Köpråd pistol 22lr

Denna är en äldre modell därav priset.

PS: en 22:a slits inte på sätt som en 9:a, därför skulle jag inte vara orolig för hur många skott den har gått igenom pipan, med detta sagt andra rörliga delar kan vara slitna därför är det bra att kolla dessa.

1 gillning

Nu har jag tagit in mycket av de tipsen ni gett mig här i tråden. Jag tror det står mellan 3 olika pistoler i dagsläget. AW93, pardini sp22, Walther gsp 500. Den förstnämnda fick jag fingra lite på senast jag var på klubben då en klubbkamrat har en sådan. Avtrycket kändes jäkligt krispigt jämfört med den gamla uniquen jag lånar av klubben för tillfället.

Som jag förstår det är pardini och Walther modernare pistoler och kanske mer lämpliga för andra grenar än precision? Samt billigare. Hur tycker ni man ska tänka?

Jag har ägt alla 3 pistoler som du nämnde. Mellan Pardini och Walther, anser jag att Walther är bättre balanserad och känns rätt i handen men trycket är Pardini en aning vassare. AW är utan tvekan en fin pistol. Även jag anser att en Unique i fin skick har lika bra trycket som en AW.

En annan aspekt är generalagenten för rep. tillverkare. Sportec kan man alltid lita på. Karlolsson är också väldigt bra. Däremot anser jag inte att BKG håller måttet. Jag förstår vissa inte håller med. Men för mig är det en fakta.

AW funkar lika bra i precision och andra grenar som fält. Igen vill jag poängtera att du måste testa alla 3 alternativen för att se vilken passar dig bäst. Bor du i Stockholm, kan du boka en tid hos Karlolsson och prova både Walther GSP500 och Pardini.

1 gillning

Tack för tipsen. Jag bor på västkusten så det är tyvärr ingen återförsäljare jag kan svänga förbi. Men jag får försöka tajma in det med ett sthlm-besök så man får klämma och känna på pistolerna.

Det hade varit fördelaktigt att köpa begagnat men det känns som det kan bli svårt att prova ut en pistol man vill ha och sen sitta och scanna nätet och vila på hanen tills rätt pistol dyker upp. Lätt att bli otålig :slight_smile:

Alla var vi nybörjare en gång. Sätt dig över känslan att vara till besvär och fråga om du får testa olika vapen när du träffar skyttar. Nästan alla är hjälpsamma och jyssta för en gång var vi där du är och sen blir det din tur att hjälpa nån.

3 gillningar

Börjar närma mig ett beslut gällande inköp av pistol. Fastnat för pardini sp 22. Dock har det kommit en annan variant som heter pardini sp hi-tech.

Vad vet vi om den och är det värt 5000 kr extra för de uppdateringar som är gjorda?

Som nybörjare har jag lite svårt att avgöra detta.

Tack för all fin hjälp ni bistår med här inne :slight_smile:

Från:

Pardini lanserade en lyxmodell av sin SP och Rapid Fire. Det är för mig lite oklart exakt varför dessa nya Hi-Tech modellen uppstod och jag fick inget tydligt och övertygande svar. Oavsett kommer den med en hårdare coating på såväl tryckesdelarna och på själva pistolen, vilket såklart är trevligt. En förstorad magasinspärr gör mig såklart inte ledsen meninte heller något som får mig att hoppa högt. Pistolerna går att få i färgen British Racing Green, vilket är en otroligt vacker färg på en pistol. De nya manöverhandtagen övertygar mig inte riktigt dock. De gör att Hi-Tech skiljer sig visuellt från den enklare modellen, men personligen hittade jag inte ett sätt att använda dem som kändes särdeles bekvämt. Designen förde tankarna till skåpsknoppar från IKEA. Även om Hi-Tech är Pardinis premiummodell levereras den med magasin i plast, vilket känns lite tråkigt.

1 gillning

Ska man tänka att som vanlig dödlig märker man ingen större skillnad mellan modellerna, och att det i princip är 5000 kr för färgen? Och köper man hi-tech i svart är det ytterst lite man får ut av det?

Tänker om den hårdare coatingen osv. Kanske hjälper en del mot slitage/service, men det kanske också är försumbart?

Det känns enligt mig som ganska tramsiga ändringar som i verklig mening inte resulterar i något bättre resultat.

Jag köpte en Pardini SP från 2015 för ett halvår sedan och den såg inte ens ut att vara skjuten. Den enda skadan var kring skruven för att ta lös pipvikten, där hade någon vispat runt med ett verktyg rejält. Folk som köper en ny pistol för 30000 kronor har en tendens att ta fram silkesduken att lägga pistolen på för att skydda ytfinishen.

Förövrigt sköt jag med en Ruger MKIV Tactical förut och under de 2-3 åren jag hade denna var mitt personbästa 295 poäng på 7 serier och nu med Pardini är mitt personbästa 311 poäng och då hade jag några onödiga klantigheter med ändå. Jag vet inte om jag kan ge pistolen allt beröm för jag slutade snusa i samma veva och det har visat sig ta ner mitt skak en del. En bekants personbästa med sin Ruger MKIV är nog någonstans kring 310.

2 gillningar

Gör allt du kan för att få tag på Bosse i Kumla ( inte han innanför murarna ) utan Bosse återförsäljare av Pardini.
Sedan bestämmer du tid med honom, provar ut rätt kolv (fast du redan skickat honom måtten på din hand i förväg) sedan har du givetvis redan sagt att du önskar en Pardini SP rapidfire (inte en grön, du behöver inte skjuta på de andras tavlor samtidigt) utan just en Pardini SP rapidfire.
Köp den, sedan har du väldigt svårt att inte skjuta under 46p vid varje serie.
Det kommer vara ett litet nördigt och ingående studieteknik djupdyk med att forma kolven perfekt för din hand, epoxy grip Sportec och sandpapper fil, studier och sedan tänka på ställa in siktet, byt till det smala kornet, stå rätt och lyft, gör dessa lyft så många gånger du orkar varje dag, se och känn, låt Pardinin bli en del av dig
Glöm allt runt omkring dig på skjutbanan, andas, visualisera, lyft och en kärleksfull passionerad relation mellan pekfingret och avtryckaren, kornet kornet kornet krama krama krama skottet går, ligg kvar en stund, låt hjärnan jobba.
Sedan sänk, lugnt se i kikaren, osv
På Pardinin har du 6 tungsten vikter med fjädrar, försök se vad som får bäst bort rekylen, klistra gärna på några däck-vikter längst fram under, testa.
Ta inget personligt, skjuter du samlat och vackert, ta inte åt dig, tänk dig att du går och balanserar på en lina, var samlad, jämför dig inte med någon annan.
De som gör att du skjuter några 50p är för att du är i harmoni och i ett läge av ett med nuet, din teknik är fulländad men mest av allt , det finns inga ups and downs, du låter dig vara i ett exakt nu tillstånd, ett med oändligheten, ett hår fint tillstånd i verkligheten där den största utmaningen är att kunna upprätthålla denna subtila verklighet, ett med allt, ett med X.
Ingen prestige, närvaro focus focus focus.
Kokt mat, långa promenader, inget som förgiftar , varm dryck, intervall träning, kall bad , undvik jobbigt sällskap, var i naturen.
Om du följer dessa råd och förstår, kommer vi mötas på SM
God lycka och glöm inte tacka mäster Bosse.

1 gillning

Varför en rapid fire än en vanlig? Kanske är bäst för precision men tester jag sett så är den inte lika bra på precision om du skjuter längre avstånd i tex fält och 50m uppåt. Kanske inte är något man märker av iofs.
Så bara nyfiken varför du rekommenderar en rapid istället :blush:
Jag pratade med Bosse idag och har beställt en Sp vanlig.

Finns ingen rimlig orsak att ha en RF för precisionsskytte. Den är specifikt konstruerad för att minimera rekylen på bekostnad av andra egenskaper, med lättare slutstycke och en annan pipa som tar ned kulans utgångshastighet. Precis som du säger är detta också ett problem i fältskytte där avstånden kan vara långa. Köp en Pardini RF och om du ska skjuta RF-grenen, köp en vanlig SP till precision och fältskytte. Sen kan du optimera pipvikterna beroende på vilken av dessa två grenar du fokuserar på.

1 gillning

Stort tack för bra svar. Då tänker vi ganska lika så därför jag beställde en vanlig. Men intressant att höra hur andra tänker. Jag kommer bara skjuta mest precision, fält och blir ibland milsnabb.

Visst, bra val, RF har något mindre rekyl i och med betydligt mindre slutstycke.
Jag kan bara referera till vad en väldigt rutinerad guldmedaljör kommenterade.
Det där inlägget var något påverkat av riktig likör så det blev rätt väl kryddat.
Poesi i blodet och krutrök, men ändå är jag glad du plockade upp budskapet.
Jag fattar inte vitsen av folk som årligen kommer och försöker skjuta in sina guldserier med väldigt plågsamma 22or så som Ruger etc, ja vissa är så konstigt konstruerade att det verkligen syns att det inte varit någon italienare vid ritbordet.
Tysken är förstås inte så dålig heller men jag får lite vibbar av någon avrättningspluton på banan med en Feniwerkbau i näven.
Bosse är bra, kul verkligen att du uppsökte rätt Bosse för den andra innanför murarna är så rökt att inget krut rår på den saten.
Ja nu ska jag ner och panga på med 9 mm, bor ödsligt i Lapplands fjällvärld.
Kan rekommendera Mantis Laser Academy just för träning med 9mm men bra att komplettera med några special elite gubbar på Youtube för extra specifika detaljer.
Börjar man panga fel tar det 2000 skott minst att rätta till felet, då är det billigare att reparera dessa fel med laser än lägga ut en massa på krutet.
Dry fire är nummer Ett, ett måste, att köra 2000 skott på dry fire för varje 100 skott på hembygd bana gör susen.
Jag drar nu ifrån hölstret med ett dubbel skott på 0,9 sekunder ifrån 10 meter I ballongen med tät samling, 0,7 med ett skott.
Hade inte viljat träna detta med riktig ammunition eftersom det finns rätt stora risker.
Hoppas du blir nöjd med din Pardini SP
Vill du ha en billig coach så köp en Mantis X Elite 10, då ser du vad du gör för eventuella misstag, vilket givetvis ingår i början.
Sedan är det alltid bättre att ha inställningen som en nybörjare, för det finns hela tiden nya delar som kan förfinas eller moment att ta in.
Tillslut spelar det ingen roll med vad man skjuter med eller kastar, det sitter där det ska sitta, skytte är också en bollsport fast verkligen ingen badboll i pipan.
Det handlar väl mer om den mystiska kraften inombords, att bli i harmoni med hela sin varelse inklusive Mr Pardini eller ingenjör Mr Glock.

1 gillning

Det där sista om herrarna Glock o Pardini lät rätt homo, bortse ifrån det.
Att dra ifrån hölstret, då utgår jag direkt med handen på kolven osäkrat och en kula i loppet, sedan är det ifrån avslappnat till ett snabbt slag fram.
Jag tror de flesta med en dos träning kan lyckas under en sekund.
Det svåra är egentligen att pistolen ligger rätt och man är ett med den, att träna reflexerna och muskelminne.
Alla har kapacitet som oftast i sin fulla potential ligger många gånger över vad dom själva tror.
Det är en av anledningarna att Svenska Försvarsmakten är en bra skola, speciellt nu i vår tid.
Instinktivt skytte, med överraskningar, CBQ etc är skit roligt och krävande.
Blir vi, som det ser ut nu attackerade av främmande makt rent Militärt är sannolikheten övervägande stor att vi kommer gå upp mot fienden som är så överlägsna att vi behöver kunna denna form av skytte också, även kvinnor och barn.
Kvinnor är många gånger väldigt duktiga ämnen för skytte, precis som med svetsning överlägsna många gånger.
Ja ja , några tankar ifrån roten på morgonkvisten.
So long I Sherwood skogarna ,:wink: