Avskaffande av 5-årslicenser

Lycka till med att hitta någon effektiv Lobbygrupp/Organisation för Vapenägande i Sverige.
Så, hur kommer det sig att vi (trots det totala antalet vapenägare) inte har detta?

Min teori är enkel:
Vi har ingen sådan pga att det finns för många (per design) hinder i vägen.
Se på de Organisationer som faktiskt finns & hur de är designade & hur de verkar (hur potenta de i realiteten är).
Ex Jägarförbundet som skulle kunna vara en potent kraft med tanke på antalet medlemmar…men, icke.
Varför? Därför att de dels är “köpta” genom de ca 50 miljoner de årligen tar emot…samt förmodligen genom politiskt medgörliga inom dess Ledning… Det skall låta lite grann…MEN, aldrig tillräckligt för att skapa problem för den etablerade Politiska “Eliten” I Sthlm.

Ponera att det skulle startas upp en Organisation som hade servat Vapenägares Intressen… en Organisation som verkligen hade varit Politiskt obunden & ej heller hade tagit emot en krona via skattefinansierade bidrag.

En sådan Intresse Organisation hade behövts finansieras av uteslutande av oss Vapenägare…samt att Näringslivet kopplat till Vapenägandet hade behövt finansiera sin egen Organisation med i princip samma syfte som vår.

Här har vi problemet… För det första så är vi som Vapenägare inte enade… en hel del Vapenägare på Vänstersidan är mer lojala mot sitt Parti/Politiska Ideologi…än vad de är Vapenägandet & oavsett hur “Anti Skjutvapen i händerna på laglydiga medborgare” deras Parti är…så kommer de att fortsätta att rösta Vänster.

Företag i Sverige vet bättre än att försöka finansiera en Organisation som skulle behöva & kunna röra om i den politiska grytan…

Det Politiska Etablissemanget skulle se till att statuera exempel & det finns inget Företag…stort som litet som överlever regelbundna Revisioner &/eller ej förnyade tillstånd som krävs för att bedriva verksamhet.
Just därför hör vi i dagsläget inte ett pip från Näringslivet kopplat till Jakt & Målskytte…hur mycket de än velat.

Varenda Vapenägare skulle vara tvungna att gemensamt pynta minst 1000kr (helst mer) per år i medlemsavgift (årligen ca 250 000 000) för att vi skulle kunna ha en helt oberoende paraply Organisation med Juridisk Spetskompetens samt en effektiv Lobbyverksamhet.
Det behövs en fundamental förändring i Mindset hos Svensken innan vi kommer att se någon förändring.

Menar du att SVF är politiskt styrda och finansierade av staten?

Nä…inte alls (själv medlem sedan många år).
SVF är mer eller mindre Ideellt drivna av en handfull duktiga & hängivna Eldsjälar.
Endast en liten fraktion av alla Vapenägare pyntar in Årlig medl avgift.
Deras problem är monetärt/nästan inga medlemmar…i förhållande till hur många vi är.

Vi (Svenska Vapenägare) är vår egen största fiende… antingen Huvudet i sanden eller ovilliga att engagera oss gällande Vapenfrågan.

1 gillning

Där är vi överens. Vi är vår egen största fiende.

1 gillning

Vi är ju inte en homogen grupp.
Sen är vi lite konservativa av oss.
Jägarna skiter i pistolskyttarna, känns som en onödig hobby…
Jägarna och nationella skyttar skiter i de dynamiska skyttarna, känns som en onödig hobby…

Tror många jaktlag skruvar på sig bara en gubbe kommer med en tikka A1 tac.

Även om vi är många så bryr sig inte jägarna då deras licenser ej är tidsbegränsade.
Det är väl bara att kolla hur många jägare det går på varje sportskytt.
Det blev ju ett herrans liv om Browning bar jaktliga egenskaper för några år sedan men det lyckades man ju att lugna ner så någon form av lobby finns ju ändå misstänker jag…

4 gillningar

Har några år inom målskytte och desto fler år som jägare i bagaget. Dessa är mina tankar.

Jag ser en poäng med att det ställs krav på målskyttar, särskilt nya för första licensen/vapnet, att det ska vara en 22:a enligt förbundet kan man tycka vad man vill om men även där finns en viss poäng. Däremot är jag desto mer skeptisk mot förfarandet vid förnyelser. Hade önskat mindre administration och att det var betydligt enklare.

Om jag uppfyller kraven och har licens sedan tidigare bör jag kunna styrka behov av ytterligare vapen genom föreningsintyg men därefter så anser jag att enbart aktivitetsintyg från föreningen bör räcka om det fortfarande föreligger ett behov vid förnyelse. Att detta dels inte tar månader att hantera samt att handläggaren inte alls behöver tycka något utan att det är helt automatiserat.

Med automatisering sker fortfarande registerkontroller är tanken, så enbart undantag med dom som inte får aktivitetsintyg eller anses vara olämpliga handläggs manuellt. Ser inte att man behöver en ny myndighet för detta men bryr mig inte om vem bara det sker inom en rimlig tid.

Att klubbarna tappar medlemmar utan kraven är så klart tråkigt men det är inget argument för denna återkommande cirkus vid licenshanteringen. Och med cirkus åsyftar jag region Stockholm och månader av orimlig väntan.

Att magasin och andra tillbehör som kolvar m.m. skulle kräva licens köper jag heller inte, man måste kunna köpa delar som handlare och sälja vidare, testa eller ersätta delar utan att det ska till ytterligare administration och belastning utav handläggare i dagens system, vilket redan är månader av väntan för även icke vitala delar?

Kortfattat, bra med 5-åringar särskilt första gången man söker ett vapen. Därefter enbart aktivitetsintyg. Nej på licens för magasin och icke vitala delar samt registerkontroller och automatiserad hantering vid förnyelser.

Resten är upp till bevis för nya regeringen, det är lätt att sjunga klagosång och lova saker i opposition men nu får de gott även göra dessa förändringar.

Jag är övertygad om att detta endast är en fråga om att rätt personer i regeringspartierna driver frågorna på ett kompetent sätt. Efter att regeringsbildningen offentliggjordes var åtminstone Sten Bergheden (M) optimistisk vad gäller att femårslicenserna skulle väck. Att en riksdagsledamot som är partikamrat med justitieministern och suppleant i justitieutskottet håller fast vid vallöften i detta område tyder på att de faktiskt tänker lösa problemet.

Jag har inga fina politiska titlar men jag brukade skvallra bakom kulisserna i politiken förr i tiden. Tycker att vi bör vara optimistiska men fortsätta driva frågorna hårt och stötta nyckelpersoner i de olika partierna.

1 gillning

Praktiskt men knappast en fördel för vi som älskar skytte som sport.
Bort med 5-Åringarna och vi tappar 75% av våra aktiva.
PLUS att det BLIR fler vapen i omlopp som kan användas i sämre sammanhang.(stölder, dödsbon mm)…
Alla med lite flingor i paketet håller med mig.
Övriga, inte…
Lukas 23:34

… och i suisidala tillstånd så är det steget kortare än om inte det finnes i närheten…

1 gillning

Vicke, det där tror jag är ett feltänk!

De som inte är aktiva och vill behålla sina “femårslicenser” brukar dyka upp 6-8 månader innan de går ut och “visa aktivitet” och kanske vara med på en eller två tävlingar för att få sitt föreningsintyg och när de fått licenserna förnyade så ser man inte dem igen på fyra och ett halvt år…det är inte vad jag kallar “aktiva medlemmar”.

5-årslicenserna skapar enorm administrativ börda för polisen helt i onödan och de resurserna skulle de kunna använda till att “banka bus” i stället! Det finns som bekant rätt mycket bus som skulle behöva “bankas” i vårt samhälle men som polisen “saknar resurser för att göra”… :confused:

Personer som är suicidala kommer alltid att hitta ett sätt - om de är “seriösa” och verkligen vill ta sitt liv så hoppar de ner framför ett tåg, frontalkrockar en timmerbil, hänger sig i närmsta träd eller något annat dramatiskt. Tillgången på skjutvapen lär inte påverka det utfallet alls - de hittar sin väg ändå. Den andra kategorin “självmordskandidater” som egentligen vill ropa på hjälp genom att vilja bli räddade från sitt självmordsförsök (ofta ringer de en vän och tar gift, skär sig i handleden eller liknande) tar inte till skjutvapen ändå.

Innan man skriker om att “det blir fler vapen” så bör man läsa in sig på verkligheten - ett försvinnande litet antal vapen som används i kriminella sammanhang har någon gång varit licensvapen i Sverige! Antalet är så litet att det kan bortförklaras med statistisk felmarginal om man vill vara lite provokativ. I princip alla vapen som används (påträffat och identifierat av polisen) är smuggelvapen och egenbyggda vapen.

Faktum är att kollektivet “vapenägare” (legala sådana) är extremt skötsamt vad det gäller lagefterlevnad och allt krångel och fokus på legala vapen är missriktad energi som egentligen borde fokuseras mot illegala vapen och dess brukare!

Mvh
Johan B

9 gillningar

Om läkarna skulle följa lagen och rapportera alla som inte borde inneha vapen så skulle nog mkt mer vara vunnet i det avseendet… ungefär hälften av läkarna sa sig i en undersökning strunta i lagen! Att se över licenserna vart femte år är ett för trubbigt instrument för den som blir psykiskt sjuk eller liknande. Det finns ju redan sedan länge andra regler i lagen som gör att polisen kan dra licenserna närsomhelst om det finns skäl för det - det är det argumentet redan den förra regeringen (S+MP) använde när de ansåg att inga fler femårslicenser behövdes (för halvautomatiska kulgevär som nu är aktuellt).

1 gillning

Jasså är pistolskyttet så beroende av att folk tvingas till banan för att förnya sina licenser? Är det så i flertalet klubbar? Jag är här på forumet för att jag försöker börja med pistolskytte. När jag är på banan med PRS-bössan eller älgstudsaren så är det fullt med folk med evighetslicenser.

Jag delar förstås din (Vicke) oro för suicid och våldsbrott, men jag tror inte att femårslicenserna hjälper. Särskilt inte nu när det är så pass god tillgång på skjutvapen på den svarta marknaden.

Dock måste skyttesporten ta hand om sina utövare och rekrytera fler medlemmar. Självklart bör man försöka få “kvalitetsmedlemmar” som är hängivna till just skyttet och inte är där för att slarva till sig en pistol för mer eller mindre goda syften. Femårslicenserna kostar mycket mer än de smakar, och jag ser fram emot att de försvinner.

1 gillning

Intressant hur du benämner de som inte håller med dig…

Om du mot all förmodan inte är ett troll, så ber jag dig att googla “nyttig idiot”, och sen se dig själv i spegeln

3 gillningar

Johannes 8:7
Ang (Grott) Troll Nix inget troll utan en aktiv människa i som älskar skyttet och vet att i delar av livet så skulle jag trotts detta vara tvingad att välja bort skyttet och som det nu är beskaffat så tarvar det ett aktivt skytte för att få “Klubblintyg”. Att man sedan hanterar “hantverket” kring licenserna pinsamt illa är en helt annan sak.

Är du på klubben och är aktiv så borde du inte ha några problem med detta. eller sitter du understundom i din Grotta och ägnar dig åt annan ( läs Per grynt) ang troll…
Där blev det till att googla ånyo…

Polismyndigheten började (ca 10 år sedan) sitt drev mot oss Pistolskyttar (efter att ha valt ut VG Län som försökskanin) där man krävde Tävlingsresultat in absurdum…dvs ej definierat hur många…
effekten av detta var ju att en del skyttar lade ner skyttet…sålde (prismässigt dumpade) sina enhandsvapen & slutade… de kvarvarande åkte runt på alla tävlingar de kunde för att hamstra tävlingsresultat… dvs, man åkte på tävlingar av helt fel anledningar… inte för att skytte är skoj utan för att kunna förnya/skaffa nya.
Min personliga uppfattning av detta läge är att det gynnade Förbundet då fler tävlade än någonsin…det gynnade de Klubbar som som var duktiga på att anordna Tävlingar då man i princip gjorde om alla träningstillfällen till tävlingar & Klubbkassan blev välfylld.
Att uppmuntra till träning & tävling är bra…Men, det är inte Staten/Polisen/Myndighet osv som genom mandat skall göra detta …det är upp till Förbundet & speciellt Klubbarna att göra Träningar & Tävlingar så pass intressanta, utmanande & skojiga… vilket kanske oxå innebär att man är flexibel & lyhörd över vad skyttarna vill se för typ av skytte & anpassar sig efter det…& att man pga detta ser ökad aktivitet hos den enskilde.
Vad det gäller "vapen i omlopp " & suicid risk så är detta endast en upprepning av de vanliga Vänster argumenten… Inget annat än ogrundat nonsens.

12 gillningar

Nu görs ett nytt försök att implementera EU:s vapendirektiv från 2017 i svensk lagstiftning . Den nya regeringen har skickat ut ett förslag till ett stort antal remissinstanser, som har till den 15 december att lämna synpunkter.

Dokumentet finns att ladda ner och läsa på riksdagens hemsida.

Fick följande svar: Regeringen planerar en bred översyn av vapenlagstiftningen. Vilka konkreta ändringar som kommer att göras och när det kommer att ske går inte att svara på i dagsläget. Vad gäller riksdagens tillkännagivanden rörande bl.a. femårslicenserna bereds dessa i Regeringskansliet och regeringen kommer att återkomma när beredningen är färdig.

1 gillning

Jaha vad händer?

Det är väl bara att vänta antar jag :thinking::thinking::thinking:🤦🤦🤦🤷🤷🤷