att det heter brun smetning och inte brunsmetning men men. Du tillför inget mer än just påhopp så det ger ju inget.

Intressant, jag har antecknat det i min anteckningsbok skriver upp det i handflatan och skrynklar ihop det och kastar det

Önskar dig lycka till i livet med det röd gröna filtret, någon gång kanske du också vaknar upp :yum:

Hejsan!
Vad har ni kommit fram till i denna härliga demokratiska polemik?
Är vi för eller emot en 5 års licens?
Fördelarna är?
Nackdelarna är?
Kan vi lära oss något om de olika åsikterna?
Vad vill ni ska ske?
Hur ska det se ut i Sverige framöver för oss vapendragare?