har folk dålig läskunnighet?
det är uttalat att befintliga livstidare inte kommer röras…
Jag tycker dock det är orättvis, även dessa borde konverteras… Sällan man ser livstidare på aktivitetsdagarna i föreningen, om dom ens är medlemmar.
har folk dålig läskunnighet?
det är uttalat att befintliga livstidare inte kommer röras…
Jag tycker dock det är orättvis, även dessa borde konverteras… Sällan man ser livstidare på aktivitetsdagarna i föreningen, om dom ens är medlemmar.
Orättvisan ligger inte i att folk med livstidslicenser inte tvingas förnya, utan att vi andra tvingas förnya. Alla i tråden är införstådda med varför så jag går inte ens in på några detaljer kring det.
Boibosan, om så är fallet är det kanske positivt, men exakt VAR finns skrivelsen att femårslicenserna är undantagna från de nya reglerna?
Jag har bara sett ganska grovt formulerade förslag utan detaljer.
Sedan får man betänka att i polisens direktiv kan mycket väl skärpningar ske som “går under radarn”, där de hittar på egna tillämpningar - ungefär som de redan nu gör med sina “hitte-på-regler” som saknar stöd i lagrum. 
Mvh
Johan B
Lagrummet för “behållandet” av livstidslicenserna är att man inte kan göra om licenserna bara sådär.
I fallet med AR så kommer man ju ändra i NVV riktlinjer och då kommer licenserna per defacto inte längre vara giltiga för ändamålet (man får inte jaga med dom, så då är en licens på jakt inte längre giltig).
Men livstidslicenser är exakt lika giltiga som en tidsbegränsad licens, så då kan man inte bara göra om dom. Hade man kunnat (eller vågat) hade det gjorts redan när 5 åringen infördes.
så folk kan sitta lugnt i båten. Men oavsett vad man har för licens så borde man se till o ha en förening och aktivitet/tävling. Om inte annat för att stödja föreningen som gör skyttet öht möjligt. När sista föreningen försvinner ryker alla licenser per automatik.
Det måste väl finnas någon remissinstans eller en remiss?
Eller är detta redan klart och det nu ligger på bordet hos Strömmer att utforma beslut på bästa sätt med tanke på synpunkter som inkommit?
Eftersom det kommer krävas ändringar i lagar/författningar för att aviserade ändringar ska äga rum, tror jag tyvärr att det i samma veva enkelt görs några tillägg/ändringar som i praktiken upphäver “livstidslicenserna” för enhandsvapen… 
Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Oavsett har politikerna (återigen) bevisat att meningslös signalpolitik går före åtgärder som faktiskt skulle kunna göra skillnad - t ex. se över sådant som gjorde att Örebro-fjollen lyckades gå under radarn (och t om. få vapenlicen) under så många år, trots mängder av varningsklockor! 
Mvh
Johan B
Boibosan: Du har tyvärr fel. En “livstidslicens” på pistol är exakt samma som en licens på exempelvis en AR15. Även om reglerna ändras så ska lagt kort ligga. Så har praxis varit och det är det tomtarna i Rosenbad nu vill frångå, dvs ingenting kommer längre tas för givet, man ger polismyndigheten mer eller mindre fria händer att bestämma vem som får ha vapen eller ej.
Så nu när utredningen har kommit, vad är era känslor?
5-åringen ska vara kvar men ersatt med en tillsyn. Vad denna tillsyn är får polisen bestämma, men eftersom det är polisen vi pratar om kommer denna “tillsyn” vara än mer begränsande än nuvarande 5-åring OCH dom kommer tillämpa den på alla enhandsvapen, oavsett vilken licens du har i dag.
När du får ett brev på polisen att styrka ditt fortsatta behov av vapnet, så kommer du troligen ha 30 dagar på dig eller nå annat sjukt, att inkomma med intyg. Vad dessa intyg ska innefatta får man väl gissa, men troligen föreningsintyget samt nån form av loggbok på tävlingsresultat/träning.
5-åringen som den är i dag är iaf förutsägbar, då vet man att inom ett visst datum ska du skjuta en guldserie och få lite aktivitet i föreningen, sen så in med intyget… men tillsynen lär bli skitjobbig, då man lär få en “tillsyn” per vapen man har, så det blir i praktikten svårare att ha mer vapen än det är i dag.
Jag har 5 st… Ska jag få ett brev om året? Gärna i december när banan och klubben är utanför säsong.
Vem säger att det kommer begränsas till enhandsvapen?
Jag tror jaktlicenserna står på tur, precis runt hörnet!
Tågordningen lär bli:
O som bobisan skriver kan man räkna med o få “tillsysnsbrevet” typ 1/4 o då kunna uppvisa tillräckligt med aktivitet senaste 6 mån, givetvis för alla vapen man har. Under vintersäsongen när många som inte är på hög/elitnivå är rätt sparsamma med sitt skytte.
Med ventilen kommer sedan nästan inga enhandsvapen godkännas då de är “samhällsfarliga”. Dvs peak antal legala vapen är precis nu, sedan kommer licenser dras in och nya nekas i lavinartade nivåer.
Polisen kommer, med ventilen, äntligen lyckas förbjuda 357 magnum och säkert alla andra grova kalibrar som inte anses strikt nödvändiga för sporten. Kvar blir 38, 9mm (kanske, 39b är ju trots allt läskig) samt 22LR o eventuellt 32SW.
357, 10mm, 44 mag osv kommer bli samhällsfarliga.
för att inte prata om 223 som är en militär kaliber för ipsc.
I den nu presenterade lagrådsremissen går regeringen och SD i flera avseenden längre än vad utredningen föreslog. Bland nyheterna finns:
I stället för ett särskilt tillstånd ska det räcka att anmäla förvaringen till Polismyndigheten.
Vissa delar ska kunna bytas utan att gå omvägen via en ny licensprövning.
För enhandsvapen ändras tillståndskravet från ”synnerliga” till ”särskilda” skäl.
Den nuvarande tidsbegränsningen ersätts med ett tillsynsförfarande.
Det gäller inte bara sportskyttar – även jägare omfattas av förslaget.
Därutöver innehåller remissen ytterligare lättnader, bland annat möjlighet för skytteföreningar att låna ut vapen fler gånger än i dag, samt rätt att vidareutlåna vapen under uppsikt.
Regeringen vill även införa en skarpare uppdelning mellan överträdelser som typiskt sett begås av illegala vapeninnehavare och sådana som rör legala vapenägare, för att skapa större förutsebarhet i rättstillämpningen.
Vapensamlare föreslås också få ökad tydlighet genom bindande beslut om samlingsområden.
Den nya vapenlagen föreslås träda i kraft den 1 maj 2026, tillsammans med en ny vapenförordning. För jägare innebär förordningen en markant förändring av den så kallade vapengarderoben:
• Grundnivån höjs från fyra till åtta vapen för den som tagit jägarexamen.
• Därtill ska två extra pipor ingå.
Möjlighet att få tillstånd för fler vapen kvarstår om behovet kan motiveras.
Regeringen går som tidigare aviserat inte vidare med utredningens förslag om tvångsinlösen av vissa halvautomatiska jaktvapen, som exempelvis AR-15-plattformen.
I stället erbjuds en frivillig inlösen med ersättning motsvarande 100 procent av vapnets inköpspris under en begränsad period. Redan utfärdade tillstånd fortsätter gälla, men inga nya tillstånd har beviljats sedan i augusti.
Regeringsföreträdarna framhåller att jägare och sportskyttar är viktiga folkrörelser som bidrar stort till samhället, bland annat genom viltvård och idrottslig verksamhet. Ambitionen är att lagstiftningen ska bli mindre betungande för dessa grupper – samtidigt som kampen mot illegala vapen fortsätter.
Låter precis som det vi har hört tidigare, visst, det finns saker som är bättre, men flera av de där sakerna är i verkligheten en försämring, och det totala haveriet nämns inte alls (men finns garanterat kvar om det inte uttryckligen skrivs att den strykts).
“Tillsynsförfarandet” är med stor sannolikhet en försämring snarare än en förbättring.
Att höja från 4(+2) till 8 jaktvapen är bra, men att sätta en gräns för extrapipor är däremot en försämring.
Att säkerheten skulle värnas, samtidigt som man öppnar för en “ventil” som ger polisen möjlighet att bestämma själv vad som är lämpliga vapen är att såpa utförsbacken. Polisen har ju redan visat sin oförmåga att fatta rättsäkra, lagbaserade beslut. Förtroendet för att de skulle använda “ventilen” på ett välmotiverat och rättsäkert sätt är obefintligt. Det finns en anledning att det funnits önskemål om att licensarbetet skulle flyttas till en ny myndighet…
Vi får se hur det slutar när de tar beslut och röstar om det 🤷
Nej, vänta inte tills beslutet är taget. Påverka nu. Skicka ett mail till din favorit-riksdagsman i SD/M/KD/C/L och uppmana denne att stryka “ventilen”.
Vidare, även efter att detta är igenomröstat i riksdagen så kommer vi ändå inte veta hur det slutar. “Tillsynsförfarandet” är extremt oklart. I bästa fall blir det ungefär som idag, fast den som klantar till det med sin licensansökan blir inte åtalad. I värsta fall appliceras “ventilen” på allt möjligt, inte bara jaktbössor utan även korta PCC, kanske till och med samtliga nya AR15. Givetvis blir det tillsyn på de gamla livstidslicenserna. Men facit lär dröja. Tidigare har polisen ibland förlorat överklaganden, med den nya lagtexten lär det vara slut på den saken.
Det är ingen gräns för extra pipor. Det är ett undantag från kravet på behovsmotivering så man får 2 st utan att motivera dem. Idag måste man motivera varenda pipa, så vill du ha mer än två så behöver du som idag motivera dem. När och om detta går igenom. Att “pipgarderoben” borde vara större är en annan sak.
Jag har inget minne av att ha behövt motivera mina extrapipor, nu följde de med när jag köpte respektive vapen som de passar till, men jag vet inte om det borde ha någon betydelse.
Om man tror att något här är en förbättring så är man ute på hal is.
Förvaring? Vi van precis ett rättsfall som i praktiken gjorde det möjligt att förvara vart man vill så länge det är i vapenskåp. Med denna text kommer det bli försämrat igen och man måste anmäla detta till polisen som kan neka med olika motiveringar.
5-åringen? Tillsynsförfarande. Vad exakt ska det innebära? Kommer jag med mina 5 vapen skicka in uppgifter VARJE ÅR i snitt för att behålla dom, istället för att i dag planera in förnyelse med ett förutsägbart slutdatum varje 5 år.
Om jag känner politikerna rätt så kommer dom låta polisen ange vad “tillsyn” är, troligen kommer det bli så att du - när som helst - kan få ett brev på posten där du måste återkomma med tävling eller träningsresultat inom en troligen för kort tid och gör du inte det blir du av med licensen. Detta kommer i praktiken göra att man måste hålla sin loggbok uppdaterad hela tiden, ett avbrott på 1-2 år kommer garanterat kosta dig licensen.
Större vapengarderob tror jag när jag ser det, i förslaget pratades det om 6+2 och inte 8+2 mot dagens 4+2.
Så vi kommer garanterat bara få 6 vapen och om det inte görs något åt polisens jakt på motiveringar så kommer det i praktiken bli omöjligt eller iaf väldigt svårt att bara skaffa 8 vapen så där haff paff.
(standardfråga är ju varför ett nuvarande vapen inte kan göra det som det nya vapnet ska göra samt varför man inte kan sälja ett befintligt för att få plats för det nya… och det frågar dom även inom dom “4” vi har)
I texten ser det ut som att det blir 6+2(+2). Det framgår att nr 7 och 8 skall ha en något högre tröskel än idag, men inte mycket. Man skall inkomma med underlag, tex bevis på att man har jakträtt eller liknande. Det öppnas också för 9 och 10 men där ställs det mycket högra krav så det lär vara ungefär som att få ett 7e idag, dvs i praktiken bara möjligt om man är eftersöksjägare, kommunjägare, medlem i 8 jaktlag samt håller kurser i jägareexamenskurser hos tex jägareförbundet (alltså i praktiken omöjligt).