Avskaffande av 5-årslicenser

och till råga på allt så hittade ju polisen på bara för några dagar sen att lowers är licenspliktiga. Bara så där, hipp happ. I vapenlagen är det ju bara gasbärande delar (pipa, slutstycke, låda) som är licenspliktiga.

Och folk tror att politikerna har något att göra med polisens hittepå, det är så man blir knäpp.

Vilket innebär?
Omprövning av licens?
Nysökning av licens?
Återkallning av nuvarande licens?
Olaga vapeninnehav?

Inte ens polisen vet…

Men dom måste märkas i fortsättningen…

Har man licens på komplett vapen behöver man inte göra nått, men… rättsläget är osäkert.

Ingen som vet hur det blir än men diskussionen pågår här för fullt. Intressant läsning.

Har ni sett vad S gått ut med?
Om dom vinner valet så kommer dom behålla 5 åringen precis som den är “för det är för allas bästa” samt tvångsinlösa AR och även gå tillbaka till hur det var innan 2023, mao ännu mer av polisens godtycke.

ett val på S på eller vänstern kommer innebära rejäla inskränkningar i äganderätten OCH skytterörelsen.

För er skeptiker kan ni själv läsa och bli mörkrädda:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-202526141-en-ny-vapenlag_hd023919/

1 gillning

Dilemmat är att om man röstar på Tidelaget så sanktionerar man och viker sig för deras lögner och floskler!
Att välja ”det minst onda” kan straffa sig - rejält!
Väljer man rött (eller blank) så skickar man en signal men väljer man blått så sanktionerar man alla deras tidigare BS löften, löftesbrott och deras inkompetens och ovilja att förstå vad jägare och skyttar behöver och vill ha!
En röst på tidelaget kommer bara bekräfta för dem att de kan fortsätta med sin BS och sina inkompetenta kompromisser och vansinniga förslag!

1 gillning

En blank röst ,då kan du lika gärna låta bli att rösta.

De har ju sedan ett antal år tagit bort blankrösningskategorin så de redovisas bara som “ogiltiga röster” ihop med alla andra ogiltiga, dvs “missnöjesrösten” att rösta blankt redovisas inte längre o då faller hela poängen med det. Sinnrikt uttänkt…

Nej!
Blankröster har aldrig räknats, men de redovisas!
Och om ett block ser att de tappar en viss procent och de ogiltiga rösterna går upp lika många procent så är det ett ganska klart budskap.
En metod som en del gillar men inte alla…men det är det fina med en demokrati, man kan gör som man vill. :slight_smile:

Eftersom S med all säkerhet vinner valet så är ju saken klar och tråden kan låsas

Jag kommer aldrig förstå människor envisa vilja att låsa trådar - inget blir ju bättre, om man tröttnat på en tråd så slutar man läsa/skriva i den, men varför hindra andra att fortsätta? :smiley:

1 gillning

Vapenlagen 2 kap 1 paragrafen:
Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen, ammunition, ljuddämpare eller vapenmagasin.

Ingenstans i författningarna står det om licens för trumma, pipa, växelsats… Bara i allmänna råd.

Fundera ni en stund på detta.

Klara?

Att ni inte hade upptäckt detta tidigare kan bero på att vi litar för mycket på myndigheter i detta land.

1 gillning

Påståendet att ”det inte står någonstans i författningarna att trumma, pipa eller växelsats är licenspliktiga – bara i allmänna råd” stämmer inte.

Faktum är att just dessa delar uttryckligen omfattas av vapenlagen. Vapendelar listas direkt i lagtexten – inte bara i allmänna råd.

I 1 kap. 3 § vapenlagen anges tydligt att följande omfattas av samma regler som skjutvapen:

”… slutstycken, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar…” [riksdagen.se]

Det innebär att pipor och trummor inte är något Polisen lagt till i efterhand genom allmänna råd – de står direkt i lagen.

En växelsats består av just sådana väsentliga delar (ny pipa, nytt slutstycke, ibland mantel/stomme), och omfattas därför automatiskt av lagens definition av licenspliktiga vapendelar.

I 2 kap. 1 § vapenlagen står att tillstånd krävs för att inneha skjutvapen. Eftersom vissa vapendelar juridiskt jämställs med skjutvapen (enligt 1 kap. 3 §) gäller samma tillståndskrav även dem.

Det behövs alltså inte en separat paragraf som listar ”pipa”, ”trumma” eller ”växelsats” under 2 kap. – de omfattas automatiskt.

Lagtexten är glasklar för den som läser både kapitel 1 och kapitel 2, och inte bara ett enskilt stycke taget ur sitt sammanhang. Alltså det handlar inte om ”blind tillit till myndigheter” – utan om att läsa hela lagen.

3 gillningar

Tack, blind på ena ögat som vanligt.
Hur passar lowers in i detta?

1 gillning

Jag är ingen expert dock min uppfattning är följande.

En lower receiver omfattas av svensk vapenlag eftersom den i juridisk mening motsvarar en stomme eller låda, vilket är delar som uttryckligen definieras som skjutvapenlikställda i 1 kap. 3 § vapenlagen. Där anges att bland annat stommar och lådor räknas som skjutvapen och därmed omfattas av samma regler som kompletta vapen.

Eftersom allt som definieras som skjutvapen kräver tillstånd enligt 2 kap. 1 §, blir en lower receiver licenspliktig, även när den säljs separat. Detta gäller oavsett att termen ”lower” inte nämns i lagen – det är delens funktion (stomme/låda) som styr. Även branschpraxis stödjer att strukturbärande vapendelar, såsom receivers, är tillståndspliktiga på samma sätt som pipa, slutstycke och upper receiver.

Med detta sagt, återigen ovanstående är enbart min tolkning och kan vara fel.

Vad gäller lowers är det inte lika klart, eftersom det är en definitionsfråga om lowers anses vara en låda, eller del av låda, eller inte. Detta är inte definerat i lag.

Enligt gällande praxis och uppfattning från Polisen fram till alldeles nyligen räknades endast uppern som låda och licenspliktig. Detta överensstämde också väl med allmänt språkbruk och själva lowerns brist på komplexitet som vital del.

Nu har Polisen ändrat uppfattning och menar att även lower är en låda, eftersom det - återigen enligt polisen - är en del av en låda. Det finns ingen praxis på detta och jag skulle vilja säga att rättsläget är oklart.

Det går också att ifrågasätta om Polisen verkligen har mandat att självständigt göra legaldefinitioner som får så här stor betydelse för vapeninnehavare, utan uttryckligt stöd i lag eller praxis, utan föregående lagberedningsarbete och utan möjlighet för remissinstanser att yttra sig och påverka processen.

Men det här är en annan diskussion än 5-årslicenser…

1 gillning

Det vore ju bra om polisen kunde förklara vad en Lower faktiskt är och komma med några exempel…

För ett underbeslag till en Blaser är en lower - det är avtryckardelar, magasin och underbeslag. På samma vis är avtryckare INTE licenspliktig, så tar man bort den så hamnar ju alla underbeslag som någonsin tillverkats till ett vapen under licenskravet.

Så alla som har gamla kolvar till M/96or eller valfri repeter hemma med underbeslag är ju kriminella.

Jag kommer inte få licens om jag söker på dessa delar, för dom är inte serienummermärkta och vem ska bekosta det arbetet?!

Som Orienteraren skrev så klassas blankröster bara som “ogiltiga röster”.
Det gör att dem får samma effekt som att inte rösta alls.
Om det tex saknas valsedlar till ett parti och man skriver partiets namn på en blank valsedel och stavar fel så blir det också en ogiltig röst.

Om man vill uttrycka sitt missnöje med de etablerade partierna så är ett lämpligt sätt att rösta på ett mindre parti som är korrekt registrerat till riksdagsvalet.

Till riksdagsvalet 2022 fanns tex dessa korrekt registrerade men mycket små partier att rösta på:
Fredspartiet, Fria Wermland, John Mikkonen, Kapitalism med vänligt ansikte, Knapptryckarna, Kärlek, Majspartiet, Min röst, MITT SVERIGE, Neoteknokraterna, Ond Kyckling Partiet, Yggdrasil, Kalle ankapartiet, Heterofeministerna

Självklart bör man läsa på vad respektive parti har för åsikter innan man röstar på dem, för oftast är det svårt att avgöra det från partiets namn.
Det är sällan små partier har förtryckta röstsedlar, så det är mycket noga att man stavar helt rätt på röstsedeln.

En blankröst kan oxå tolkas som “jag vill använda min röst, men inget duger”!
Tror nog alla partiers analysgrupper gårigenom detta noga, allt för att förstå gruppen och kunna locka över dom.

Eftersom blankröster numera sorteras in som ogiltiga röster så kan analysgrupper inte se skillnad på dem och tex röster med felstavade partinamn eller röster där det tex står “Vänstern” eller “Sossarna” eller “Moderaterna” eller det kanske vanligaste fallet där det ligger två valsedlar i samma kuvert.

Om man backar lite i tiden så redovisades exakt vad det stod på respektive röst, vilket bland annat nyttjades till att skriva en hel mening om vad man tyckte. Idag är det bortrationaliserat och blir bara ännu en ogiltig röst.

I 2014 års val fanns flera väl valda sådanna handskrivna röster. Här är ett urval av mina favoriter:
Jesus kristus vår frälsare som älskar oss, dog för oss & som vill oss det absolut bästa ! Halleluja!
Avskeda niklas utterström!!!
Stoppa trottoarcyklisternapartiet
Lägg ner alvesta kommun och anslut till växjö
Avskaffa politiken på nått sätt
Ärliga politikers parti
Partiet för det totala utrotandet av vildsvin och jägare
Anarki

Flera av ovanstående innehåller både sarkasm, glädjespridning och är troligen skrivna av knäppa genier.

Jag hade önskat att vi hade behållit traditionen att redovisa alla röster så som de skrevs. De spred nästan lika mycket glädje som Karl-Bertil Jonsson på julafton.

Idag är det tydligaste sättet att visa missnöje mot alla partier som har chans att kommer in i riksdagen att lägga en korrekt röst på ett registrerat missnöjesparti.
Ett sådant exempel senaste valet var: “Kalle ankapartiet”.