S&W modell 27 vs SW 686/586

Hej alla kunniga,
Jag ska ha en revolver, precision och fält, ev. PPC om klubbkompisarna lyckas övertyga mig… Ja, dem allra flesta skjute med 686 modellerna, modifierade på ett ellar annat sätt. Av någon anledning, jag tycker mest om den blånerade 27 modellen, skitsamma om pipan är 6 eller 4 tum. Vinner inga KM ändå… Jag är rätt gammal, kan inte satsa på något nu och byta sen. Det jag köper lär bli både första och sista revolver. Frågan är, är jag helt felt ute, eller ska jag vika mig och köpa 686 ändå? Typ, du blir så handikappad med det gamla, dem är sämre av en jäkla massa skäl…

Nackdelen med 27:an är väl att det inte finns snabbladdare i samma utsträckning, eller finns det kanske?
Till precision och fält spelar det kanske ingen roll, men till PPC till exempel vill man ha många…
Har du skjutit båda? 686 har ju oftast underlug medan 27:an inte har det så balansen på vapnen kan bli olika, men man gillar ju olika…

Borde kanske sagt att min “erfarenhet” är hela två skott avlossade från 686 under pistolkursen… Den andra, 27-an har jag torrklickat två gånger, en för SA och DA var…

Jag föredrar revolvrar utan underlugg då jag tycker att 686an blir ganska framtunga.

Hm… Då är jag kanske inte helt blåst när jag lutar mer åt det gamla, 27-an. Imorgon ska jag till Walter Borg, om med lite tur kanske vinner jag någon som inte är 686. Hade förmån idag att träffa världsmästare och även rekordhållare, som gallant viftade bort några och rekommenderade andra. Vet inte hur man lägger bild här, en tavla med 6 skott i på 15 meters avstånd medans han värmde upp… Ska försöka ändå.
Efter att jag sett detta “live” - hans råd och rekommendation, satsa på det, inte på dem andra, blir helt enkelt ristat i sten…

Lyckades inte med bilden, sorry…

Jag har en S&W .357 686 Deluxe (6"). Mycket nöjd med det, när det laddas med .38SPL (158gr FP, 5.5gr N340) inga problem att träffa 43 poäng eller mer @ 25m. Mycket bra med Magnum fält också.

Googlade lite - om detta är en 7-skottare, då står jag över, tyvärr…

S&W 586/686 är ganska tunga, delvis pga underlug:en. Jag har själv en 586 men den är alldeles för tung för mej att skjuta precision. Så den används endast till fält.

Modell 19 saknar däremot underlug och känns betydligt lättare. Den tål dessutom magnumladdad ammunition. Kan nog endast hittas som begagnad.

Modell K38 är också en lätt och smidig gammal revolver för .38 Special enbart. Även denna kan nog bara hittas som begagnad.

Ja, jag har listat ut det med vikten, balansen… Gammal och envis som jag är - det är bara modellerna 27, 586, (kanske din, handladdarn??) ev. 686 och M73 fransösen som jag vill ha.

Min 586:a kommer att finnas med i bouppteckningen. Hehe, den säljer jag aldrig.

Den har också en fördel som kanske inte nämns så ofta: avtryckaren är smal, rundad och slät. Perfekt vid double actionskytte, inga skavsår på pekfingret där inte! (Jag skjuter uteslutande d.a.).
K38:an har förmodligen en både bred och räfflad avtryckare eftersom den är avsedd för “Target Shooting”. Modell 19 och 27 vet jag inte.

En annan bra sak med just min 586:a är att den har ett s.k. targetkorn. Dvs det är fyrkantigt och “rakt upp”. De flesta Smittar jag sett har ett rampformat korn med en röd plastbit infälld. En del pillar bort plasten för att kunna sota med en låga.

1 gillning

Dö inte!! Utan njut av dina vackra revolver i mpnga år framöver… Tacksam för all info och åsiktet baserade på praktisk användning… Dem flesta i min klubb äger, 686 i olika varianter, jag envisas och vill ha bara den svarta, 586…Vet inte varför, tycker om den mycket mer bara… Det där med kornet och avtryckaren visste jag ingenting om, stort tack för info!

Mvh, Veselin

En modell 27 har stora N-stommen, en 586/686 har mellanstora L-stommen. Skillnaden är inte enorm, men har man kortare fingrar är det svårare att nå avtryckaren på ett bra sätt på N. Skjuter man bara SA har det mindre betydelse, men ska man skjuta DA blir det viktigare att nå ordentligt.
Själv har jag hyfsat breda händer (drar normalt storlek 10 i handskar) men inte så långa fingrar och jag vill ha en nätt kolv på mina revolvrar, bygger kolven bakåt så den täcker backstrappen så får jag problem att nå avtryckaren på ett bra sätt för att skjuta DA. Med en N-stomme kan jag skjuta DA, men den blir för stor för att vara optimalt.

Problemet med snabbladdare har redan nämnts, jag vet inte om det finns något mer än HKS att välja på. Funkar men är inte snabbast.

Stort tack för värdefull info, Mikke!! Det där med olika storlekar på stommen har jag nu bra koll på. Har långa fingrar, och kan hantera N-stommen, dvs modell 27,den gamla bl. a. Likaså L stommen, det sitter hur bra dom helst.
Nu förhandlar jag med en herre på forumet här, han säljer sin 586 med några kolvar och en del ammo för 6,5 tk… Priset är OK för min del, bara att revolvern är BRA! Jag mensr både funktions men även utseendemässigt. Men tanke på att det är min både första och sannolikt sista revolvern, får jag väl vara lite kräsen…
Samtidigt, håller jag på att skaffa A-vapen. Lite stål, lite polymer, men inte Glock- XDM 5,25 9 mm. Springfield marknafsför, tillverkas i - Kroatien!?

Mvh, Veso

Jag gillar 27-2 väldigt mycket pga att de är grymt välbygda revolvrar (sista som hade sänkt patronläge).

De som har koll på tuning föredrar 686 för DA skytte dock, då dessa ska vara lättare att få till ett bra DA trycke på.
Jag själv skjuter numera med 686-5 6" Target Champion, skjuter nästan enbart Precision.
Den går grymt bra, och trycket är riktigt fint.
Presterar riktigt bra på tavlan!
Jag har alltså haft 27-2 (både 5" och 6"), men föredrar numera 686.

Ett annat alternativ om man vill ha vikten och utseendet, men har små händer är mod. 14-6. K-stomme med full underlugg. Personligen skulle jag vilja ha en 5" 586’a som “allroundrevolver”. Den täcker in det mesta (utom IPSC och PPC). Bra balans och helt rätt i proportionerna…

/Bull

Ni gör det inte lättare för mig… Ju fler modeller, desto större förvirring…
Några slutsatser - sund förnuft säger satsa på 686, dem flesta gör det, prisvärd, gott om reservdelar etc… Visst, avärdar den inte. Men alla dagag i veckan skulle vilja den svarta motsvarigheten, 586… Fast, dem är ändå på platserna 3 och 4… Absluta favoriten är MR73 - och den har jag inte råd med. Kvar? S&W 27-2… Skitsamma om det är 6 eller 4 pipa. Den revolver har DET. Livet är för kort att äga dåliga revolvrar har någon klok människa sagt.

1 gillning

Jag var bestämd å har köpt mig en 27a. Vill överhuvud taget inte ha en 686. Den har fetare stomme å är tyngre så gillar du det är det bra, men framför allt så är den vackrare och jag gillar att vikten ligger närmre handen även om det är marginell skillnad. Skulle jag investera i en 686 också så blir det en riktigt kort en. Det finns snabbladdare från safariland och grepp från flera tillverkare :slight_smile:

Någon timme INNAN du skrev ditt inlägg Warheas, jag gjorde det… S&W 27/2, med 4-tums pipa är bokad!!! Det är det jag hoppades på och det ska jag ha! Nu blir det lättare att vid behov fylla på med nyare, modernare, längre pipa etc. Bryr mig inte. Det är just DEN jag ville ha som min första. Och den säljs inte!!! Aldrig nånsin.

1 gillning

Hade det inte varit för detta lands 5-års begränsningar å skit med garderober, så hade jag haft kvar både min 27-2 5" (den hade gått 10 skott då jag köpte den) samt 6" modellen.
Men nu fokuserar jag mycket på vad som händer där framme på spegeln, och min Target Champion 686
har verkligen presterat bra där, därav min kommentar ovan.
Lycka till, hoppas du bli väldigt nöjd, det är en mycket fin revolver.