Letar 9mm för bana – P210 Target vs Shadow 2 Target? Erfarenheter?

Hej!
Jag har en 1911 STI targetmaster 6’ till salu med 3 läges och optikfäste.
Mvh

1 gillning

Hej,

Du får gärna skicka lite mer info och bilder så får jag bilda mig en uppfattning om pistolen:).

Skicka din mail

Vilken av de fabrikaten (BUL, STP, schmeisser.) hade du satsat på?

Läst lite om BUL. Bland annat government och trophy. Vet dock inte vilken av deras modeller som är bäst lämpade för precision.

goverment har fast sikte. Jag har en goverment, men du måste byta bakre o främre sikte (och det är lite besvärligt o kostar) för att kunna ställa om. Den skjuter högt direkt ur lådan för mig, högt o höger faktiskt.
Antar dom skjuts in på 15 yards standard.

Trophy kommer med ett bra ställbart sikte från fabrik. Om du köper ny be att få ett helsvart sikte, inte fiber.

Den har lite andra uppgraderingar (magsinspärr, magbrun, ambi säkring) också som du måste köpa till på goverment… Så här i efterhand kanske jag inte skulle snålat o köpt trophy direkt… Men så är det :slight_smile:

Köp den med bussningspipa, för det ska enligt dom som vet vara bättre för precision om än jag inte haft problem med min bul barrel.

Känns det som att en sådan är bra bang for the buck? (BUL trophy som ser att kosta runt 28 k).

Eller finns det liknande eller bättre pistoler för den summan?

Tidigare i tråden skrev jag om CZ Shadow 2 target, men det är svårt att reda ut hur bra den egentligen är. Den ligger på ungefär samma peng, 26 000 kr

En 1911 är nog ganska bra för nationellt, trycket är ofta helt okej till rent utav bra.
Men du borde nog testa en 1911 (av valfri modell) för att se hur du tycker om greppet o så. En del tycker dom är smal, men jag tycker det är en fördel.

1 gillning

steyr kommer med en ny pistol… Competition kommer finnas i 6" och med SAO trycke.
Priser från 2166 euro för 6" competition.

1 gillning

Väldigt lik X-5:an, intressant med ett europeiskt alternativ :+1:t2:

1 gillning

Har börjat koka ner urvalet av pistoler till en skarpare lista.

Schmeisser Hugo - finns hos ammocenter som ligger nära rent geografiskt. Dock har jag hört både ris och ros gällande kvalitén. Någon som har erfarenheter av den?

BUL Trophy 5” / Hunter 6” - verkar vara fina pistoler men hunter verkar inte finnas tillgänglig längre? Svårt att hitta återförsäljare och det kanske är lite jidder när de kommer från Israel?

CZ Shadow 2 target - ny pistol så information och recensioner är en bristvara. Det jag kunnat utläsa är att trycket inte är så krispigt?

Bubblare är STP Sparta och Springfield emissary. Dock är båda i 5”.

Tycker ni att jag är rätt på det eller är det någon annan modell jag bör spana in? Tillgänglighet hos vettig återförsäljare känns viktigt. Sen pistolens trycke, egenprecision och byggkvalitet. Inte helt bestämt mig kring 6” eller 5” pipa. Beror lite på vad jag kommer fram till.

Tacksam för er input!

Kan rekommendera Pardini GT9 6”
Köpte mig en sådan efter att provat flera olika 9or och nu är jag mer än nöjd

1 gillning

Främsta tipset är att köpa begagnat. Väldigt ovanligt att vapen är slutskjutna. Du får dessutom mycket mer pang för pengarna.
Då kommer det även kännas lättare när du väljer att byta.
Ser många som känner sig låsta för de köpt en ny pang direkt och det då känns jobbigt att sälja för du förlorar pengar.

Gick igenom 5 begagnade 9mm innan jag landade på de tre jag har nu. Vilka jag köpte nya.

Men titta på noja, pardini, x5/x6, Cz Tactical Sport , finns en massa Tanfoglio modeller att välja på kör på en singel action, lite bättre 1911/2011 det finns så många olika sorter så svårt att hänvisa till någon specifik.
Om du går upp till 30 kan du få tag på en viper.

Tack för svar!

Ja det är väl det sansade valet att gå för en begagnad. Det som talar emot är väl ens otålighet och att man inte har det i egna händer. Gäller ju att de intressanta modellerna dyker upp på marknaden och helst vill man åtminstone vara startklar inför nästa säsong :).

Vad är viper för modell?

Du vet att det snart är dags för höstens aktion Inlämning till HÖSTENS auktion oktober 2025 - walterborg brukar finnas mycket roligt där. Ett tips är att titta lite brett på flera modeller och på aktionen hålla koll på vad som dyker upp. Om du köper en vettig pa g så kommer du lära dig vad du gillar och inte gillar så kan du däreftermköpa en annan och leta dig framåt. Är svårt att veta vad man tycker om en 9 a om du inte testar den minst några månader och ett par tusen skott.

Viper Waffen Oschatz Viper 6" *såld* nypris tror jag är runt 50 nu och ett års väntetid. Är en vapensmed som bygger vapen på stormen till en Cz shadow. Men allt är deras såsom pipa, trycke mm. Det är etta vapen Cz nu skapat en billigare kopia på via shadow 2 target.
Men det är en helt annan klass, har en sådan själv.

Eftersom du säger att du har relativt långa fingrar skulle jag rekommendera att du även klämmer på en Sig226 X6. Den skjuter mycket bra och har ett trycke som faktiskt går att jämföra med 210an och eftersom det är en mycket nyare pistol, så är det lätt att hitta fjädrar och andra slitdelar.

Vad gäller ärmkraft, så kommer du nog inte undan lite träning. En 9a måste man hålla i på ett helt annat sätt än en 22a. Klämma på en ring eller boll några minuter dagligen gör stor skillnad.

1 gillning

Låter intressant med Walter Borg. Men det är inte direkt fyndläge om jag ser priserna på tidigare försäljningar eftersom det tillkommer 25%? Sen bor jag på västkusten så det blir lite marigt att syna pistolen innan man slår till.

Men jag får väl hålla utkik där ändå och se vad som dyker upp.

Actionet.

1 gillning

Även om jag skulle gå för en begagnad behöver jag nosa rätt på några tänkbara modeller.

Schmeisser Hugo,
BUL Trophy 5” / Hunter 6”
CZ Shadow 2 target
STP Sparta
Springfield emissary

Till sist så är jag svag för utseendet på de nyare sig sauer p210, men de ska väl vara rätt medelmåttiga sett till priset man får betala? Hur är det med exempelvis p210 super target?

Känner mej rätt trygg att svara för nya P210 US super target. Den ser fin ut och tickar alla boxar på papperet men är rätt skramlig. Piplåsningen ska vara omgjord från den tysktillverkade också men det var inget jag kunde avgöra när jag klämde på den.

Den känns ungefär som en standard CZ TS2. Absolut inte premium som priset antyder.

1 gillning