Någon som kommer följa debatten 4 maj?
Hur gick det igår ? Hittar inget någonstans
Så vad händer nu ???
Troligtvis ingenting
Är det Morgan den allsmäktige som inte vill vara demokratisk
Ja och resten av regeringen
Fortsättning följer, som jag förstår så är det beslutstagande nu idag 15:20?
Om jag förstår rätt så ska 5åringarna bort???
Tja, då kanske det blir tredje gången gillt!?
Två gånger tidigare har riksdagen ålagt regeringen att bland annat “5-årslicenserna” ska avskaffas…inget har hänt på den fronten och jag skulle bli förvånad om det händer nu - det lilla halmstrå som finns i detta är att det är valår. Men den frågan lär överskuggas av andra större och viktigare dito, om jag får spå i kristallkulan.
Mvh
Johan B
Tre gånger tidigare om man ska vara riktigt noggrann - 2018/19:JuU29 (2019-06-19), 2020/21:JuU11 (2021-01-27) och 2020/21:JuU30 (2021-06-22). Den som väntar på något gott osv.
Empa, jaha - det hade jag missat, trodde det “bara” var två gånger…
Det ger väl tyvärr intrycket av att det är ännu mindre chans att det går denna gången.
Mvh
Johan B
Demokrati ska gälla så då ska 5-årningarna bort liksom allt annat de vill få igenom och som är framröstat. Annars kan de lika gärna lägga ner alla omröstningar i Sveriges riksdag oavsett ämne
Moderaternas måtto är ju också att slopa 5års licsenserna där sossarna istället vill försvåra för oss sportskyttar och jägare.
Om det nu blir så att 5-åringarna ryker?
Kommer man automatiskt få det när gällande licens går ut?
Det borde inte gå automatiskt då just den nuvarande licensen är tidsbelagd.
Om man är lite kreativ skulle man inte kunna sälja sin pistol till en handlare för att sedan köpa tillbaka den när man har sökt en ny licens som inte är tidsbestämd.
Jag tänker på ryckigheten i besluten vilket kan leda till att slopandet av 5åringen bara blir en kort visit.
Är ju ingen ide med en gång förstås men om man har många år kvar på sin licens och det ligger i luften i framtiden att detta med borttagandet av 5-åringe skall vi se över från myndigheternas sida.
Man kan förnya sin licens innan den är på väg att gå ut så det finns inget behov av att sälja vapnet till en handlare och sedan köpa tillbaka den om 5-årslicenserna avskaffas. Utan det är bara att söka nya licenser på sina befintliga vapen, detta oavsett om man har 0,5 eller 4,5 år kvar på sin nuvarande licens.
Du har ju helt klart rätt i det.
Det var jag som snurrade in i mig i onödigt brydderi
Tack för svaret…
Går det att leta upp lobbygrupper som stärker vapenägandet?
Skit i politiken…
Leta rätt på verkligheten?..