Tar en Colt Single Action Army plats i vapenskåpet?

Om jag har förstått saken rätt så tar inte vapen som har konstruktionsår före 1890 någon plats i vapenskåpet.

En nytillverkad Colt Single Action Army borde då inte ha poäng i vapenskåpet. Det är ju för bra för att vara sant.

Edit: Ändrat 1873 till 1890

Ja, det är för bra för att vara sant. Om du tänker på omfattningen av vapenlagen så är formuleringen att den inte gäller “skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner”.

Hittade den här tråden på robsoft: https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?p=3595899#p3595899

Det är tydligen ett lotteri om det går eller inte.

Ytterligare en tråd. https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=143437

Det är det där med “gastäta enhetspatroner” som det faller på.

Tack Robert!

Samt att vapnet ska vara tillverkat före 1890 (= licensfritt), ett nytillverkat ger således poäng.

4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte

•  a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,*

•  b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda
         för gastäta enhetspatroner,*

•  c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,*

•  d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt
         eller liknande bruk, och*

•  e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål.
          Lag (2006:386).*

Du och Jackcrab verkar väldigt säkra på er sak, men det är precis som tråden säger lite av ett lotteri. Jag har pratat med flera personer som fått reproduktioner av licensfria vapen räknade som noll förvaringspoäng. “Poängen” har ingen strikt definition i lagen eftersom det är något polisen har hittat på, så olika handläggare räknar olika.

Är de brukbara?
Har de licens på dem ingår de i poängberäkningen.
Är de licensfria är det inga poäng.
Har dock en bekant som har en replika slaglåspistol (licensbelagd) endast för svartkrut som ej ingår vi poängberäkningen men även det är ovanligt.
EDIT:
Har googlat runt lite och noterat att ett flertal personer säger att svartkrutsvapen (modellår innan 1890) inte ska ge poäng.
Hittar inget som styrker detta men det tyder på att “Empa” har rätt och att det görs olika bedömningar (lotteri).
Man får väl skaffa en dylik pistol och se vad tillstånd säger. :nerd_face:

det som gäller enligt deras egna texter är
Angående 20-poängsgränsen
Här hänvisar jag till FAP 551-3 där det står
” Bestämmelserna i FAP 556-2 bör dock inte tillämpas beträffande skjutvapen med modellår före år 1890 samt repliker av dessa och s.k. minipistoler med mindre kaliber än 5,1 mm. Här torde, oavsett antal vapen, förvaringsbestämmelserna i 5 kap. vapenlagen vara tillräckliga.”

Nottera “Modellår” INTE tilverkningsår

/ Clint

1 gillning

Tack Clint!

Ni blandar äpplen och päron här. Tillståndsplikt är en sak - det är den frågan som hanteras i det citerade lagrummet. En annan sak är om det räknas förvaringspoäng. Det är det som anges i citatet ur Polisens FAP.

RPSFS 2005:4
FAP 556-2
Utkom från trycket
den 4 april 2005
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vapenhandlares och vissa sammanslutningars
förvaring av skjutvapen m.m. 1 ;

FAP 556 säger inget om privatpersoner.
Man måste läsa hela stycket för att tolka innebörden:

Vid förvaring av mer än fem helautomatiska vapen eller tio en-
handsvapen eller tjugo gevär bör de förvaringsregler som enligt be-
stämmelserna i Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om
vapenhandlares och vissa sammanslutningars förvaring av skjutvapen
m.m. (FAP 556-2) gäller för skytteföreningar ligga till grund för för-
varingsvillkoren. Bestämmelserna i FAP 556-2 bör dock inte tilläm-
pas beträffande skjutvapen med modellår före år 1890 samt repliker
av dessa och s.k. minipistoler med mindre kaliber än 5,1 mm. Här
torde, oavsett antal vapen, förvaringsbestämmelserna i 5 kap. vapen-
lagen vara tillräckliga.

För övrigt hittar jag ingenting vare sig i vapenlagen eller FAP:en angående “vapenpoäng” .

EDIT:

Polisen har även på eget initiativ infört ett poängsystem som begränsar antalet vapen du får ha i ett vapenskåp, en begränsning som kan vara mer restriktiv än den klassning som finns för vapenskåpet.

Jag har letat på google i säkert en halvtimme. Hittar ingenting, utom länkar som inte leder någonstans.

Den här sidan är intressant: Vapen – regler och tillstånd | Polismyndigheten, särskilt “Handbok för vapenärenden” som inte nämner målskytte över huvud taget.

Det som säger mest är denna (som vanligt väldigt “luddigt”):

https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap551-03---konsoliderad/

Den säger ingenting om så kallade nollpoängare.

Däremot hittade jag denna formulering “Den s.k. vapengarderoben för målskjutningsvapen omfattar tio enhandsvapen eller åtta övriga vapen”. Jag tolkar det som att det handlar om gevär. Så en CG 63 är farligare som målskytte än som jakt.

Jag blev i september 2024 beviljad licens på en Colt SAA 1873 replik poängfritt, dvs jag hade 20 förvaringspoäng i skåpet innan jag sökte. Det var inte helt problemfritt då jag först blev nekad med motiveringen att revolvern går att använda med modern ammunition i full prestanda, vad det nu betyder. Väntade ett tag och sökte igen, förklarade i ansökan att revolvern var en replik av en 1873 SAA och den blev beviljad utan frågor. Andra ansökan hamnade i en annan region än den första så det är lite av ett lotteri.

2 gillningar

Den kan ju ryka nästa gång du ska förnya något. Allt måste ju motiveras varje gång

Jag har aldrig behövt motivera något annat än just det jag söker på när det gäller målskyttelicenser men det kan ju bli problem med hur de räknar poäng nästa gång jag byter ett vapen och söker på något nytt.

Trist att det ska vara ett som ett lotteri och man råkar få en aktivist som handläggare som struntar i lag och FAP och kan komma undan med det.

Äpplen och päron nämndes i tråden.
Vi måste hålla isär begreppen:

Garderoben - detta är behovsmotiveringen. Denna gäller tio enhandsvapen OCH 4+2 jaktvapen OCH 8 övriga vapen (gevär, armborst mfl). Det är här man anger VARFÖR man behöver varje vapen.

Förvaringen - detta är vapenskåpet. Här har man fastställt poängräkningen (ett myndighetseget hittepå) genom domar i Förvaltningsrätt och Högsta Förvaltningsdomstolen. Ett vanligt SS-3492 får ha 20 poäng, där enhandsvapen är 2p, övriga är 1p och helauto är 4p. Här är det KOMBINATIONEN som avgör. Går man över 20p måste man ha Grade 3-skåp som får rymma 40p.

Ett gästätt vapen med modellår (inte tillverkningsår) före 1890 räknas i GARDEROBEN men inte i FÖRVARINGEN. Den behöver alltså motiveras för vapengrupp i föreningsintyg, men kan överskrida 20p i SS-3492.

Jämför detta med enskottspistoler som räknas i garderoben men bara tar 1p.

Pipor, trummor etc räknas varken i garderoben eller förvaringen.

Lådor och stommar räknas som ett komplett vapen och tar både poäng och behov (garderob).

2 gillningar