Avskaffande av 5-årslicenser

Gullarp, då skulle man kunna resonera så med ammunition också…

Om jag förstod det hela rätt var det ett tulltillslag där de stoppade en leverans av många Kalashnikovmagasin (automatkarbin) till kriminella personer men där polisen inte lyckades lagföra de inblandade eller ens beslagta magasinen då det inte är olagligt att inneha magasin till vapen.
Det var dock troligen pga. bristande polisarbete som polisen “misslyckades”, då de säkert kunnat både lagföra personerna och beslagtagit magasinen då de förväntades användas i kriminella sammanhang - givet att polisen bara lagt ner lite mer jobb i fallet.
Denna händelse fick polisen att börja lobba för att magasin skulle vara licenspliktiga.

Mvh
Johan B

1 gillning

Men lag på att man måste ha licens på vapen som ammunitionen går till finns ju redan, men det är inte nödvändigt att införa lagändring för att inneha magasin

Å fan en som har tänkt till, glädjande! Men inte hela varvet.
Om man vid ett tillslag hittar magasin som innehavaren saknar en passande vapenlicens till så skall det beslagtas.
Anledningen till att man inte kunde beslagta dessa var att det inte finns en lag som medger detta/en gråzon.
Enkelt ingen licens inget magasin

1 gillning

Angående vapenhandlare så är det bla vi dem som det kommer ut illegala vapen så att göra en sådan förändring skulle öppna för många dörrar som borde vara stängda. Inte minst för att vi som idag har vapen skall slippa ett politiskt yxhugg när det visar sig att pengarna och möjligheterna gör “tjuven”

Vicke, var det till mig du vände dig med ditt inlägg?

Personligen har jag inga problem med att man inte skulle få inneha magasin om man inte har licens för vapen som de kan användas i. Men det kan givetvis skapa en onödig byråkrati och skapa nya gråzoner - t ex. var går gränsen för “magasin”, är det magasinkroppen, enskilda delar, eller bara komplett fungerande magasin etc.?

Men min “point” i inlägget var att polisen hade kunnat och kan klämma åt buset utan att man har en lag som förbjuder innehav av magasin utan adekvat vapenlicens, men att de då måste bli bättre på det polisiära arbetet.

Mvh
Johan B

Japp JHB ( det finns en liten pil som visar till vem inlägger är ställt).
Min “point” är att har man inget passande vapen så skall man ej heller ha ett magasin till ett vapen. Då blir det lätt för P att agera. Har suttit i polisstyrelsen och där fått en hel del dragningar om hur “diffus” lagstiftning påverkar möjligheterna att lagföra/beslagta gods. Det skall ju bevisas att detta syftar till att användas i kriminella sammanhang eller att ex en handling är uppsåtlig.
En skitstövel på el-moppe med coronamask och hood. kan vu vara en fanatisk samlare av stora Glooc 17 stackar, eller inte.
JAG anser att man är lite skruvad om man inte ser ett problem här. eller i bästa fall naiv.

Har handlat några vapen av kronofogden och de verkat inte fatta att man borde ta med magasinet när man beslagtar vapnet…

1 gillning

Det finns ju regler om beslag som kan användas redan idag. Så det är klart att polisen kan lägga rabarber på magasin man hittar på skumma personer redan idag utan att magasin blir tillståndspliktiga eller kräver vapenlicens på ett passande vapen. Och om mot förmodan skummisen som fått en kasse magasin beslagtagna skulle få för sig att överklaga beslagsbeslutet och det mot förmodan skulle visa sig att polisen tagit ett beslut som är felaktigt så kan ju domstolen såklart ändra det. Men hur ofta brukar skumma personer överklaga sådana beslagsbeslut??? Det har de knappast tid, kompetens och lust till så det är ju bara att ta beslut om beslag och se vad som händer - förmodligen ingenting. Det värsta är att en domstol ändrar beslutet bara.

Om inte polisen lyckas samla in illegala pistoler och diverse andra vapen så varför lägga till mer licenspliktiga grejer.
Tror detta är ett sätt att visa handlingskraft utan att behöva anstränga sig.
Om en laglig vapenägare får ett psykbryt och använder vapen så hjälper inte licenskravet mer än att man måste byta magasin lite oftare om man sätter en max begränsning.
Och för den som skall inhandla illegala vapen så ingår väl magasinet i pistolköpet och förmodligen en låda ammo oxå för den delen.
Och vad skall straffsatsen vara om man väger in det i dom andra brotten.
Vi har ju helt fel ingångsvärde i vad risken består i för dessa människor.
Tänk er själva att inte våga gå ut utan skyddsväst, inte lämna kvarteret, alltid se sig om.
Har man då några vänner som blivit skjutna på öppen gata så är det ingen lek.
Alla har ett val att göra i livet men min poäng är att det inte ändrar nått bara för att man tittar på vilka mag som skall vara licenspliktiga.
Nu killgissar jag: hur många skott skjuts det per incident? Tror dom flesta klarar sig med ett singel stack med 8st patroner. Om du får ha 33st eller 50st eller 100st patroner i magasinet ändrar ju inget till 99.9%. Varför stifta lagar som “avhjälper” 0.1% av brotten i den kategorin.

Negativ!
De tar inte mag då de inte har lagrum för det…

Har du INTE licens för ett vapen som du innehar ett magasin för så skall du inte ha det LÄTT SOM FAN!!!

1 gillning

Det är samma som om du inte har körkort skall du inte äga någon bil

Nej men inte köra ngn bil

Eller skall de va ok med att inneha ett slutstycke, amo till ett vapen man “inte äger” ???

Slutstycke är väl tillståndspliktigt

Jag har än idag inte sett faran med att inneha ett magasin, vet ej heller hur många som har blivit skadade av ett magasin

1 gillning

Ja just det och av vilken anledning?
Du borde fatta med din bakgrund i försvaret.
Lukas 23:34

Jag hävdar att man inte använder sig av lagrummet för att komma åt buset på ett effektivt sätt.
Ett hölster är ju lika farligt som ett magasin om man nu skulle ha tre magasin och tre hölster liggandes i vapenskåpet men man saknar tillhörande vapen.
Jag förstår att man vill förbjuda petitesser för att det finns spår av sanning i det. Men tror ändå inte det gör någon skillnad om man krävet tillstånd för magasin.
Jag personligen vill inte ha 5-åringen av många anledningar men ser inget problem i att ha kvar dom heller. Aktivare medlemmar i föreningen kan va en fördel samt att inte dödsbovapen försvinner i större utsträckning pga. att vapen som inte används bara ligger och ”skräpar”.
Hade man snabbat upp licenstiderna så hade dom flesta nog inte klagat.

Laddutrustning= licenser
Kikarsikten går att missbruka= licenser
Mörkerkikare= licenser
Tomhyslor, kulor= licenser

Tidsbegränsning på alla vapen.
Tidsbegränsning på körkort för att framföra fordon.
Varför inte utegångsförbud efter 21:00 på vardagar och 23:00 på helger.
Döms man för minsta lilla grej får man ha en gps-tracker på sig i 10år.
Övervakningskameror i varje hörn.
Visitationszoner.
Polisen får kräva: Papiren Bitte
Begränsa rörelsefriheten geografiskt i samhället.
Lååååånga fängelsestraff.
Förbjud kryptering av vanlig datatrafik.
Angiveri med hög ersättning.

Lite löjligt resonemang men visst finns spår av brottsminskande effekt i dessa förslag.

1 gillning

Har du läst Rättegångsbalken? Man kan ta vad som helst i beslag, även sådant som inte är tillståndspliktigt, tex magasin.

27 kap. Om beslag och hemliga tvångsmedel

Beslag m.m.

1 §** Föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott eller vara avhänt någon genom brott eller förverkat på grund av brott får tas i beslag. Detsamma gäller föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Vad som sägs i detta kapitel om föremål gäller också om skriftlig handling, i den mån inte annat är föreskrivet.

Tvångsmedel enligt detta kapitel får beslutas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse. Lag (2008:376).

1 gillning

Nu har JU kommit med förslagen på punkterna.
De föreslår igen att riksdagen tillkännages att ta bort 5-års licenserna.
Men Morgan Johansson skiter högaktningsfullt i det som tidigare, som han uttryckligen sagt det.
Tillkännagivanden är menlöst tyvärr.
Måste till ett maktskifte för att folkets representanter ska genomföra demokratiska beslut tyvärr.

1 gillning

Har ingen betydelse vem som styr, jag tror inte det blir någon ändring

1 gillning