Tar en Colt Single Action Army plats i vapenskåpet?

Tack Whistler. Bra förklarat.

Men efterfrågas på ansökan…

Lite sidospår, men det finns i nuläget motsägande domar kring vad som krävs om man går över 20 poäng. Om man har flera SS-3492 eller SSF-3492-skåp så borde man kunna dela upp text 26 poäng i 10+16 poäng per skåp, vilket ansetts vara OK i vissa domar med skäl av typen det är orimligt att anbefalla en privatperson att ha ett vapenskåp på ett ton i en privatbostad

Det är också lite oklart vad som gäller om det är flera familjemedlemmar som tillsammans har över 20 poäng. Egentligen skall man ha ett skåp/person om jag tolkat det rätt men om man då tillsammans överstiger 20 poäng har polisen ibland velat att man istället skall ha ett gemensamt GRADE III skåp.

På samma sätt finns det domar som kräver GRADE III för allt över 20 poäng. Det enda man vet med säkerhet är att Polisen ALLTID hänvisar till domarna som pekar på GRADE III men att de också ALLTID glömmer att peka på domarna som sade att det är OK med flera skåp. Detta trots att de enligt objektivitetsprincipen MÅSTE göra detta.

En bekant till mig var tvungen att begära tillstånd från polisen att hans son fick förvara sina vapen i hans skåp och vice versa.
Jag fick avslag att sonen och jag hade varsitt skåp hemma. Det var Grade III skåp som gällde trots att jag motiverade med att han skulle flytta hemifrån (och redan hade eget skåp) inom 6 månader,
Verkar bero väldigt mycket på vem man ställer frågan till.

Exakt så, fullständigt lotteri både hos polisen och i domstol.

Kan det ha något att göra med att slaglåsvapen är licensfria i hela Europa utom i Sverige?