S&W modell 27 vs SW 686/586

Tack, Faidros! Jag har redan fullt med saker som sker framme på tavlan… Både luftpistol, 22-an, värre nog även korthållsgevär!? Den där du sålde med bara några få skott avlossade, tja, det skulle vara dröm, men jag är extremt glad ändå! Visst, det blir en hel del handikapp i konkuransen med 6-tummarna, men det finns lösning för det också. Klubbkompisen som kom på pallen flera gånger om nyligen på SM, sneglar åt någon Kort… Och han får inte sälja sin 686 till någon annan än mig, har vi fastställt. Ja, snart hamnar man i bekymmer med skåpets kapacitet, 5-års licenser och dylikt. Den dagen, den sörjen.

Grattis, min går i graven med mig med :slight_smile: också en 27-2. Sproilans, knappt använd innan mig (jag har för avsikt att skjuta den skramlig) min e 6" har sneglat på en 4" med så han får en lillebror:). Allt de där stålet tål magnum laddningar i oändlighet med, modell 19 som också e fin ska tydligen ha problem med det. Grattis igen!

Man lär sig en hel del, när man väl vill det. Snabbt googlande resulterade i några fakta… Modell 27-2 i just den piplängden, "4, tillverkades bara mellan 1972-1982. Där nånstans föddes modell 27-3. Som av flera skäl uppskattas något mindre än föregångaren av jänkarna. Oklart för mig varför, mer googlande återstår… Hur som helst, tycker ändå att 6 tummare är den ultimata modellen, bland alla andra 27… Det är just den som anor med den där första, Register Magnum pickan som kom innan andra världskriget, 1935. Mad andra ord Warheas, kedja dig fast vid din peace of history…

1 gillning

Härlig inställning Veso!
Jag har min M29-2 med 61/4" pipa på livstidslicens…
Så den säljs ALDRIG!
Älskar utseendet och den går att skjuta med

Om man bortser DA-trycket som måste justeras…
Det ligger på 5kg!!! :rofl:

Det här blir bara roligare och roligare… Som jag sa tidigare, mitt val av den första revolvern baserades inte på min kunskap eller erfarenhet, där ligger jag på “noll” - har bara avlossat TVÅ skott från en 688 under pistolkursen. Inte ens på det jag läst på nätet, youtube och dylikt… Utan på något helt annat, ca 40 år tillbaks i tiden. Då, vid något tillfälle åkte jag till Österrike att köpa några Anschutz lufgevär åt klubben. Modellen minns jag inte, enklare variant med öppna sikte och så. Fick vänta skjuts någon timma, under tiden den vänliga säljaren föreslog - titta runt i butiken, ser du något intressant, hojta till. Då, sag jag DEN, en helt ny 27-a blänkandes under glasskivan på bänken. Fick hålla den i handen hal minut eller så… På den tiden var jag inte det minsta intresserad av pistoler eller revolvrar, min värld var luft, korthåll och andra gevär modell grövre. Hur många lador med ammo har jag skickat mot tavlor i olika storlekar från 10 till 300 meter, gudarna ska veta… Och jag var ingen blåbär då, åtminstone på nationell nivå. Men, den där 27-a vilandes i min hand fick mig att lova mig själv - någon gång i livet, om allt ville sig väl, jag ska ha en sådan. Även om demensen närmar sig med all säkerhet, det ögonblicket förblev etsat i mitt minne. Så var det.
Det ska gå nu dryggt en månad till (i bästa fall) innan DEN landar i mitt skåp. Då, börjar fas två. Den ska inte värma skåpet, utan ta sikte mot skjuthallen. Tanken är att den ska provskjutas och inspekteras av mer erfarna skyttar, om något måste åtgärdas, det får bli så. Resten är upp till mig! Om jag framöver tråkar ur er med en och annan fråga gällande ammo, vapenvård, annat som kan vara svårt att lista ut själv - förlåt…

1 gillning

Härlig historia!
Behöver ju inte vara svårare än så, kärlek vid första ögonkastet!!!

Lite kuriosa om du inte redan vet om det, det är S&W M29 som Dirty Harry springer runt å viftar med…:sunglasses:
Tänkte att dom ser ju lika dana ut, bara kalibern som skiljer.

Ja! Den ska skramla innan du lämnar jordelivet! Jag håller på å nöter ner min med men dom e tuffa dom jävlar a :slight_smile:

Det där me Dirty Harry och S&W 29 som han viftar med, hade jag ingen aning om då… Det jag läst om innan och det första jag såg “live” var just denna .357… Personligen, tror inte att jag klarar av att skjuta och träffa något med magnumladdad ammo, aldrig ens försökt. Förhoppningen är att träffa måltavlan någorlunda skapligt med 38 special eller ännu bättre med handladdade skott i ännu snällare variant. Jag får väl återkomma med en och annan bild på måltavlor framöver. Förutsatt att jag träffar dem. Än så länge prioritet läggs på pistol i kaliber 22lr!

Lite tjat från mig igen… Ovannämnda 27-an är bakom lås och bom - i mitt vapenskåp! Där har den legat i några timmar nu, hämtades idag alltså. Återkommer med skjutrapport så fort detta blir av.
Nu till frågor, två stycken sådana: vilket rengörings medel ska jag använda som INTE förstår blåneringen? Om jag rakar gnugga där man inte ska… Och andra fråga - var kan man hitta passande säkerhetsbricka för “gamlingen”. Det verkar vara väldigt tight med plats bakom trumman…?
Stor tack!!!