Enda som är en förbättring är 10 vapen - men det gynnar bara jägare.
Inget om utökad garderob för sportskyttar
5 åringen försvinner inte, ersätts bara.
Ventilen införs inte, det är ingen “förbättring”, det är bara “inte en försämring”! Stor skillnad.
VIktig sak som många missat ang. ventilen, vi skall INTE andas ut. De upptäckte att de fick hårt motstånd nu, så de kommer försöka igen och de har till och med varit tydliga med det. Såhär skriver de i debattartikeln på Svensk Jakt:
För det första går vi inte vidare med förslaget om den så kallade ventilen. Tanken med förslaget var god, det vill säga att i en uttrycklig bestämmelse förtydliga att intresset av allmän ordning och säkerhet ska kunna beaktas vid tillståndsprövningen.
Lagrådet ifrågasatte bestämmelsens utformning, och en otydlig bestämmelse riskerar att bli oförutsägbar när den ska användas i praktiken.
Efter noggrant övervägande har vi därför kommit fram till att utformningen av en sådan bestämmelse bör ses över ytterligare. Därför går vi inte vidare med förslaget.
Majortet av jägare har inte ens 4 vapen i dag, dom flesta som har 6 vapen i dag är nog sportskyttar och har sina sportskyttevapen på jakt.
Polisen är redan i dag kinkig med dom 4 första vapnen, köper du ett nytt får du automatiskt frågan varför inte nuvarande innehav räcker eller varför du inte kan sälja bort ett annat vapen.
Motivera för 5-6 är baggis för alla som har lite fantasi…
Om 10 vapen blir med samma “krav” som dagens 4 så kommer dom flesta få väldigt svårt att fylla garderoben.
Det handlar inte om att alla skall skaffa 10 vapen men för att de som vill ha specialiserade vapen för olika typer av jakt skall kunna ha möjlighet till det.
Jag känner för övrigt ett helt gäng jägare som har 6 vapen idag på jakt, varav vissa även är sportskyttar med gevär. Ingen av dessa har något sportskyttegevär på jakt utan alla har 6 jaktgevär som också används för olika typer av jakt. Det krävs inte så mkt för att nå upp till 6 gevär faktiskt, och man behöver inte vara någon extrem jägare alls för att nå upp till det. Några exempel på tänkbara behov nedan:
Hagelbock för jakt på fågel, hare eller räv med många deltagare (lättare att visa att vapnet är brutet)
Hagel halvauto för fågeljakt i gömsle (duva, gäss, svartfågel etc)
Hagel i rostfritt för sjöfågeljakt
.22a för avlivning av fällfångade djur
Klass 3 bössa för vakjakt på räv
Klass 2 bössa för rådjursjakten
Klass 1 med mörkerkikare för åteljakt på gris
Klass 1 med rödpunkt för drevjakt
Klass 1 med ljusstark optik för vakjakt i gryning/skymning
Klass 1 med öppna riktmedel för eftersök
Klass 1 lätt bössa med kort pipa som hundförarbössa
Klass 1 i grövre kaliber för björnjakt
Klass 1 i extra grov kaliber för jakt på farligt vilt utomlands
Det är nog mer troligt att majoriteten av jägare har minst 4-6 vapen och de flesta är i behov av minst 6-8 vapen.
Som jägare klarar man sig nog med 2 vapen, en hagel o en kula, men behovet är oftast större som “Orienteraren” påvisar.
Om vi nu omvänder detta på “aktiva” sportskyttar som tränar/tävlar i både gevär och pistol/revolver är behovet större än normaljägaren.
Andra köper en t3x med 2-12 sikte och jagar…många värdesätter inte att äga massa vapen för dom kostar ju allt från 5000-50000kr med sikten osv.
Kl2 bössor har sen grisen kom knappt gått att ge bort, med undantag då när folk skaffa ar bössor (många rävar som måste dö i stockholm…).
Det är nog bara norrland där kl2 fortfarande kan vara intressant då man jagar fågel eller rådjur, dom enda vilten gemene man nånsin ser förutom älgen 2v i september.
Läget kring antal vapen per vapenägare finns i vapenutredningen 2024:31 i tabell 7.1 på sid 349. Det är tabellen nedan. Den visar att för ~2 år sedan fanns det närmare 95 000 personer som hade fler än 4 vapen på jakt, varav ~455 000 pers totalt ger det ~21% som har fler än 4 jaktvapen. Dvs var 5e jägare. Jag skulle inte se det som undantagsfall, snarare väldigt vanligt.
Här är de viktigaste punkterna och tidslinjen baserat på det senaste förslaget från februari 2026:
Ikraftträdande: Nya lagar och förordningar föreslås gälla från och med 1 juni 2026.
Lättnader: Förslaget innebär lättnader för legala vapenägare, däribland att kravet på “synnerliga skäl” för enhandsvapen (pistol) ändras till “särskilda skäl”.
Förenklingar: Femårstillstånd för vapen slopas och ersätts med ett mindre administrativt system.
Vapengarderob: Utredningar har pekat mot en utökad vapengarderob upp till 10 vapen, med mindre utrymme för polisens egna “ventiler” för skönsmässiga avslag.
EU-anpassning: Lagstiftningen genomför nödvändiga ändringar i svensk rätt för att följa EU:s vapendirektiv.
Viktig notering om halvautomatiska vapen (AR-15):
Regeringen har backat från planer på tvångsinlösen av halvautomatiska gevär av typen AR-15. Befintliga licenser för dessa gäller, men nya tillstånd för jaktändamål stoppades från och med 1 augusti 2025.
“Licenser för enhandsvapen kommer nu alltså att bli icke tidsbegränsade, precis som de var innan år 2000. Regeringen vill dock införa ett ”tillsynsförfarande” för dessa licenser, och det är inte säkerställt vad detta kommer att innebära. Regeringen har emellertid slagit fast att ett ifyllt och inskickat föreningsintyg (motsvarande det vi använder idag) normalt ska räcka som fullgott underlag till denna tillsyn och inte överprövas av polismyndigheten. Om polismyndigheten inte genomför tillsynen, kommer inte licensinnehavaren att drabbas eftersom licensen inte är tidsbegränsad. Detta är en enormt stor fördel jämfört med dagens läge.”
“Hur betungande tillsynen kommer att bli kommer att avgöras i dialog mellan skytteorganisationerna och polismyndigheten inom ramen för detta regeringsuppdrag. Regeringsuppdraget om detta ska inte redovisas förrän i januari 2027, vilket innebär att innan dess kommer vi inte vara säkra på att ”femårstillsynen” blir en för vår del acceptabel sådan.”
finns en övervägande risk att tillsynen kommer börja gälla alla sportskyttevapen, även livstidare som tex gevär…
Målskyttevapen (ordet) används…
Tillsynen riskerar bli katastrofal. Istället för en 5 åring man har ett slutdatum på och som man rimligen kan planera efter, så kan tillsynen innebära ett brev (som kanske försvinner i posten?) och i det brevet står det att man ska återkomma med aktivitetsintyg (tex föreningsintyg) inom en viss tid, tex 30, 60 eller 90 dagar. Annars blir man av med licensen. Med 5 pickor i skåpet kan det komma en sådan varje år i snitt… Och får man det i slutet av november och inte redan har alla krav klara, så blir det svårt att lösa med tävling/träning under vinterhalvåret.
Det är väl fortfarande PM som ska tolka denna formulering, så kommer dom bara strama till tolkningen internt, eller?
Eftersom ingen, inte ens politikerna som lagt förslaget, vet hur detta kommer gå till så är ju risken att det blir samma -lika, eller t.o.m. värre.
Man kan inte lägga ett förslag, inte säga hur det ska gå till och sen kalla det en “förbättring”. Speciellt inte när löftet var “avskaffandet av 5 åringarna” och inte avskaffandet och införa en nytt förfarande. Dessutom så ljuger dom om att det är EU som vill ha det, EU har alltid varit nöjda med den dagliga kontrollen mot brottsregisteret.
Det enda som föbättras - måste skicka med nån lockvara så att populasen blir nöjda.
.. men bara för jägare? och hur blir det med pipor? räknas dom eller inte?
Dessa regler fanns väl redan, dom följdes bara inte, sen kom dommen i Högsta Förvaltningsrätten (?) som fastslog hur reglerna skulle tolkas, men med detta förslag så blir det ett steg bakåt, m.a.o. sämre igen.