Avskaffande av 5-årslicenser

Min (svaga) förhoppning är att regeringen och utredarna inte spelar för samma lag/partier.

Mot bakgrund av regeringens tydliga linje före valet kommer det visa sig i regeringens hantering av utredningen nu vad de verkligen står för. Sviker de nu är demokratin död. Finns det ingen koppling mellan vallöften och implementering saknas helt incitament att rösta.

1 gillning

Det jag tycker är anmärkningsvärt i det hela är att utredningen inte har berört frågan om det är god hushållning med polisens resurser att hålla på med licensärenden över huvud taget i allmänhet och att administrera femårsförnyelser i synnerhet.

Detta i kombination med frågan om femårslicenserna ens löser ett reellt problem - faktum är att legala vapen statistiskt sett i praktiken inte finns i brottsliga sammanhang. Antalet legala vapen (även sådana som varit stulna av legala ägare) i brottsliga sammanhang är försvinnande få, så få att de kan bortförklaras med statistisk felmarginal… eller för att summera det: Legala vapen utgör idag inget problem i samhället!

Polisen gnäller ofta att de inte har resurser, men jag vill nog hävda att i de flesta fall är de inte underbemannade, de är underorganiserade och gör inte rätt saker! Tillståndsgivning (som t ex. licenser) vakta fotbollsmatcher mm. är i grunden inga polisiära uppgifter och kan hanteras av andra aktörer utanför polishusens väggar.
Vad får skattebetalarna för pengarna - hur mycket av polisens resurser går till att “banka bus”?

Mvh
Johan B

4 gillningar

Wow, jag är 0% förvånad, vi räddar faktiskt världen med våra 5-årslicenser.

Demokrati är inget vi sysslar med i Sverige, här rättar vi oss i leden. Detta skadar skytteintresset markant för min del. Jag känner mig mer som en byråkratisk administratör än pistolskytt. Så tråkigt med alla dessa lögner från politiker.

Att säga att garderoben går från 4 till 6 vapen är att ljuga.

Vapen 5-6 har aldrig varit svårt att få. Motiveringen är enligt vapenlagen “lågt satt”, så alla som vill kan få 6 vapen.

Men med detta kommer 6 vapen bli en hård vägg för 99% av jägarna och vapen 7-8 ersätta det vi i dag kanske skulle reservera för skydsjägare som i sin tur kommer få det svårare. Redan i dag (senaste månaderna) har polisen börjat tjafsa mer om 5-6 när dom egentligen inte har rätt… men är man normalbegåvad och ett faktiskt behov så ska det gå bra…

Jag hade 6 vapen på jakt för en tid sedan och jag är ingen storjägare, motiveringarna var aldrig något problem och licenserna behandlades normalt.

Med andra ord, från 6 till 6+2 är bara lögn… Om man ser på hela skrivelsen så kommer nästan ingen beviljas mer än 6 vapen.

Polisen är en sådan verksamhet att när dom väl fått ett jobb kommer dom ALDRIG ge upp det frivilligt. Vore ju hemskt om nån blir av med jobbet på en statlig myndighet!

Med det sagt är 40% av poliskåren civilanställda. Skulle även gå så långt att påstå att en majoritet av polisen löneutgifter går till dessa då civila garanterat har högre löner än poliser.

Att bli av med ett uppgrag som licenshanteringen skulle ses som ett misslyckande hos polisen internt och vara pinsamt på ledningsmöten så dom kommer hålla fast i det med tänder och naglar. Skit samma som pengarna inte räcker till - klaga på för lite budget kommer dom göra oavsett för det är ju en bekväm ursäkt när dom inte gör sitt jobb.

Om du läser utredningen en gång till så påstår den att 3% av vapen som förekommer bland kriminella kan spåras till en laglig källa, felmarginal 2% uppåt och nedåt. Så det är enligt utredningen inte möjligt att siffran är statistiskt lika med noll som du påstår, och vi vet ju att det saknas en del Glockar på Regeringskansliet. Nästa fråga är om detta kommer förändras nämnvärt av att femårslicenserna avskaffas. Det håller jag med dig om att utredningen tar för givet utan några egentliga bevis.

Slutligen - utredningen har egentligen två alternativ om femåringarna:

1. Behåll dem i princip som idag (utredarens förslag).
  2. Byt ut dem mot “skärpt översyn”, icke tidsbegränsade licenser men som ändå kräver att skytten skickar ett aktivitetsintyg var femte år för att inte återkallas. Ganska kasst, men möjligen ändå bättre än idag och till hjälp för de som har svårt med guldserier.

Demokratin i Sverige har för länge sedan försvunnit, eller så länge man tycker som de som bestämmer då är det demokrati enligt Svenska värderingar.
Finns ingen anledning att rösta fram nya skådespelare som ska sätta upp en ny teater föreställning till det sovande folket som inte har fattat någonting.
Politiker skiter fullständigt i folket, de är enbart ute efter makt och att skydda varandra när det går fel, då är det landshövding eller andra höjdarjobb man får.

Dom vi röstar på (riksdagen) verkar ju göra lite som vi önskar - dom har röstat för att avskaffa bla 5 åringen mfl andra possitiva grejer.

Däremot så är regeringen helt jäkla tappade, hela tiden. Vore ju trevlig om det valet man gör på valdagen faktiskt har nån effekt på förd politik men nej, så fort en regering bildas så är demokratin helt körd i toaletten.

vissa saker ska aldrig genomföras trots riksdagens voteringar flera gånger, medans andra kan genomföras över en natt (gymnasielagen osv)

Rent generellt brukar man väl säga att ca 5% är statistisk felmarginal i olika undersökningar, det finns dock sätt att beräkna felmarginalen mer exakt, om de gjort det i utredningen och i så fall hur de räknat har jag inte tittat på.

Oavsett är min poäng att om 3% av alla vapen som polisen påträffar i brottsliga sammanhang någon gång har varit “lagliga”, så bör man göra en tydligare distinktion - t ex. hur många av dessa vapen användes i “brottet” av den legala ägaren och hur många är stöldgods från legala vapenägare, och hur många av dessa ursprungligen legala vapen härstammar från privatpersoner respektive myndigheter eller företag (t ex. försvaret, polisen, tullen, vaktbolag etc.)?

Oavsett hur man vänder och vrider på det kommer man rimligen fram till att legala vapen och dess ägare (“licensinnehavarna”) i praktiken utgör noll problem i samhället sett ur vapenvåldsperspektivet.

Är problemet med legala vapen att de blir stulna, så är det möjligen förvaringsproblematiken man bör skärpa upp… femårslicenser löser ju inte stöldproblematiken!

Nu måste vi dock tänka på att det än så länge är “bara” en utredning (som troligen har fått “coachning” från polis och andra hoplofober), men det ser tyvärr inte ljust ut inför stundande politisk vända i riksdagen… :face_with_symbols_over_mouth:

Mvh
Johan B

att 3% av vapnen är legala så vet ju polisen EXAKT varför dom “försvunnit”. Dock vet jag om ett fall där en legal ägare skjöt (och mördade) sin granne med en legal pistol. Men att en 5-årong eller förvaring hade stoppad det tror jag inte på, ägaren hade ju nyckeln liksom.

Alla legala vapen kan spåras. Som du skriver, är dom stulna eller varför är dom i kriminellas händer? 3% är ju en löjligt låg siffra. Sen vet vi ju att polisen kallar lite vadsomhelst ett vapen, så det vore ju skojfriskt att få veta exakt vad det var för vapen.

Men ja, fokusera på dom där 3% när 97% är 100% illegala vapen.

Men ja, fokusera på dom där 3% när 97% är 100% illegala vapen.

Det är helt enkelt enklare att lagvägen styra dem som följer lagen än dem som bryter mot den. Trist och poänglöst (i detta fall) men tyvärr också rationellt om man desperat vill visa sig handlingskraftigare än tidigare regering.

1 gillning

Jag tar mycket gärna emot en lista inkl mailadresser till lämpliga politiker att kontakta i frågan om någon på forumet tagit fram en sådan.

2 gillningar

i skrivande stund tänker jag att politikerna må tänke på fienden som lever inte långt iväg från Svenska gränsen.ock enn generel avskkaffning av 5års ,gynnar landet,for där finns immerväk månge civila skytter som kan lokalområdet ock yta enn vis modstand ,ock tar man vapen ifrån enn som kanske är dygtig men ikke så aktiv(då Ock då),då har man ingen god skytte i krigssituation,bara tanker…

1 gillning

Jag kommer maila medlemmarna i justitieutskottet.

Samt Strömmer, Bergheden, Lakoma och Kullgren.

4 gillningar

FÖRE VALET!
Ja de lovade heligt innan valet men nu är det glömt!
Det skulle slaktas 5 åringar väl förberett med utskottsinitsiativ mm
Och vapengarderoben skulle utökas

EFTER VALET
Nu så när du söker licens på ett jaktvapen så måste du skriva en motivering till ALLA vapen du har!
Köper du ex en blaser så blir det 2 licenser att söka och betala
Fan va bra Brunhögerregeringen är

1 gillning

Korr 3 licenser till en Blaser och 5 åringarna kvar
+Att man ej längre får motivera vapenbyte som skäl till ansökan om ny licens
LOVADE LÄTTNADER MEN LEVERERADE MER BYROKRATI Fan va bra de är!

1 gillning

Borde vara samma för pistolskyttar att efter godkänd examen så får man köpa 4 pistoler typ bas. 22:a, 32:a ,38/357 revolver och en nia/45:a så slipper man belasta polisen och föreningen i onödan.

Vill inte diskriminera målskytte gevär men är för lite insatt👍🏻

Detta får du gärna utveckla.
:thinking:

Jag förlorade mina licenser när jag fick cancer och klubben inte ville ge mig nya intyg.
Det gjorde att jag fick sälja min Neuhausen 9mm och Unique .22, båda i nyskick.
Jag kommer inte att kunna komma tillbaka i skyttesammanhang av ekonomiska skäl nu, saknar sociala biten och att verka som skjutledare och instruktör.

Jag förstår anledningen till att vi har femårslicenser även om jag också skulle önska att vi som inte är på fel sida kunde få vara i fred.

4 gillningar

Tvivlar på att politikerna egentligen haft så mycket att göra med ändringarna för licenser, som vi ser med nya FAP’en.

Dom har inte gjort något, på gott och ont, det är polisen som härjar fritt…

Politiker har ju sen tidigare gett polisen lite självstyre inom detta och det vi ser nu är konsekvenserna av detta. Dom som tagit besluten är garanterat grönröda.

Bara för att man byter regering så behöver inte det betyda att tjänstemännen byts ut också, snarare så kan dom ju arbeta i det fördolda och förstöra regeringens agenda.