Enligt “min” handläggare är det datumet då beslutet tas som räknas, han erbjöd sig att vänta med handläggningen till efter 1 juni (vilket jag är tacksam för) så nya vapenlagen gäller.
Kompisen förnyade för två veckor sedan och fick femårs.
Vissa saker vet vi, t.ex att regeringens mål är att det ska bli ett system som är mindre betungande för vapeninnehavarna. De anser också att det är lämpligt att dessa bestämmelser anknyter till, men inte är strängare än, de krav på omprövning som framgår av vapendirektivet. Enligt vapendirektivet ska tillstånd till A-vapen omprövas regelbundet med intervall som inte överstiger fem år.
De anser att ett föreningsintyg som regel bör godtas som underlag för behovsprövning.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/beslut/beslut-en-ny-vapenlag_hdc320260429juu10/ https://svenskjakt.se/start/nyhet/het-riksdagsdebatt-om-ny-vapenlag/
Aha, tack för info. Bad handläggaren att inte bevilja innan måndag så det blir nya så får vi se vad det innebär ![]()
Du säger a vapen men det är något annat än “a vapen” (som i a c r b)
Jag har i princip sammanfattat sida 12/13 i detta dokument: https://data.riksdagen.se/fil/34C01559-D014-46B9-983A-3349220E4BC5
Men det är sant att det syftas till kategori A-vapen, som vad jag förstår innefattar helautomatiska och vissa typer av semiautomatiska vapen (t.ex AR 15/10).
Enligt hur Polismyndigheten hanterade de ansökningar som redan låg i systemet förra sommaren för AR-vapen (med flera) så gick de ut med att det är gällande rätt vid beslutsdatumet som gäller o inte ansökningsdatumet. Detta har även stöd i legalitetsprincipen om jag förstått det hela rätt (Obs! Jag är bara amatör och inte skolad inom juridik). Dock innebär ett sån förfarande en “nackdel” för Polisen denna gång så jag blir inte förvånad om de kommer tillämpa en annan syn på det hela denna gång.
Det som är jävligt oroande är att polisen på eget bevåg tar bort 4v regeln.
Så om man måste förnya licens närmaste halvåret ska man inte vänta, för risken är stor du inte blir godkänd innan licensen förfaller och du blir vapenbrotsling…
Om det sen håller i rätten är en annan femma, för om du som privatperson söker tex 4m innan datumet och polisen inte godkänner ansökan så är det inte ditt fel. Om än polisen vill se det så.
Förutom att den nya lagen tydligt anger att man INTE kan åtalas för vapenbrott i samband med behovsprövningen. ![]()
Det finns alltså inte riktigt ngt behov för fyraveckorsregeln längre.
Skulle du riskera det själv?
Nej, på samma sätt som att jag inte skulle åka till flygplatsen med minsta möjliga tidsmariginal. Men om jag skulle RÅKA glömma det, skulle jag ändå sova gott om natten i övertygelsen att polisen agerar inom lagens ramar. Jag har nämligen noll erfarenhet av motsasten - och har väldigt svårt att lita på konspirationsnarrativ baserade på vagt grundad evidens.
Jag har haft rätt mycket kontakt med olika handläggare genom åren och har haft turen att få personer som det går att diskutera med, de har lyssnat på mina argument och motiveringar både vad det gäller jaktvapen och målskjutning. Enda gången de opponerat sig var när poängen blev för hög. Vid senaste kontakten föreslog t.o.m. handläggaren att avvakta med beslutet tills nya lagen trätt i kraft (fördel för mig). Min bedömning av handläggare är att de sitter inte där för att “jävlas” med oss sökande utan enbart följer de restriktioner de måste. Med rätt motivering och rätt behov är det aldrig några problem med tillstånden
Men det är inte handläggarna som skickar en anmälan på dig om vapenbrott när din ansökan inte behandlats och datumet passerat.
Handläggarnas ord är helt irrelevanta vid en eventuell dispyt med rätten och åklagarna.
Men jag tvivlar på att en domstol kommer dömma för vapenbrott om man skickat in ansökan 4 månader innan och inte fått den förnyad. Det är dock liten tröts när man redan fått alla vapen beslagtagna som är standard för alla dessa ärenden.
Som jag skrev tidigare så har jag fullt förtroende för handläggarna och betvivlar att de förhalar ansökan/beslutet för att “jävlas”.
Den längsta tid jag varit med om är 3 veckor innan beslut, med många kompletteringar och rekommendationer.
Jag har haft allt från vändande post till 3 månader för ett jaktvapen…
Har bara haft positiva erfarenheter av handläggarna,har haft bra dialoger när nått varit oklart,och dom har alltid kommit med förslag hur “problemet” kan lösas. Inga illvilliga vapenhatare,utan normala personer som gått att ha dialog med.![]()
Sitter nu och väntar på inköpstillstånd inskickat 8 Maj,så verkar vara lite högtryck nu. Normalt har det tagit typ 14 dagar senaste tiden.
Men ingen brådska,hade inte brytt mej om det blev 5-åring eller inte….och hur det blir lär visa sej….ingen ide att spekulera om det kommer rulla på smidigt eller ej….den dagen den sorgen!
kommit lite information från förbundet nu efter möte med polisen.
Fortfarande oklart vad som tillsynen innebär.
Verkar dock som att alla licenser ska prövas samtidigt också. Detta blir ju jättebra ska vi se för då kan polisen få fog att återkalla fler licenser är mina känningar - som det är i dag kan man planera och fokusera sitt skytte med vissa vapen - tex 22lr under vintern när man inte kan/får skjuta grovt tex..
Ny Vapenlag 2026 - Efter möte med Polismyndigheten 2026-06-04 - Svenska Pistolskytteförbundet