Avskaffande av 5-årslicenser

Ja och resten av regeringen

Fortsättning följer, som jag förstår så är det beslutstagande nu idag 15:20?

Om jag förstår rätt så ska 5åringarna bort???

Tja, då kanske det blir tredje gången gillt!?

Två gånger tidigare har riksdagen ålagt regeringen att bland annat “5-årslicenserna” ska avskaffas…inget har hänt på den fronten och jag skulle bli förvånad om det händer nu - det lilla halmstrå som finns i detta är att det är valår. Men den frågan lär överskuggas av andra större och viktigare dito, om jag får spå i kristallkulan. :face_with_symbols_over_mouth:

Mvh
Johan B

Tre gånger tidigare om man ska vara riktigt noggrann - 2018/19:JuU29 (2019-06-19), 2020/21:JuU11 (2021-01-27) och 2020/21:JuU30 (2021-06-22). Den som väntar på något gott osv.

Empa, jaha - det hade jag missat, trodde det “bara” var två gånger… :roll_eyes:

Det ger väl tyvärr intrycket av att det är ännu mindre chans att det går denna gången.

Mvh
Johan B

Demokrati ska gälla så då ska 5-årningarna bort liksom allt annat de vill få igenom och som är framröstat. Annars kan de lika gärna lägga ner alla omröstningar i Sveriges riksdag oavsett ämne :rage:

1 gillning

Moderaternas måtto är ju också att slopa 5års licsenserna där sossarna istället vill försvåra för oss sportskyttar och jägare.

Tror att alla avvaktar pga detta.
Vapendirektivet

Om det nu blir så att 5-åringarna ryker?
Kommer man automatiskt få det när gällande licens går ut?
Det borde inte gå automatiskt då just den nuvarande licensen är tidsbelagd.
Om man är lite kreativ skulle man inte kunna sälja sin pistol till en handlare för att sedan köpa tillbaka den när man har sökt en ny licens som inte är tidsbestämd.
Jag tänker på ryckigheten i besluten vilket kan leda till att slopandet av 5åringen bara blir en kort visit.
Är ju ingen ide med en gång förstås men om man har många år kvar på sin licens och det ligger i luften i framtiden att detta med borttagandet av 5-åringe skall vi se över från myndigheternas sida.

Man kan förnya sin licens innan den är på väg att gå ut så det finns inget behov av att sälja vapnet till en handlare och sedan köpa tillbaka den om 5-årslicenserna avskaffas. Utan det är bara att söka nya licenser på sina befintliga vapen, detta oavsett om man har 0,5 eller 4,5 år kvar på sin nuvarande licens.

Du har ju helt klart rätt i det.
Det var jag som snurrade in i mig i onödigt brydderi

Tack för svaret…

Går det att leta upp lobbygrupper som stärker vapenägandet?
Skit i politiken…
Leta rätt på verkligheten?..

https://vapenagaren.se/ lobbar för oss.

Lycka till med att hitta någon effektiv Lobbygrupp/Organisation för Vapenägande i Sverige.
Så, hur kommer det sig att vi (trots det totala antalet vapenägare) inte har detta?

Min teori är enkel:
Vi har ingen sådan pga att det finns för många (per design) hinder i vägen.
Se på de Organisationer som faktiskt finns & hur de är designade & hur de verkar (hur potenta de i realiteten är).
Ex Jägarförbundet som skulle kunna vara en potent kraft med tanke på antalet medlemmar…men, icke.
Varför? Därför att de dels är “köpta” genom de ca 50 miljoner de årligen tar emot…samt förmodligen genom politiskt medgörliga inom dess Ledning… Det skall låta lite grann…MEN, aldrig tillräckligt för att skapa problem för den etablerade Politiska “Eliten” I Sthlm.

Ponera att det skulle startas upp en Organisation som hade servat Vapenägares Intressen… en Organisation som verkligen hade varit Politiskt obunden & ej heller hade tagit emot en krona via skattefinansierade bidrag.

En sådan Intresse Organisation hade behövts finansieras av uteslutande av oss Vapenägare…samt att Näringslivet kopplat till Vapenägandet hade behövt finansiera sin egen Organisation med i princip samma syfte som vår.

Här har vi problemet… För det första så är vi som Vapenägare inte enade… en hel del Vapenägare på Vänstersidan är mer lojala mot sitt Parti/Politiska Ideologi…än vad de är Vapenägandet & oavsett hur “Anti Skjutvapen i händerna på laglydiga medborgare” deras Parti är…så kommer de att fortsätta att rösta Vänster.

Företag i Sverige vet bättre än att försöka finansiera en Organisation som skulle behöva & kunna röra om i den politiska grytan…

Det Politiska Etablissemanget skulle se till att statuera exempel & det finns inget Företag…stort som litet som överlever regelbundna Revisioner &/eller ej förnyade tillstånd som krävs för att bedriva verksamhet.
Just därför hör vi i dagsläget inte ett pip från Näringslivet kopplat till Jakt & Målskytte…hur mycket de än velat.

Varenda Vapenägare skulle vara tvungna att gemensamt pynta minst 1000kr (helst mer) per år i medlemsavgift (årligen ca 250 000 000) för att vi skulle kunna ha en helt oberoende paraply Organisation med Juridisk Spetskompetens samt en effektiv Lobbyverksamhet.
Det behövs en fundamental förändring i Mindset hos Svensken innan vi kommer att se någon förändring.

Menar du att SVF är politiskt styrda och finansierade av staten?

Nä…inte alls (själv medlem sedan många år).
SVF är mer eller mindre Ideellt drivna av en handfull duktiga & hängivna Eldsjälar.
Endast en liten fraktion av alla Vapenägare pyntar in Årlig medl avgift.
Deras problem är monetärt/nästan inga medlemmar…i förhållande till hur många vi är.

Vi (Svenska Vapenägare) är vår egen största fiende… antingen Huvudet i sanden eller ovilliga att engagera oss gällande Vapenfrågan.

1 gillning

Där är vi överens. Vi är vår egen största fiende.

1 gillning

Vi är ju inte en homogen grupp.
Sen är vi lite konservativa av oss.
Jägarna skiter i pistolskyttarna, känns som en onödig hobby…
Jägarna och nationella skyttar skiter i de dynamiska skyttarna, känns som en onödig hobby…

Tror många jaktlag skruvar på sig bara en gubbe kommer med en tikka A1 tac.

Även om vi är många så bryr sig inte jägarna då deras licenser ej är tidsbegränsade.
Det är väl bara att kolla hur många jägare det går på varje sportskytt.
Det blev ju ett herrans liv om Browning bar jaktliga egenskaper för några år sedan men det lyckades man ju att lugna ner så någon form av lobby finns ju ändå misstänker jag…

4 gillningar

Har några år inom målskytte och desto fler år som jägare i bagaget. Dessa är mina tankar.

Jag ser en poäng med att det ställs krav på målskyttar, särskilt nya för första licensen/vapnet, att det ska vara en 22:a enligt förbundet kan man tycka vad man vill om men även där finns en viss poäng. Däremot är jag desto mer skeptisk mot förfarandet vid förnyelser. Hade önskat mindre administration och att det var betydligt enklare.

Om jag uppfyller kraven och har licens sedan tidigare bör jag kunna styrka behov av ytterligare vapen genom föreningsintyg men därefter så anser jag att enbart aktivitetsintyg från föreningen bör räcka om det fortfarande föreligger ett behov vid förnyelse. Att detta dels inte tar månader att hantera samt att handläggaren inte alls behöver tycka något utan att det är helt automatiserat.

Med automatisering sker fortfarande registerkontroller är tanken, så enbart undantag med dom som inte får aktivitetsintyg eller anses vara olämpliga handläggs manuellt. Ser inte att man behöver en ny myndighet för detta men bryr mig inte om vem bara det sker inom en rimlig tid.

Att klubbarna tappar medlemmar utan kraven är så klart tråkigt men det är inget argument för denna återkommande cirkus vid licenshanteringen. Och med cirkus åsyftar jag region Stockholm och månader av orimlig väntan.

Att magasin och andra tillbehör som kolvar m.m. skulle kräva licens köper jag heller inte, man måste kunna köpa delar som handlare och sälja vidare, testa eller ersätta delar utan att det ska till ytterligare administration och belastning utav handläggare i dagens system, vilket redan är månader av väntan för även icke vitala delar?

Kortfattat, bra med 5-åringar särskilt första gången man söker ett vapen. Därefter enbart aktivitetsintyg. Nej på licens för magasin och icke vitala delar samt registerkontroller och automatiserad hantering vid förnyelser.

Resten är upp till bevis för nya regeringen, det är lätt att sjunga klagosång och lova saker i opposition men nu får de gott även göra dessa förändringar.