Dom som tagit besluten är garanterat grönröda. Bara för att man byter regering så behöver inte det betyda att tjänstemännen byts ut också, snarare så kan dom ju arbeta i det fördolda och förstöra regeringens agenda.
Men nu var det dock så att de blåa - och i synnerhet de bruna - lovade att de skulle riva upp förra regeringens policy och beslut för att förenkla för vapenägare.
Att detta endast var falskt valfäsk var från början mest sannolikt. Nu är det ett faktum. Att vissa förvånas över det vittnar bara om ignorans (dålig koll).
Nu har ju inte regeringen lagt något förslag och riksdagen har inte beslutat i frågan än som sagt…
Utredningen håller på och remissbehandlas just nu till i oktober och gissningsvis under våren kommer en proposition från regeringen och beslut av riksdagen därefter.
Via facebookgruppen skytteforum.com, Redirecting..., har vi en löpande frågeserie om just remiss till den här frågan. Kolla gärna in där. Som initiativ från forumet, då vi representerar ett stort antal vapenägare inom en mångfald av olika skytteformer inkl jakt har vi tagit ett remissvar som initiativ. Jag kommer publicera en förlängningen på frågeserien här på forumet, och tänker mig att vi kollektivt kan få fram ett remissvar innehållande de fem viktigaste frågorna, samt ytterligare konsekvenser förslaget från utredarna innebär.
Tjänstemännen gör det politikerna säger till dem att göra, Det har helt enkelt inte rört sig om någon politisk styrning pga att man inte är intresserad av att göra det man lovade att göra.
Riksdagen är där som lagar stiftas och där styrs direktiven för lagstiftningen.
Och att skylla på de som inte har majoriteten är bara pinsamt.
Tjänstemännen gör det som de skall göra i annat fall så får de gå.
Eller känner du till ngn parallell struktur i Sveriges styrning?
Sanningen är att det är lätt att stå och gapa innan men svårare att göra verkstad av det hela.
För vill man en sak så ser man till att det blir så om man sitter vid makten.
Och jag var övertygad om att det skulle bli så här långt innan valet.
Oavsett myndighet/kommun/region så accepteras signifikant mycket större avvikelse och egna tolkningar från direktiv etc nu jämfört med tidigare och idag utkrävs aldrig ansvar när något gått i diket inom dessa skrå. Detta innebär att man kan driva sin egen linje på tjänstemannanivå och pusha gränsen lite i taget i och med att det aldrig blir någon konsekvens.
Här finns en mycket bra krönika som nu har ett antal år på nacken, men fortfarande lika aktuell. Ordet oväld lyser verkligen med sin frånvaro bland dagens tjänstemän.
Det har skjutits och sprängts i flera år och inte mkt händer för att olagliga oregistrerade vapen och sprängmedel används men när en människa med licens även om det är en människa som inte borde ha vapen då ska alla som har licens straffas för dom har man minsann koll på dom kollas mot brotts register varje dygn. Och att det tar tid det har bara med politisk vilja att göra afghan lagen tog 3 dagar att genomföra.och Sveriges regering vill oavsett färg avväpna svenska laglydiga medborgare bara för att visa handlingskraft. Och med Putins hot mot Europa nu och Trump ovilja att hjälpa andra länder i världen så kan vi ju hoppas att våra politiker tänker till en kort stund.
Med andra ord sköts en person i veckan ihjäl (i runda tal) de senaste två åren…
Men det är väl som vanligt: en åt gången och ofta i gängmiljö med illegala vapen, sticker inte i ögonen lika mycket som en skjutning med legala vapen, där många skjuts på en gång utanför gängmiljön…
Polisen vill nog inte heller gärna att man ska diskutera deras roll/ansvar när det gäller t ex. skjutningen i Örebro - det är trots allt ENBART polisen som utfärdar licenser till en person. Då är det bättre att försöka styra debatten till att det är legala vapen (av en specifik typ som inte ens användes vid detta dåd) som är det verkliga problemet…
Sedan kan man fråga sig om läkarna som har haft kontakt med Rikard Andersson, har brustit i sina åtaganden genom att inte meddela polisen om hans direkta olämplighet för vapeninnehav!?
Men oavsett har detta garanterat inte underlättat för legala vapenägare framöver!
Har inte följt tråden särskilt väl, ber om ursäkt för det…
Om och när “freden” i Ukraina kommer så får Sverige åter sin beskärda del av illegala vapen så som vi fick och fortfarande får från Balkanbråken…
Den marknad som finns för illegala vapen,…
-är det sport- eller jaktskyttet som är orsaken till det?..
Finns det andra orsaker än just sport- och jaktskyttars utövande som skapar en efterfrågan på vapen i samhället?
Då bör problemet i sig belysas betydligt mer än vad som görs?
-är det våra folkvalda politikers fel?
Om kackerlackor är orsaken till problemet i hemmet tar man tag i det och ber t,ex, anticimex att utrota kackerlackorna…
Ett rejält långsökt scenario, eftersom vi i nutid inte har en stor erfarenhet av det, man kan faktiskt ha ihjäl en annan individ med andra medel än med ett vapen!
Ska vi införa 5-års licenser på t.ex snickarnas hammare?
eller varför inte på kockarnas stekpannor, …-särskilt gjutjärnspannorna.
Kockarnas kruskavlar har en tendens i vissa förhållanden bli släta!..
-har jag hört…
Vilka ska vi som vill ha vapen av olika anledningar rösta på?
Baserat på den knapphändiga informationen från presskonferensen, som Gunnar Strömmer upprepade i TV4 Nyhetsmorgon idag den 1 juli, så verkar det som att tidsbegränsade tillstånd ska ersättas med ett tillsynsförfarande. I SOU 2024:31 är detta också utredarens förslag på hur ett avskaffande (eller “avskaffande”) ska gå till. Där kan man läsa sig till hur det föreslås fungera: efter fem år ska skytten inkomma med ett nytt föreningsintyg. Om skytten inte gör det ska licensen dras in.
Vilka blir då fördelarna med detta system jämfört med dagens?
Den som missar att skicka föreningsintyg blir inte omedelbart åtalad
Det kan spara en liten slant eftersom det inte blir någon ny tillståndsansökan, även om det kan tillkomma en “administrativ avgift”
Det öppnar för att minska eller ta bort kraven på skjutskicklighet, speciellt i kombination med ändringen från “synnerliga” till “särskilda” skäl
Däremot tar det inte bort kravet på aktiv förnyelse och kontinuerlig aktivitet, antagligen kommer det kravet även fortsättningsvis gälla samtliga vapen. I bästa fall, om propositionen går igenom och processen inte kidnappas på vägen, så är detta en liten förbättring. Däremot blir jag provocerad av att det kallas för ett “avskaffande”.
Ja, men på presskonferensen sade ju Strömmer att Polisen skulle utforma regelverket, visserligen “i dialog med förbunden” eller liknande snömos. Han sade också att tillsynsärendet skall ske på polisens initiativ. Om Polisen då får skriva detta själva innebär det en risk för att de kan skapa möjligheter att genomföra sitt tillsynsärende när som helst. Om de då genomför det tex första april - hur många skyttar kan då uppvisa tillräcklig aktivitet föregående 6 mån för samtliga vapen?
Jag är mycket mycket orolig för hur regelverket - och framförallt tillämpningen - kring dessa tillsynsärenden kommer gå till.
… och troligen kommer alla “livstidslicenser” att därmed omvandlas till en ny version av “femårslicenser”…
Att ge polisen utrymme att själv utforma regelverket kommer garanterat att skapa stora problem för laglydiga vapenägare framöver!
Men allt är som sagt bara förslag än så länge och relativt snart är det val - så då får våra politiker möjlighet att blåljuga igen och försöka övertyga skyttar/jägare att de minsann ska göra allt de kan för att underlätta legal verksamhet… precis som de gjorde inför förra valet (och som vi nu ser faktisk handling av).
Ja, att alla vapen på målskyttelicens kommer bli del av dessa tillsynsärenden känns ofrånkomligt med tanke på hur den här regeringen enbart lyssnar på polisen, som i sin tur lägger otroligt stort fokus på detta ickeproblem…