Varför skjuter min .38 Special bättre än min .22 LR?

Jag sköt med min S&W Model 17 (K22) och S&W Model 14 (K38) igår. Båda med tvåhandsfattning.

Jag sköt i och för sig bara en serie med .38:an, men den var riktigt bra, 4 träffar på en gammaldags femkrona och en flyer.

Alla serier med .22:an spridde ungefär lika mycket. Mycket sämre än jag skjuter med min Unique.

Är det en slump? Är det fel på 22:an? Går .22 generellt så här dåligt i revolver?

Ett “klassiskt” misstag som jag märkt mig själv göra flera gånger är att jag håller pistolen annorlunda när det är grövre kaliber med kraftigare rekyl. Att jag typ greppar hårdare och tänker efter mer vid avfyrningen vilket resulterar i ett bättre resultat.

Sen kan ju .22:an vara dålig också, du får väl testa i en skottstol eller motsv. om du vill vara säker.

Tack Lumberjack! Jag ska nog kolla att siktet sitter fast också.

Min egna upplevelse är att M17 med rätt ammunition klarar att hålla innetian och M14 håller tian med rätt laddning. Så det ska inte vara några större skillnader på egenprecisionen.

Är din M17 och M14 konfigurerade lika? Likadan kolvar, likadana avtryckare (target vs smal), avtryckarvikt, känslan i avtryckaren? Hade du samma mentala fbild när du sköt - ganska lätt att man slarvar med 22an för att den är så “enkel”.

Alla vapen är egna individer och kräver sina skjuttekniker så det kan vara så att M14 passade dig perfekt (alt att du skjutit mer med den?).

Tack MrMurphy!

Allt är original. Smal avtryckare på båda.

Jag får pröva fler sorters 22-ammunition.

Bara å testa. Men dåligt passande ammunition borde ändå inte sprida över hela tavlan så jag tänker mer att det ligger på teknik. Men testa med stöd några serier så ser du ifall den håller ihop för att utesluta den delen.

Kolla så att trumman verkligen låser och linjerar med pipan. Om den inte gör det så lär precisionen bli lidande

Det är lite glapp i kornet. Hur nu det kommer sig…

Jag tog bort och gjorde rent och satte tillbaka. Glappet är borta.

Det kan bara ha berott på någon partikel mellan korn och pipa.

Trumman låser och enligt ögonmått sitter den symmetriskt.

Men det är lite glapp i trumman. Det är det i 38:an också, men procentuellt är ju glappet större i .22.

Hur mycket spred .22 för dig? En k17 ska absolut klara av att hålla innertian, men de kan vara gnälliga med ammo. Även värt att kolla att den ordentligt rengjord, om du använder kletig ammo kan det påverka.

Inte konstigt att du håller innertian med en m14, de är byggda för det, men då vet du även vilken ammo som passar i ditt vapen, var det Wc?

Jag snittar 45 poäng med min Unique. Kanske 40 med m17. Det är m17 eller k22 :slight_smile:

I en revolver är det lätt att se om man gör nått fel i avtryckningen, ladda trumman med tex 5 patroner och en tomhylsa i övriga kammare, sen snurrar du trumman så du inte vet när torrklicket kommer.

Hur ser träffbilden ut?

Är de fördelade över träffytan jämt eller är det någon som drar varje serie.
Detta är intressant utifrån om det är en tajt träffbild med ett skott som drar varje serie så skulle det kunna vara problem med en kammare. Dock är det väldigt ovanligt med en .22.
Skulle det vara detta kan du leta upp vilken kammare det är, medan som sagt detta är ovanligt i .22.
Mer troligt att det är något skräp eller indexering som är galen.

Det andra är att skaffa ett par askar med olika sorter ammo, som du ser i denna test kan du ha ett vapen som håller innertian med en ammo och har svårt att hålla 9an med en annan. https://www.hpsk.se/wordpress/wp-content/uploads/2020/03/Ammunitionstest-av-.22-Long-Rifle-i-Vapentidningen-nr-6-2017.pdf

När du har ett par askar ammo testar du den i skottstol om du har en sådan, annars skjuter du med stöd, kan vara en sandsäck, pelare, eller skjutkäpp. Därefter testar du ammon, med en m17 eller m14 håller du innertian i egenprecision om du har rätt ammo. Inte för inte att de tillsammans med m16 (.32) tillhör s&w Target Masterpiece serie.

Tack tack. Jag ska pröva med skottstol.

Är testet gjort med skottstol?

AW93 skjuter ju allt bra. Kanke dags att uppgradera?

De är gjorda med skottstol, flera tester finns länkade här.

Aw93 är en beprövad bra pang. Allt handlar om vad du trivs med. När du väljer .22 är det riktmedel, kolvvilken, trycke och egenprecision, vad jag skulle kolla.

Ja det där är intressant, 38an är med längre pipa välbalanserad och smäller högre, ger lite mer dopamin kick, luktar gott och man ser hålet i tavlan.
Eftersom utgångshastigheten på 38an är om den är rätt laddad högre gör även det sitt.
Bara teorier förstås, men en som inte har en samling som en femkrona kan nog bli mer fort koncentrerad och fokuserar bättre med Revolver.
Annars är en modern välbalanserad 22a idag rätt rekyl vänliga och borde i sin finaste form vara lämpligare i Precisions skyttet.

Det är 6" på båda. 38 special är lite lättare för att det är mindre material i pipan.

Glappet i trumman är ju procentuellt större i 22:an.

Uniquen skjuter ju bättre så jag ska försöka göra något åt glappet i trumman.

Så länge trumman låser när du i DA drar avtryckaren bakåt och du hör två klick innan hanen faller så behöver du inte oroa dig för ett glappet ifall det är lite lite större än 38an. Alt att du spänner upp hanen för SA och då testar att vrida på trumman, sitter den fast förutom det lilla glappet så är allt okey.

Hur erfaren revolverskytt är du? Hur många poäng snittar du ifall du skjuter precision med 38an?

Jag är inte erfaren alls. Jag hade väl tänkt att börja tävla med 38:an i sommar