Avskaffande av 5-årslicenser

Jag har en licens som ska förnyas 2/6 i år, och slopander av 5års licenser är beräknat till 1/6, ska jag skicka in ansökan eller bara vänta tro?

Här hade det varit bra om någon med juristkunskaper kunde svara.
Som jag förstod riksdagens voteringar i slutet på Januari så gick utskottets förslag igenom utan förändringar.
Det är dock bokat en debatt om vapenlagen den 29:e April i riksdagen, och vad det innebär vet jag inte.

I ditt fall hade jag ringt till polisens vapenavdelning och frågat.
Självklart intressant om du kan delge svaret och vem som gav svaret här på forumet.

Sök, det kommer inte hända ett jotta med detta och om något faktiskt ändras så kommer det ändå vara så att det är vid nästa ansökan ändras till något annat.

Tillsynen kommer vara en försämring på alla plan… Nu får du iaf 5 år på dig att sälja vapnen innan polisen går helt bananas.

juristkunskaper behövs inte för att veta att vi vet ingenting.
Innan ett konkret förslag är lagt på bordet vad “tillsyn” ska innebära, så är risken stor att allt bara blir mer värdelöst än 5 åringen.

Om S vinner valet så kommer 5 åringen bli kvar som den är i dag och ärligt talat föredrar jag det framför att låta polisen syssla med “tillsyn”

Som jag tolkat det så blir allt beslutat och klart från politisk sida innan halvårsskiftet.
Det är alltså från redan taget beslut och från kommande debatten 29:e April.
Sen kvarstår att polisen ska förtydliga vad tillsynsförfarandet innebär.
Den processen har politiker svårt att påverka om det inte beslutats under debatten den 29:e April.
Politiker får inte gå in och försöka styra över myndigheter.

Om det ska bli någon ändring efter valet så behöver nytt förslag till ändrad lagstiftning tas fram, vilket troligen i så fall blir en lång process.
Jag ser det därför inte som troligt att valutgången kommer ha någon påverkan på lagstiftning de närmsta åren.

och på sidan står förbunden och slår sig för axeln… Dom vill väl göra sporten ännu mer av en herrklubb. Du ska nog se att avgifterna till förbunden ökar när medlemmarna försvinner för inte fan kommer SDSSF, SPSF eller andra se sin inkomst sjunka nej då.

Nä jag är fan oroad för hur detta kommer bli, men eftersom politikerna och polisen som påhejjar dom är smartare än en majoritet av sportskyttar så har dom planerat för detta.

Det vore på tiden att förbunden går ut och informerar om vad som händer, men än så länge inte ett ljud alls från dom.

Om man frågar AI (vilket man inte ska lita på):

Kort svar: 5-årslicenserna försvinner – de ersätts av löpande kontroller istället.

Lite mer konkret:

• Idag (gamla regler) måste vissa vapenlicenser, särskilt för enhandsvapen (pistoler), förnyas var 5:e år.
  • Med den nya vapenlagen (föreslås träda i kraft 2026) slopas de här tidsbegränsade licenserna.

Vad ersätter dem?

Istället införs ett tillsynsförfarande:

• Licensen gäller tills vidare (ingen 5-årsgräns)
  • Polisen gör istället regelbundna kontroller av att du fortfarande uppfyller kraven
  • Har du inte längre behov, eller blir olämplig → licensen kan dras in

Vad betyder det i praktiken?

För dig som vapenägare:

• :white_check_mark: Du slipper ansöka om förnyelse var 5:e år
  • :white_check_mark: Mindre administration
  • :warning: Men du måste fortfarande:
    • vara aktiv (t.ex. i skytteklubb)
    • uppfylla krav på lämplighet och behov
  • :warning: Polisen kan när som helst göra omprövning och återkalla licensen

Sammanfattning

:point_right: 5-årslicenser tas bort → ersätts av kontinuerlig kontroll istället för fasta förnyelser.

Det AI inte berättar är att de som har femåringar idag måste förnya dem en gång till efter 1 juni enligt förslaget. De blir då tillsvidarelicenser. Som SPSF skriver på sin hemsida i föreningsutskick 1-26 så ska man inge en ansökan om förnyelse minst 4 veckor i förväg så den gäller tills ärendet är avgjort.

29 april om det nu stämmer är den dag då riksdagen beslutar om förslaget så först därefter vet vi vad som gäller - i samma veva tar också regeringen beslut om en förordning som tar upp en del detaljer som inte ska stå i lagen.

Om en licens löper ut 2 juni så är det således läge att ge in ny ansökan i slutet av april. Sen kan man ju vänta 2 veckor med betalning, och därefter 2 veckor att komplettera med intyg så beviljas ju licensen efter 1 juni, om det nu blir det datum som lagen ska träda ikraft…

1 gillning

Alltså är det bara jag eller finns det fler som inser att detta är försämring inte än lättnad.

Visst licensen blir giltig utan tidsbegränsning, MEN då måste man vara aktiv och bredd på att polisen när som helst kan göra tillsyn och återkalla din licens. Dessutom för mig är det högst oklart vad som kan ingå i tillsyn, polisen kan mycket väl använda denna skrivning och stoppa in allt möjligt.

Återigen det är möjligt att jag har uppfattat det fel men jag känner mer olust med nya lagen.

2 gillningar

Problemet är ju att vi inte vet än hur tillsynsförfarandet blir exakt förrän allt är klart. Och ovisshet är ju otrevligt.

1 gillning

Så i teorin ska man söka ny licens mellan 1 juni och 13 september. :thinking:

Ur en juridisk mening så skulle jag vilja säga följande:

Den licens du har idag har ett utgångsdatum. Efter detta datum har du ingen licens, även om reglerna om femårslicenser upphör. Sök en ny licens om du vill undvika åtal för olaga vapeninnehav. Avskaffas reglerna så bör du i sådana fall få en licens utan utgångsdagtum.

Som allmänt råd, även om ett beslut skulle komma från riskdagen om att tidsbegränsningen upphör, så gäller detta inte de licenser du redan har som är tidsbegränsade. Desas fortsätter att vara tidsbegränsade.

alltså, om riskdagen beslutar om avskaffandet, när du första gången skall förnya en licens skicka då in samtliga licenser du har och förnya alla på samma gång.

Den 22/2 skrev pistolskytteforbundet följande inlägg:

Den 17/2 2026 presenterade regeringen sitt förslag till ny vapenlag (Prop. 2025/26:141). I förslaget ingår bland annat följande förändringar:

• Kravet för innehav av enhandsvapen ändras från synnerliga till särskilda skäl.
  • Femårstillstånden (vapenlicenser tidsbegränsade till fem år) för enhandsvapen avskaffas.

Bägge dessa förslag är de två enskilt viktigaste kraven som Svenska Pistolskytteförbundet har haft vad gäller svensk vapenlagstiftning under de senaste 20 åren. De ingick också i de tillkännagivanden som Tidöpartierna lade i riksdagen innan man bildade regering. Det är alltså en mycket stor framgång för oss att regeringen nu går fram med dessa förslag.

De ”synnerliga skälen” (en term som odefinierad hamnade i vapenlagen år 1934) har från omkring 2010 använts av polismyndigheten av och till för att neka licensansökningar på ytterst godtyckliga sätt. Det beror på att begreppet ”synnerliga skäl” i övrig lagstiftning är ett juridiskt kraftuttryck, som innebär att det som kräver ”synnerliga skäl” i princip inte ska tillåtas alls. Med detta som utgångspunkt kunde polismyndigheternas tillståndsenheter här och var lokalt (och inte sällan med fullt medhåll i domstolarna) neka licensansökningar på det mesta. Att detta var ett orimligt förhållande har regeringen nu insett och väljer att ersätta ”synnerliga skäl” med ”särskilda skäl”, ett juridiskt mycket mildare uttryck. Man väljer dessutom att indirekt definiera de särskilda skälen som de som funnits i vapenförordningen sedan lång tid: ålder, vandel, behov och skjutskicklighet. Förändringen innebär också att de hundra- eller tusentals domar från landets domstolar som hänvisar till vapenlagstiftningens ”synnerliga skäl” blir obsoleta, och därmed inte kan användas som prejudikat för kommande domstolsutslag. Detta är utomordentligt bra för svenskt pistolskytte.

Vad gäller femårslicenserna är det som sagt en stor framgång att de nu avskaffas. SPSF har krävt detta i mer än 20 år. Det var femårslicenserna i kombination med de ”synnerliga skälen” som gjorde att polismyndigheten i Västra Götaland runt år 2010 kunde börja avslå licensansökningar till höger och vänster, genom att tolka de ”synnerliga skälen” extremt restriktivt när femårslicenser skulle förnyas. Det spred sig sedan som en löpeld genom övriga delar av polismyndigheten. Eftersom en femårslicens alltid går ut ett visst datum gav det aktivistiska tillståndsenheter mängder av tillfällen att avslå licenser på löpande band.

Licenser för enhandsvapen kommer nu alltså att bli icke tidsbegränsade, precis som de var innan år 2000. Regeringen vill dock införa ett ”tillsynsförfarande” för dessa licenser, och det är inte säkerställt vad detta kommer att innebära. Regeringen har emellertid slagit fast att ett ifyllt och inskickat föreningsintyg (motsvarande det vi använder idag) normalt ska räcka som fullgott underlag till denna tillsyn och inte överprövas av polismyndigheten. Om polismyndigheten inte genomför tillsynen, kommer inte licensinnehavaren att drabbas eftersom licensen inte är tidsbegränsad. Detta är en enormt stor fördel jämfört med dagens läge.

Men för att detta ska fungera måste skytterörelsen komma överens med polismyndigheten om vad våra föreningar ska intyga i föreningsintyget. Därför kommer polismyndigheten i närtid att få ett regeringsuppdrag om att tillsammans med skytteorganisationerna definiera begrepp som behov och aktivitet etc. Regeringen skriver här uttryckligen att föreskrifter om aktivitetskrav ska vara ”relevanta, anpassade efter skyttesportens faktiska förutsättningar och inte onödigt betungande”. Tillsynen ska hur som helst inte gälla icke tidsbegränsade enhandsvapentillstånd från tiden före år 2000.

Hur betungande tillsynen kommer att bli kommer att avgöras i dialog mellan skytteorganisationerna och polismyndigheten inom ramen för detta regeringsuppdrag. Regeringsuppdraget om detta ska inte redovisas förrän i januari 2027, vilket innebär att innan dess kommer vi inte vara säkra på att ”femårstillsynen” blir en för vår del acceptabel sådan.

Orsaken till att regeringen tycker sig behöva införa denna femårstillsyn i sig är något oklar. Man skyller på EU:s vapendirektiv, som kräver femårskontroller för vapen i den så kallade klass A (där vissa gevär och pistoler ingår om ett särskilt stort magasin är insatta i dem). Men många enhandsvapen (t ex alla revolvrar) kan inte ingå i klass A. Svensk vapenlagstiftning har dock alltid haft både vandel och ”behov” som nödvändig grund till vapenägande. Upphör behovet av något skäl – vilket även gäller jaktvapenlicenser eller andra icke tidsbegränsade licenser – så kan licensen dras in redan nu. Det faktum att alla licensierade skyttar så gott som varje dag samkörs mot polisens olika brottsregister är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att licenserna ska få behållas; även behovet måste kunna beläggas.

Varför har då regeringens vapenlagsförslag fått så mycket kritik på sociala medier, också från pistolskyttar? Ett kvardröjande problem för regeringen är att vapenlagsförslaget på andra områden var baserat på den utredare som genomförde den senaste vapenlagstutredningen. Mycket av det som varit allra mest negativt för jakt och skytte i Sverige i tidigare versioner av regeringens förslag emanerar från denna utredning (SOU 2024:31). Hit hör t ex förslaget om konfiskation av AR15-vapen och den s k ”ventilen”, en gummiparagraf som skulle ha gett polismyndigheten möjlighet att neka licens för vilka vapen som helst som av myndigheten definierats som ”särskilt samhällsfarliga”. Nu har regeringen, efter hårt arbete från den samlade jägar- och skytterörelsen i Sverige, strukit just dessa förslag. Men att de var kvar i förslaget ända fram till regeringens lagrådsremiss i december innebar att en misstänksamhet mot regeringens förslag överlag grundlades bland många skyttar och jägare. Därutöver genomsyrades utredningen av den s k läckageteorin, som hävdar att ”alla illegala vapen har en gång varit legala i Sverige”. Detta är nonsens; både polisen och politikerna vet att det inte förhåller sig så. Legala vapen används extremt sällan i illegala sammanhang. Men Örebromorden i februari 2025 gjorde att regeringen, som utåt säger att läckageteorin inte stämmer, i lagförslaget ändå valde att behålla formuleringar – främst vad gäller AR15-vapen – som tyder på att man ändå tror på den. Detta kan ha bidragit till skytte- och jägarkollektivets misstänksamhet mot vapenlagsförslaget. Sådant är mänskligt, men bör inte överskugga de faktiska framgångar det svenska pistolskyttet faktiskt haft inom ramen för förslaget till ny vapenlag. Mycket arbete återstår dock innan vi är klara med en ny och rimlig svensk vapenlagstiftning.

https://www.pistolskytteforbundet.se/nyheter/forslaget-om-ny-vapenlag/#:~:text=Femårstillstånden%20(vapenlicenser%20tidsbegränsade%20till%20fem%20år)%20för,regeringen%20nu%20går%20fram%20med%20dessa%20förslag.

2 gillningar

Jag delar din oro. Jag tror det finns fler, och skaran växer, som är oroade.

Spelar ingen roll VAD tillsynen innebär (föreningsintyg tex), snarare hur den kommer appliceras. Kommer polisen skicka ut ett brev på posten som kräver att man inkommer med ett intyg inom X dagar (säg 30,60 eller 90) annars blir man av med licensen?
Om man inte skjutit på 2 år och man får brevet i december, så är man ganska rökt om man bor i norrland där skyttet har paus den tiden.

Man kommer också skapa en massa oro, för varje dag jag kommer hem från jobbet måste jag kolla brevlådan och där kan det - närsomhelst - ligga ett eller flera brev från polisen med krav på inkommet intyg. Varje år i snitt om det ska ge en gång var 5’de år i snitt. Istället för i dag där jag kan planera förnyelsen när det passar MIG tex nästa sommar eller efter den där stora flytten…

Jag har inte problem med att skicka intyg på aktivitet…

En annan femma är ju föreningar. Våran förening utfärdar intyg löpande medans andra sparar dessa ärenden en längre tid till ordinarie styrelsemöte. Detta kommer också påverka arbetsätt och belastning för föreningen.

1 gillning