Avskaffande av 5-årslicenser

har folk dålig läskunnighet?
det är uttalat att befintliga livstidare inte kommer röras…

Jag tycker dock det är orättvis, även dessa borde konverteras… Sällan man ser livstidare på aktivitetsdagarna i föreningen, om dom ens är medlemmar.

Orättvisan ligger inte i att folk med livstidslicenser inte tvingas förnya, utan att vi andra tvingas förnya. Alla i tråden är införstådda med varför så jag går inte ens in på några detaljer kring det.

Boibosan, om så är fallet är det kanske positivt, men exakt VAR finns skrivelsen att femårslicenserna är undantagna från de nya reglerna?

Jag har bara sett ganska grovt formulerade förslag utan detaljer.

Sedan får man betänka att i polisens direktiv kan mycket väl skärpningar ske som “går under radarn”, där de hittar på egna tillämpningar - ungefär som de redan nu gör med sina “hitte-på-regler” som saknar stöd i lagrum. :frowning:

Mvh
Johan B

1 gillning

Ex. på tillsynsförfarande: :rofl:

Lagrummet för “behållandet” av livstidslicenserna är att man inte kan göra om licenserna bara sådär.

I fallet med AR så kommer man ju ändra i NVV riktlinjer och då kommer licenserna per defacto inte längre vara giltiga för ändamålet (man får inte jaga med dom, så då är en licens på jakt inte längre giltig).

Men livstidslicenser är exakt lika giltiga som en tidsbegränsad licens, så då kan man inte bara göra om dom. Hade man kunnat (eller vågat) hade det gjorts redan när 5 åringen infördes.

så folk kan sitta lugnt i båten. Men oavsett vad man har för licens så borde man se till o ha en förening och aktivitet/tävling. Om inte annat för att stödja föreningen som gör skyttet öht möjligt. När sista föreningen försvinner ryker alla licenser per automatik.