Avskaffande av 5-årslicenser

Jösses vilken insikt du har!
Vad menar du?..
Du kallar dig “Juristen”? det är hel ok…:wink:
Tolkar ditt inlägg som om att du inte “skitar” ner Sossarna men ändå förstår deras politik?

• Helt ok!..
    Förmodar att du kämpar på men vad har Socialdemokraterna för rättspatos (rättskänsla ,förståelse) de senaste decennierna utifrån ditt perspektiv?..
    -som kan knytas an till dessa tidsreglerande perspektiv…som vi vapendragare ska infinna oss i?
    (jag påstår nu inte att du har tagit parti för dessa regleringar (5 års-licenser) o,s,v,?
    Jag vill bara veta var du står?

Bra frågor…
Nackdelarna med 5-åringar har jag redan skrivit.
Nackdelarna med magasinbegränsning är samma… har man väl börjat ligger det nära till hands att man fortsätter.
Tyskarna har ju gladeligen röstat & fortsätter rösta på Politiker som driver EU/Globalist Agendan & har ju genomfört magasinbegränsning… som gör absolut ingenting för att förhindra/minska risken för något psycho eller religiös fundamentalist att avrätta oskyldiga (med träning så går det synnerligen snabbt att byta magasin oavsett om vi pratar handeldvapen/semiauto gevär).
Det jag vill se är förutsättningar för vapenägandet i Sverige som gynnar den enskilde vapenägaren & som gynnar Nationen.
Det har aldrig varit viktigare att ha en beväpnad befolkning som vet hur man använder bössorna än nu…Sverige har som bekant slaktat i princip all Militär infrastruktur… & just därför behöver vi återgå till devisen:
Ju fler Svenska medborgare som besitter god vapenkunskap (& rätt typ av skjutvapen) …ju bättre i ett skarpt läge.

Vi behöver oxå inse att “shit will always happen”…så som psykfall/extremist som begår ond gärning med skjutvapen… men, det får inte resultera i panikartade feelgood lösningar av inepta Politiker i strävan att visa handlingskraft.
Denna insikten har vi ju i stort när det gäller trafiken…folk dör & lemlestas varje dag…olyckor händer…så är det bara.

Skjutbanor måste fredas & nybyggande av sådana måste från Kommunerna uppmuntras…de (skjutbanorna) finns i slutändan för Nationens bästa.
Den träning/tävlingar vi håller på med… oavsett om det är på jaktskyttebanan eller målskytte… gör vi ju för vårt eget höga nöjes skull…men, jag ser det oxå som en oerhörd nytta för Totalförsvaret…speciellt då vi gör det oavlönat & betalar skjutvapen/utrustning samt ammo ur egen ficka.
Kommunerna måste kategoriskt ha ett dövöra inför eventuella klagomål om buller & hänvisa till Nationens intresse.

För den enskilde vapenägaren:

Inför vapenkörkort för att bli vapenägare (möjligt för laglydiga medborgare).
Därefter erforderlig Jägarutbildning om man vill avliva djur.
Därefter erforderlig målskytteutbildning & medlemskap i Klubb beroende på skytteform man vill ägna sig åt.

Slopad vapengarderob (enda kravet är ett eller flera SS3492/SSF3492 skåp).
Slopa uppdelningen för jakt/målkyttevapen…ett vapen är ett vapen & för jakt har man kvar klass kraven beroende på vilket vilt man skall jaga… men, man skall kunna göra det med det/de skjutvapen man har…hur det/de än ser ut så länge de klarar klass 1-4.

Inför att alla transaktioner även privatperson-privatperson administreras av Vapenhandlare som är uppkopplade mot Myndigheten & kan ordna licensen (efter vapenkörkort) på plats i realtid för motsvarande kostnad som vi betalar idag. Det hela skulle kunna vara klart inom några minuter…Kunden glad & Handlaren är glad…som kanske lyckas kränga nåt när kunden ändå kommit in i butiken (de flesta av oss är ju inte svårflörtade).

4 gillningar

Det du kallar ‘‘vanlig svenska’’ som tydligen ‘‘inte många förstår’’ lämnar mycket att önska. Nog om det.

Rörande handläggning så bör en helt ny myndighet grundas som tar hand om vapenhandläggningen och allt som den berör. Polismyndigheten bör enbart verifiera lämpligheten. Då Sverige har +400 myndigheter som säkert även många av dem lämnar mycket att önska så skulle man nog kunna lägga ner ett gäng av dessa för att starta upp denna myndighet som faktiskt skulle fylla en nyttig funktion. (adjö 12 veckors handläggning för licenser). Polismyndigheten ska som sagt lägga fokus på brottsbekämpning.

Beträffande ditt utspel om att ‘‘brottsligheten minskar’’ så ökade antalet polisanmälningar per capita med 6% 2020 i jämförelse med föregående år och att polisanmälningar minskade för 2021 kan nog till mycket härledas till bl.a. de strängare restriktionerna som rådde under samma år.

Ja jag har förstått att du är anti automatvapen men vilka får i regel licens för sådana? Gevärsskyttar i dynamiskt skytte skjuter semi-automatgevär som t.ex. AR15. De enda jag kan komma att tänka på som har automatvapen är väl de som skjuter K-pist m/45 men de är både gamla/slitna och reservdelar icke-existerande så de kommer utfasas av sig själv tids nog.

Samma regler för magasin som ammunition? Vem äger i regel magasin som inte passar till de vapnen man äger? Vad skulle vara vitsen? Visst man kan sälja dem separat om de är värda pengar. Men nej magasin anses inte vara en vital del och är således licensfri precis som ljuddämpare i år ska bli. Inget fel/konstigt i det.

Då sportskyttar i Sverige (undantaget dynamiskt skytte) är en del av totalförsvaret så ser jag inget problem med ‘‘stora magasin’’. Eller vill du kanske reglera magasin-innehaven även för Försvarsmakten?

Och ja jag förstår engelska väl för övrigt även om du nu inte skrev det till mig personligen.

Och nej lämpligheten grundar sig i regel inte i någon ideologisk tillhörighet i dagsläget utan man ser enbart till tidigare brottsregister om sådant råkar finnas samt om man ev. råkar vara ‘‘känd’’ av polisen.

1 gillning

Förutom den bruna särskrivningen så kan jag tillägga att fakta fel skrivs faktafel. Men akta dig för vilken lärare du anlitar.

Finns en i tråden som tycker att “Lämnar mycket att önska” Korrekt är “lämnar mycket i övrigt att önska” och skriv inte som avslutning “Nog om det” skriv “nog om detta”.

Det är fan humor på hög nivå…
P90 är ingen förebild…

Haha viken, bra stavning där.

1 Ang stavning se mitt svar till dedeo. Ei Turun yliopisto…
2 Vi har tillräckligt med myndigheter, vapenhandläggarna har redan allt krävs bara nya direktiv och en “garanti” om max 10 dagars handläggningstid i annat fal sanktionsavgift (har krigat som fan med polisen kring den här frågan och problemet är att man ägnar sig åt annat). En ny myndighet skulle inte förändra ett enda dugg om man får samma resurser, snarare det motsatta då vi skulle behöva föda en ny “overhead”
3 finns statistik för den som önskar bevisa vad som helst.
4 Inte anti automatvapen har bara svårt att se behovet i civilt bruk men har på goda grunder farhågor om att det kan ställa till det för oss alla seriösa skyttar.=svårt att få “vanligt folk” att se fördelen med att de förekommer med statens goda minne. M A O inget behov av livstidslicens.
5 och 6.1" Vem äger i regel" Trodde att det var begripligt. Licens ? Skrev jag det??? Nej läs en gång till!..
Vitsen? klura lite på det…Kommer du på ngt? Polisen vet, har suttit i polisstyrelsen så jag vet varför men du får fundera.
6.2 Har jag i något stycke inkluderat försvaret i mina inlagor? om så citera!
Kan med emfas intyga att att om du ideologiskt utrycker sympati med ex Nassarna så är du för evigt på goda grunder rökt i vapensammanhang så länge som vi är en demokrati!
Mangs skulle aldrig komma ifråga hos oss, knappast i Kalix heller…
Jo jag är känd hos polisen, stora delar av släkten är beväpnade i tjänsten…
Detta har INTE hindrat mig från att leva fan med dem i licenshanteringsfrågan.
Ps Fick min senaste på 3 dar :slight_smile:
God natt

De gick lite fort, talade i telefon Bjuder på den :slight_smile:
Impad över att du såg den:-)

:wink: var ju tvungen :wink:

1 gillning

:wink: Ja öppet mål…

1 gillning

Men snälla!!!
Håll er till Ämnet och sluta upp med personliga angrepp och kommentarer om stavfel och grammatiska fel. Driv ämnet framåt och inse att vi har olika åsikter, det är ju därför vi diskuterar.

6 gillningar

Men hujedamig (10 tecken) och nu kommer det riktiga :+1:

Ja, åter till ämnet. Jag var inte aktiv när femårslicenserna infördes, men jag har hört att de infördes med påståendet “det blir bara enkel formalia vid förnyandet, en ren symbolhandling”. Riktigt så blev det inte, utan jag ser fyra olika problem folk är misssnöjda med i förnyelseprocessen, listar dem från minst till störst:

1. Kravet på användning av samtliga vapen. Detta är helt klart formalia, speciellt som det bara ska intygas på heder och samvete även om klubbarna brukar anpassa verksamheten med garderobsvädringar och liknande.
  2. Förnyelseprocessen i sig. Skytten måste se till att få in ansökan, det kostar pengar, det ska skrivas intyg,
  3. Kravet på skjutskicklighet. Vissa skyttar tävlar om att skjuta sina fordringar på nyårsdagen, men förvånansvärt många aktiva skyttar hamnar efter med märkestagning av olika skäl. På senare år verkar det t.ex. ha blivit satt i system att skyttarna tar ut licens för vapengrupp A genom det nationella skyttet och sen till 99% skjuter dynamiskt i ett antal år. Plötsligt dyker de upp på 25m-banan igen med mössan i handen.
  4. Slumpmässiga ändringar i regelverket och den osäkerhet det medför. Vem vet när tillståndsenheten börjar ställa helt godtyckliga krav igen? Jag tror det är en hel del skyttar som skyndar sig att skaffa tvåhandsvapen just för att vara säkra på att ha dem på livstidslicens.

De första tre av dessa punkter går att lösa även med bibehållen femårslicens, kanske till och med utan lagändring. Allt som krävs är att förnyelsen blir en blankett som skickas ut till skytten var femte år, där skytten själv intygar på heder och samvete att behov kvarstår och att vapnet används regelbundet. Inget ytterligare intyg från klubb, inget skicklighetskrav. Varför ska man behöva vara duktig för att få utöva sin sport?

2 gillningar

Punkt tre är väl ett självmål i resonemanget!?

Om du skjuter dynamiskt skytte med vapnet, ska du vara ansluten till en förening som skjuter dynamiskt skytte och är ansluten till dynamiska förbundet.
Annars kan du ju inte säga att du har behov av vapnet i fråga för det du söker licens för!

Att man gjorde så förr i tiden är en annan femma, för då fanns inte det förbundet som hade behörighet att delegera utfärdanden av föreningsintyg för den verksamheten…

För att förstå polisen och andra myndigheter som kan vara inblandade i detta måste man nog förstå utgångsresonemanget:
Det är förbjudet att inneha skjutvapen i Sverige!
OM du kan uppvisa ett starkt behov och anses vara lämplig som person att inneha skjutvapen, så kan du få dispens från förbudet.

Sedan anser jag att punkten fyra är ytterst relevant och en punkt där polisen som är satta att upprätthålla våra lagar, faktiskt ibland bryter mot dessa när de gör egna “hitte-på-lösningar” och egna tolkningar som saknar lagstöd.

Men åter till ursprungsproblemet: Regeringen har vid två tillfällen blivit ålagda av riksdagen att avskaffa femårslicenserna - de har inte lyft ett finger för att detta ska ske = ett flagrant brott mot hela vårt demokratiska grundlagsskyddade regelverk kring hur landet ska styras.

Mvh
Johan B

3 gillningar

Uppe igen den 4 Maj (debatt och beslut), tillsammans med en massa andra motioner.

2 gillningar

En pudel!
Får revidera min uppfattning ang storlek på Mag
Vid fullgörande av vår totalförsvarsplikt så kan det vara starkt rekommenderat att det finns stora “stackar”
Naturligtvis så skall du ha licens på ett vapen som magasinet passar till!!!
Totalförsvarsplikten skall följas liksom “svågerplikten” (läs om Onan och svågerplikten i Bibeln så får ni lite extra andlig bildning) :wink:

Om man har ett magasin till ett vapen varför måste man inneha licens på ett vapen som magasinet tillhör, då det är väldigt svårt att avfyra ett skott med ett magasin.

Varför har man ett magasin till ett vapen man inte får ha tillgång till, den frågan är mer relevant.
Inget vapen = inget behov av att inneha ett magasin, solklart! Om det i en visitationszon i Danderyd sticker ut ett fett magasin till ett handeldvapen ur en mäklares Armani och hen inte innehar licens på ngt i sammanhanget relevant vapen. Så kan man anta att det ligger ett passande vapen i hens ägo…

Ingen som har hört talas om samling?

Du får fortsätta med frimärken.Mag samlare o m g

Jag kanske säljer vapnet för jag önskar köpa ett annat som magasinen passar till men det tar ett tag innan så är fallet