Maktskifte och ingen verkstad. Man hade ju " allting klart för sig innan valet" Behövde fan inte utreda ngt o nu händer inget.
Tog bara timmar att hemligstämpla elstödet i 20 år +.
Den “alternativa” verkligheten ser anorlunda ut före o efter.
Det finns en procedur för att ändra lagar och den tar lite tid. Den pågående vapenutredningen ska presentera sitt förslag senare i år och därefter lägger regeringen en proposition till riksdagen för beslut, sannolikt nästa år.
Vi får se vad förslaget säger, senast 10 Nov 2023 ska det presenteras.
Sen kan jag inte förstå att en del i denna tråd faktiskt förespråkar 5-åringar pga
aktivitet i sina klubbar…
Är det en så tråkig klubb kanske något annat kan göras för att skapa aktivitet istället
för att “straffa in” aktivitet.
Tar man bort 5-åringen kanske folk vågar köpa något dyrare vapen också, som gör dom
gladare vid skyttet, inte en gammal sliten GSP, kanske en ny Pardini eller AW93 vågar investeras i.
Lyssna på era medlemmar istället om vad dom vill för att få mer aktivitet i klubben, önska inte ha kvar
gamla 5-års licenser för att straffa dom till aktivitet.
Själv bryr jag mig inte om det är 5-års licenser eller inte, utan jag tycker det är viktigare att handläggningstiderna blir kortare, och att man inte skall bli straffad om man råkar gå över tiden innan man förnyar licenserna. Jag har pistol o revolver med tillsvidare licens och ett flertal andra med 5-års licens, och helt plötsligt blir man en brottsling om man missar tiden för 5 åringarna. Jag anser inte att jag blir farligare så att jag måste förnya var 5:e år på vissa av mina vapen.
Vem är du? och varför?
Vad är syftet med ditt inlägg?
Femåringarna är ett otyg som hämmar skyttesporten från att utvecklas. Vem vågar köpa en racepicka för 50 papp när man inte vet vad rättsenheten/tillståndsenheten hittar på till nästa gång det är dags att förnya? Se bara på debaklet med revolvrar i 357 mag som inte förnyas.
Vad det gäller den nya regeringen så kan man kanske tycka att alla förändringar som riksdagen hade beslutat om och som man uppmanade den gamla regeringen att genomföra med skyndsamhet inte verkar gälla längre. Inga av förslagen som man själva har lagd verkar kunna genomföras utan att ovan nämnda utredning är klar. Även det av nuvarande regeringspartier hårt kritiserade vapendirektivet verkar ha skrivningar i nuvarande form som är en kopia på vad som gällde innan valet.
Finns det något fall där man hade kunnat undvika att brott begåtts med licensierat skjutvapen om licensen i fråga varit tidsbegränsad? Antagligen inte (eller extremt få fall…) med det sagt så har jag inte sett de tidsbegränsade licenserna på enhandsvapen som ett stort problem tills dess att man (2016 om jag inte missminner mig) införde krav på aktivitet minst 4gånger/år de senaste två åren med aktuellt vapen för att man ska få förnyelsen beviljad. Jag har inga bekymmer med att styrka detta (jag tränar och tävlar med alla mina vapen, i vart fall alla jag har på 5-årslicenser) men vad händer när de höjer till minst 8gånger/år de senaste tre åren och sen höjer till 26gånger/år de senaste 4 åren för att sluta med minst 52gånger/år de senaste 5 åren (och om man skjuter med alla sina vapen minst en gång i veckan året om…ja då lär man väl bli klassad som sinnesjuk av PM och därmed olämplig att inneha skjutvapen…!?)
Att få lite sunt förnuft i vapenlagstiftningen (eller rättare sagt: i utformningen av FAP… det är primärt Polismyndighetens tolkningar av vapenlagen som jag har problem med inte själva lagstiftningen…) är väl lika lätt som att sälja härsket sidfläsk i Bagdad…
Tack för ett gott skratt
10 Maj 2024 verkar vara datumet å vänta på…
Gällande 5-års licenserna ska det utredas,
men oavsett så ska lagförslag tas fram i utredningen om hur de kan tas bort.
Man får hoppas otyget försvinner under 2024.
Utredas?
Var väl redan klubbat att de skulle tas bort.
Ha! Kommer aldrig att hända.
De ska väl spara något löfte att lura oss väljare med nästa val också.
Ursäkta min pessimism, men är det någon som tycker att politiker är att lita på?
Dom måste hitta på en del utredningar annars har dom inget att göra
Ja det klubbades att det skulle utredas.
Frågan är om de har utrett frågan ordentligt om de ska utreda det hela?
Känns som det är mycket snack och liten verkstad i den nya regeringen i många frågor som man innan valet påstod att ett klubbslag kortare än en grisblinkning skulle fixa, bara man kom till makten… så varför skulle denna fråga vara ett undantag?
Mvh
Johan B
Pistolskyttarnas “Elstöd” som skulle vara på plats verkar dröja…
ALLT var ju på plats men var är beslutet var är de kaxiga politikerna nu???
Är det det här du menar med elstöd?
Nu är det dags att söka elstöd
Mellan 30 maj och 25 september 2023 kan föreningar i el-område 3 och 4 söka elstöd. Ni söker stödet hos Skatteverket via e-tjänsten på ”mina sidor”. Er ansökan kräver ett förberedande arbete. Här hittar ni information om vad som är viktigt att tänka på innan ni söker elstöd.
Om alla som skriver här höll sej till ämnet " avskaffande av 5-års licenser" så skulle det vara intressant att läsa de olika åsikter som aktiva skyttar har. Tyvärr verkar det som om det finns personer som skriver här av någon annan anledning och det är beklagligt. 🤷
Förväntar mig samma tryck efter valet som före därav epitetet elstöd.
Även om det kan uppfattas som stötande så vill jag påpeka o påminna om hur det lät för ett år sedan och inget har defakto hänt.
Ta inte åt dej personligen Vicke, mitt inlägg var inte riktat till dej. Jag förstår ditt budskap, jag kan läsa mellan raderna