Avskaffande av 5-årslicenser

Jag ringde polisens vapenenhet igår, dom visste inte heller hur det skulle bli och vad som gäller för licenser efter 1juni, men sa att dom skulle återkomma till mig när dom visste. Jag har en licens som ska förnyas 2juni x)

Glöm inte att ansökan måste registreras/påbörja behandling 4 veckor innan.

6 a § Tillstånd för en enskild att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott ska tidsbegränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot en sådan begränsning.Har en ansökan om förnyat tillstånd getts in senast fyra veckor innan giltighetstiden för det gällande tillståndet går ut, ska detta gälla till dess att beslut i fråga om det nya tillståndet har vunnit laga kraft. Lag (2014:895) .

1 gillning

Om du litar på vad någon i den här tråden skriver utan källhänvisning så kan jag bara beklaga. Varken i förarbetena eller i lagtexten står det ett ord om att undanta de gamla livstidslicenserna eller eventuella gynnande misstag. (tydligen finns det en övergångsbestämmelse som undantar äldre licenser!) Läs själv på https://www.regeringen.se/contentassets/3d177528ee164f089d077445feac13c9/en-ny-vapenlag-prop.-202526141 sida 117 och framåt. Den enkla sanningen är att ingen vet säkert hur tillsynssystemet kommer fungera eller vad det omfattar.
Däremot framgår det av förarbetena att

  • föreningsintyg ska godtas som underlag vid tillsynen, och
  • det är lämpligt att bestämmelserna anknyter till, men inte är strängare än, de krav på omprövning som framgår av vapendirektivet (dvs i praktiken tillsyn var femte år)

Erik Lakomaa skrev just idag på Facebook att han rekommenderar skyttar att söka om sin femårslicens redan nu för att vara helt säkra på att slippa tillsynssystemet i fem år. Då har allt “lagt sig” när det är dags att söka igen.

Om du inte sökt senast 4v innan licensen går ut (fått ett diarienummer) så är du rökt och riskerar att bli dömd för vapenbrott om du fortfarande har besittning på vapnet.

för din egen skulle skulle jag lämna in vapnet till en handlare…

Handläggningen har inget med det att göra, tiden för att ett ärende går till handläggning är ju 5-60 dagar beroende på polisens belastning.

Registreras, ja. Det görs inom några minuter från att du skapar ärendet hos polisen.

handläggningen däremot kan ju dröja. Du ska ju skicka in orginallicensen och föreningsintyg också.

På tal om att inte lita på ngn utan källhänvisning så kanske du inte ska lyssna så mkt på vad ngn skriver på sociala medier…

När det gäller licenser som utfärdats innan 1 juni 2026 så omfattas de inte av de nya reglerna om tillsyn. Alltså klarar sig gamla tillsvidarelicenser. Det framgår direkt av nya vapenlagens (SFS 2026:408) övergångsregler:
5. Bestämmelsen i 4 kap. 10 § tillämpas inte på tillstånd som har beviljats före ikraftträdandet.

Läs lagen (och 4 kap 10 § om tillsynen) tex på Riksdagens hemsida:
Vapenlag (2026:408) | Sveriges riksdag

Där har du källan!

Jag tänker söka om alla mina femåringar asap så att inte det rödgröna blocket ändrar tillbaka reglerna om de vinner valet vilket de sagt att de ska göra. Kolla på riksdagsdebatten från 30/4 och de motioner de lade fram i frågan så har du källan.

4 gillningar

Snyggt! Då klarar sig gamla livstidare den här gången också.

2 gillningar

Blir inte registrerat förrän man betalt (diarienummer).

Det blir reggat direkt, betalningen kan man dröja med 30 dagar eller vad det är. Dom börjar inte handlägga innan men ärendet är skapat och det som är relevant för din licens…

Du har rätt att vänta med betalning.

Det är bra då kanske vi får se dig bli av med alla vapen innan jag måste förnya mina 5 åringar.

Skulle inte förvåna mig om detta blir en jävla bajsmacka. Tvivlar på att polisen kommer sitta och vänta 5 år på att göra sin första “tillsyn”

Vad trevligt när andra skyttar önskar en olycka - men det finns ngt som heter karma…

jag är mest bitter, ärligt talat. Hur allt detta sköts.
Det är nog många som kommer åka i kläm närmaste åren, oavsett hur valet går.

Bäst hade nog i nuvarande klimat att bara behålla status Quo för alla…

Med det sagt ska man inte vara så ivrig med dessa förändringar…

En bra anledning att förnya licenserna innan eftersom att efter valet kommer “vi” få ökade krav på “lämplighet” samt tidsbegränsade licenser igen.
:speak_no_evil: :hear_no_evil: :see_no_evil:

Pratade precis med polisen, som i sin tur hade pratat med sin chef som pratat med sin chef osv, och så vitt dom vet så fungerar det så att alla licenser har kvar sin giltighetstid fram tills dess att dom förnyas efter den 1a juni, alla licenser som förnyas efter den 1a juni kommer att vara utan tidsbegränsning.

2 gillningar

Detta är precis vad som är sagt på andra sällen och ett rimligt antagande.
Därför “livstidare” (samt gevär) inte drabbas av detta initialt.

Däremot alla nya licenser. Och tro mig, polisen kommer försöka med detta med gevär också och säkert jaktvapen (inget jaktkort? då blir du av med licensen!)

Inne på samma linje som Boibosan…

Bättre att förbereda sig för det värsta från Polisens Tillståndsenheter & istället (mot förmodan) bli positivt överraskad skulle det vara så att de inte kröker rygg på sig själva med att ställa ouppnåeliga krav.

Nu är vi snart där, om 5 dagar slopas 5-åringen och ersätts med nån slags “tillsyn” som vi fortfarande inte vet något om.
Bara licenser som sökes/förnyas efter 1 juni 2026 kommer bli datumlösa.

Det finns många som verkar vara ivriga att förnya sina licenser för att få bort datumet på licensen…

Men frågan kvarstår - Vad innebär tillsynen? Jag har inte sett någon information från förbunden alls om detta. I teorin har polisen 5 år på sig att göra den första tillsynen från 1 juni.

Sökte ny licens igår som inväntar handläggning. Undrar om den kommer hamna på gamla då ansökan startades innan 1/6 eller om det är när beslutet sker som gäller. Blir intressant att se. Att tillsynsförfarandet ännu inte är spikat trots att lagen börjar gälla är bedrövligt.

Mailade spsf kansli och fick detta svar:

Polismyndigheten har meddelat att ny FAP (istället för nu gällande 551-3) inte kommer att vara klar 1 juni - de fick liksom vi formellt nya VL och VF 29/4 respektive 1/5, och jag antar att det kommer att ta en viss tid, bland annat eftersom de ska samråda med oss. Däremot har de kallat till informationsmöte nästa vecka

1 gillning