Letar 9mm för bana – P210 Target vs Shadow 2 Target? Erfarenheter?

Jag är på jakt efter min första 9mm-pistol för precisionsskytte på bana (25 m). Har inte testat andra grenar ännu, så fokus ligger i nuläget på precision – och en pistol jag kan växa med.

Jag har fastnat lite för SIG Sauer P210 Target – tycker den är både snygg och intressant med sin historia och rykte kring precision. Jag har hållit snabbt i en P210 Target och tyckte faktiskt att den kändes väldigt skön i handen.
Jag har ganska små händer men rätt långa fingrar, och det greppet passade mig förvånansvärt bra.

Däremot är den ju ganska dyr. Jag vet att det diskuteras en del kring att US-versionen inte riktigt håller samma klass som de äldre schweiziska eller tyska modellerna (Legend/Super Target), men hur mycket märks det i praktiken? Är det fortfarande en relevant pistol för precisionsskytte eller är det mest nostalgi och estetik för pengarna?

Jag är även nyfiken på CZ Shadow 2 Target – verkar ha mycket potential men är ganska ny på marknaden. Hur står den sig i precision på bana jämfört med P210?

Tar tacksamt emot tankar, egna erfarenheter, rekommendationer och gärna tips på andra alternativ i samma prisklass som CZ Shadow 2 Target.

Och förresten – är P210 Super Target fortfarande möjlig att få tag i ny i Sverige eller är det bara begagnat/import som gäller numera?

Tack på förhand!

Det finns för litet skrivet om Target, men är det en 6" pistol man letar är det ju ganska fattigt med modeller. Av dom som tillverkas är det väl bara varianter av 1911, P210, KMR Kuda (en CZ klon precis som Target)…

Target modellen av CZ är ju skapad för just precision och har gjort modifikationer till hur trycket är designat över en vanlig Shadow 2 eller CZ 75. Men ingen har ju analyserat trycket i detalj (jag har sett bilder), så det är svårt och säga hur den står sig mot en bra 1911 eller P210.

Men CZ skulle inte släppa en modell av picka som inte är konkurrenskraftig. Så är det en Target 6" du vill ha så köp en, det säljs ju en här på forumet om den inte är såld redan.

P210 är fina pistoler men det är en risk att köpa dom, spruckna mantlar (och bristen på smeder som kan fixa sånt), dålig med reservdelar och flexibiliteten i hur vapnet är designat. Man vill gärna använda pangar till så mycket man kan, för att få in träning och erfarenhet.

Att köpa en “modern” p210 är det dummaste man kan göra. SIG USA är helt värdelös på att göra vapen i dag och deras kvalite har rasat. Så den ska du nog hålla dig undan från. Reservdelarna är skitdyra också.

1 gillning

Tack för infon!

Angående US p210 är det nog mest utseendet som gör att jag ”villhöver” den. Är inte kunnig nog att bedöma kvalitén osv. Men visst känns det som att man kanske kan få något bättre till en rimligare peng.

Gör det mycket att gå ner till 5” pipa? Eller är det helt enkelt 6” som gäller om man ska skjuta precision?

Om du tänker bli bland dom bästa i sverige så är nog en p210 det som gäller i 6"

Men du kan vinna krets o lokala prec. tävlingar fint med en vanlig shadow 2 i 5" än bättre med en 5" target.

Men 6" är ju “lite bättre” än 5" med allt annat densamma. Bristen på 6" vapen handlar mest om att marknaden är liten sett till hur jänkarna köper vapen och vilka grenar som är stora där.

Jag hade inte tackat nej till en target 6" för tex PPC och nationellt, p210 lockar mig inte jättemycke då det är svårt o hitta en pang och att utvärdera skicket är inte lätt som amatör.

1 gillning

Om det är 6" (förutom CZ & SIG) du vill ha (finns en del att välja på (beroende på ekonomi)):

Pardini GT9 6" 9mm.
Hugo 6" 9 mm.
STP 6" 9 mm.
Tanfoglio 6" 9 mm.
KMR 6" 9mm.

1 gillning

Är det någon av de här som säljs i svenska butiker och är lättillgängliga? Du kanske har specifika modeller man bör kolla in?

Google är din vän…

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler

https://www.sportshooter.se/kategorier/vapen/pistol/9mm
https://oldwebb.fksport.se/sv/vapen/tanfoglio/

Hej Alx, tänkte ge ett par tips och några saker att för dig att fundera på då jag känner igen dina tankar från så många nybörjare.

Först, rekommendationen då du ska köpa din första 9mm är att du testar något begagnat.
Du kommer förmodligen vilja byta efter något år, de flesta som köper en ny känner sig låsta för de tappar värde en begagnad kan du sälja för samma pengar om ett par år. Mina första 4st 9mm var begagnade och det var ett bra sätt att testa olika vapen. Du kan ha en pang i ett halvår skjuta ett par tusen skott och se vad gillar jag men balans, vikt, sikte, trycke osv. Därefter har du mer kött på benen när du köper nästa vapen.

Sedan, varför en 6"? Du kommer inte ha någon nytta av en längre visirlinje på lång tid om någonsin. Personen som har rekordet på A sköt den med en noja med 5 tums pipa. Personen som vann precision A på sm i år sköt även han med en gammal 5 tums noja.
Säger inte att att du ska köpa en noja men det finns väldigt lite nytta i en 6 tumare, när man starter.

Själv har jag en 5" för precision och en 6" för fält, då 6" ger en fördel i pipvikt när du skjuter snabbt, jag har blivit kretsmästare och tagit sm medalj med min 5" i just precision.

Om du gillar supertarget, utifrån storlek och trycke, kan det vara så att du borde titta på en noja dvs den pistol som de nytillverkade p210 bygger på. Hade en sådan ett par år men blev inte riktigt vän med den. Du kan hitta en helt ok Sig neuhausen P210 för 7-15 tusen.

Testade cz shadow 2 av en i klubben, var helt ok, men det är cz som vill konkurrera med cz viper. Har inte samma kvalitet som viper men nästan. Å andra sidan är det halva priset på vad en viper kostar.

Men som sagt tidigare, rekommendationen är att du köper dig en begagnad pang. Om du har möjlighet i din klubb be att få testa klubbmedlemmars vapen så får du en snabb känsla om vad du trivs med.

1 gillning

Tack för ett matnyttigt inlägg!

Det som tar emot att köpa begagnat är väl mest att man som nybörjare har svårt att avgöra skick osv. Men det är helt klart mer fördelaktigt om man kan hitta en fin 9a för en rimlig peng. Som du själv säger kanske man känner sig mindre låst om man inte tappar allt för mycket pengar på den.

Angående 5 eller 6 tum. Jag känner ju redan nu med 22a att man blir rätt trött i armen efter x antal serier. Är det ett argument att man borde välja en kortare pipa och därmed spara in lite vikt? Annars har man fått tipset att så lång siktlinje som möjligt alltid är att rekommendera.

Det är inte så farligt att köpa begagnad 9mm det är inte som en gammal bil, där elektroniken strular utan det är mekaniska delar. När du köper en begagnad pang byter du slitdelar såsom fjädrar, i värsta fall ett slagstift eller en utdragare.
Om du undviker ipsc skyttar och väldigt aktiva ppc skyttar så skulle jag säga att största risken med att köpa begagnat är att de rostat i skåpen :slight_smile:
Majoriteten av 9mm skyttar skjuter relativt lite, samtidigt som pistolerna klarar otroligt mycket. Då de flesta 9mm skyttar sällan skjuter mer än ett par tusen skott per år om ens det. Är medlem i en klubb med många aktiva skyttar men vet att bland 8 av 10 skyttar i klubben skjuts det max ett par hundra skott per 9a och år. räkna sedan på att en 9mm klarar 50-100t skott innan pipan börjar slitas. Och då är det i första hand att den kan tappa lite precision. Vilket förmodligen inte du kommer märka om du inte snittar på 47-48 per serie.

Hur ser det ut i din klubb, har du skyttar som säljer pangar eller någon du kan ta hjälp av när du köper en?
Därefter kan du alltid köpa från handlare, vilket kan ge lite säkerhet.
Men som sagt om inte pipan är utsliten är det sällan större fel och även om något behöver fixas är det ovanligt att det inte är billigare att ha en vapensmed byta del än att köpa ny.

Som sagt om du gillar supertarget i balans och vikt, är en ursprunglig p210 ett bra alternativ. Då jag inte tror att du kan få tag på en supertaget ny och den i så fall kostar 40-60 tusen. Såg en 5" begagnad hos en handlare för 32tkr. Samtidigt kan du köpa en p210 neuhausen för 6-15tkr. Även om din pang för 10ktr skulle behöva lite service kan en vapensmed fixa vad du önskar för ett par tusen sedan har du en likvärdig om inte bättre pang för en bråkdel.

Det är vanligt att man måste bygga upp både fysisk och psykiskt styrka då du skjuter precision. Själv köpte jag lätt .22 och efter att jag utvecklats har jag lagt på vikter. Har även bytt .22 ett par gånger men det har att göra med vinkel på kolv och riktmedel. I en 9mm kan du inte byta runt med vikter så även det låter som en anledning till en lättare pang. Som sagt jag har en tyngre 6" till fält, även om den väger 1200gr, och en 5" till precision den väger 1050gr, men det är inte vikten utan var vikten ligger dvs 6" är mer framtung.

Men som jag nämnde siktlinje är en fördel men du behöver kunna utnyttja den och som sagt många skyttar skjuter med 5" och presterar extremt bra. När du är på nivån att du alltid klarar av att ta en finalplats på sm, kan det vara så att du kan ha fördel med en 6", men det är inte en självklarhet.

2 gillningar

Jag har en 6" Target och är väldigt nöjd så här långt (kanske 500 skott hittills).

Var i landet finns du? Det kan ju finnas någon skapligt nära så du kan provskjuta…

Jag håller till i Varberg. Var bor du i landet?

Ah, då är det en bit att åka, jag finns i Dalarna.

Tackar ändå för erbjudandet, mycket snällt av dig :).

Någon lite närmare kanske kan erbjuda provskjutning, det borde finnas några stycken runt om i landet nu.

Fråga runt i klubben din. Folk älskar att låta folk testa vapen!

Men som han skriver, 5 eller 6 kommer inte vara avgörande för dig i någon tävling på många år. Skjuta A-pang är svårt speciellt när det kommer till enhand och lite snabbare skytte, då blir formen (din fysiska form) viktigare och det kommer inte 1" pipa göra ditt eller datt.

5" är en vanligare piplängd, 1911or är för pengarna ofta väldigt bra direkt ur lådan jämfört med mycket annat som finns bland A-vapen. Många världsrekord har satts med 1911 i 45 på 5" (goverment) och då inte ens bra vapen utan massproducerade militärvapen.

CZ finns ju i fler varianter än just Shadow 2 och säljs ofta beggade för lite pengar. Vapnen är som tidigare skrivet väldigt tåliga och det är nog bara nojjan som är känd för att spricka i manteln men då mest pga folk skjuter 39/b i dom. En majoritet av skyttar har dock varken ekonomi eller intresse att skjuta skitmycket, men IPSC o PPC sticker ut då man lätt kan skjuta 300 skott på en dag vid tävling jämfört med 50-60 på fält/prec.

Pipan är inget o tänka på, inte ens med en skottbula så är risken stor att den kommer begränsa dig men så dåliga vapen behöver du inte köpa :slight_smile:

Jag köpte en CZ 75 pre-b med 85 mantel (olika sikten) och skjöt guldserier med båda, men suget efter en 1911 blev för stor så den fick gå givare och då var det bara 4000kr investerat i dessa, en fraktion mot ammon som skjöts i samma vapen. Och då var 75 stommen o mantel/pipa från 1979 och 85-combat från 87! Inget fel pådessa.

Tack för det! Försöker suga åt mig o lära mig av er mer rutinerade :).

Om man ska kolla på en 1911. Vilka fabrikat / modeller tycker du bra som jag kan kika vidare på?

Jag och flera i klubben har BUL. STP… Sen finns schmeisser.

Om man köper ny så är det kanske värt och låta en smed göra tryckesjobb på den. Min BUL var dock bra från fabrik (kan säkert göras bättre men tvivlar på att det gör nån skillnad för mig)…

Då 1911 är en pistol som har en hel del inpassningsmoment från fabrik så kan ju det vara viss variation mellan exemplen.

Antar att du inte vill satsa på en Glock; men ifall: (inget jag säljer bara som information i tråden).

Glock 17L (6") 153 mm.
Kaliber: 9 mm.

Glock 34 (5,3") 135 mm.
Eftermarknadsdelar finns för att nå 6"
Kaliber: 9 mm.

Priser på dem båda?