Varför skjuter min .38 Special bättre än min .22 LR?

Då faller det tillbaka på det jag skrivit tidigare. Teknik - en revolver kräver betydligt mer av skytten än en Unique med anatomisk-kolv som är inställd efter din hand. Jag har sett mängder med nybörjare/mindre erfarna skyttar som får kämpa för att kunna hålla ihop serierna när de håller i en revolver. Oftast kan de få till ett par bra träffar för att sen kasta ut någon på vitt. Problemet är att en revolver har inget naturligt sätt att få en kontinuerligt grepp (en pistol brukar bara vara ta så högt som möjligt och in med fingret med spetsen på avtryckaren), man kan ta ett högt grepp, lågt grepp, mellan grepp, mycket finger på avtryckaren för man skjuter en del DA, mindre med finger på avtryckaren, handen lite vriden för att nå fram osv osv. Allt det här påverkar hur rakt du kan dra avtryckaren bakåt för att få den perfekta avfyringen.

För mig när jag var ny så fick jag bättre ordning på serierna när jag skaffade en Houge gummikolv med fingerriller, då fick jag samma grepp varje gång och kunde se framsteg ganska fort. Men sen bytte jag till Nill-kolv som passar mig bättre.

Jag skjuter 60/40% revolver pistol och har skjutit flest 50p med 22-revolvern men ändå är mitt snitt högre med rympdpickan på totalen över åren.

Så hitta ditt grepp, sen är det bara å nöta så kommer snittet krypa uppåt. Räkna med att det tar några 1000 smäll innan du fått till det och muskelminnet sitter.

Tack för råd. Jag ska kapa bort flärpen upptill på min anatomiska kolv så att jag kan spänna hanen med skjuthanden.

Ikväll har jag skjutit många serier med modell 17 med anatomiskt grepp. Flera olika sorters skott. Allt gå ungefär lika dåligt.

På slutet flyttade jag kolven till min modell 14 och sköt 45.

Det är något allvarligt fel på min modell 17. Jag tror jag tar fram mitt borescope vilken dag som helst.

Tips:

Be någon annan som är duktig på din klubb att ta en serie med din m17 och se hur gruppen sitter innan du dömmer ut vapnet.

Egenprecisionen i ett vapen testar man inte stående utan stödhand…

Den testar man i skottstol eller möjligen liggande med stöd typ magnumrulle. En bra revolver brukar då ha en träffbild under 25 mm på 25 meter. Den bör så att säga kunna träffa innertian med alla skott. Riktigt bra revolvrar gör detsamma eller bättre på 50 m. Det är så man testar fram vilken ammunition som passar i det aktuella vapnet. Det är ofta den som är “problemet” - särskilt i .22LR.

Den praktiska precisionen beror på tryck, kolv, riktmedel samt skyttens preferenser/anatomi mm mm Det är ngt helt annat.

Att säga att en pistol är bra för att man kan skjuta 45 poäng säger ingenting annat än att den smäller och kan träffa tavlan.

Jag känner en karl som säljer allt som han inte kan skjuta 50 med. Utan skottstol.

Kan bara hålla med den skytten, men det tar en hel del övande för att hålla sig på den nivån.

Körde samma tänk då jag tränade mer, största utmaningen hade jag med en snubbnosrevolver tog nog 500 skott innan jag fick till en 50a.

Men om du skjuter bra kan du använda det mesta, gick in och testade egenprecision med allt från cykelpumpar till olika grovpangar.

I dag ligger jag inte på den nivån för jag har inte lagt ner tiden det senaste årtiondet.

Om du har någon som skjuter på den nivån kan han hjälpa till att testa egenprecision i annat fall är skottstol bästa lösningen. Om den saknas skjuta med stöd ex sandsäck och två hand.

Men om du inte har en skytt i den j