Köpråd pistol 22lr

Låter positivt. Känns det som det är möjligt att köpa två c-vapen även om det bara tränas precision i klubben?

Jag har väldigt svårt att tro att klubben ska säga nej. Som sagt, så länge är du är aktiv, kommer det att gå bra.

Jag var i din sits försett år sedan. Provade runt och fastnade för en Unique 69/U. Är gamla franska pistoler som finns för en rimlig peng, kanske 4000-6000kr, och håller bra kvalitet. Det viktiga är att det känns rätt i din hand. Bör inte vara problem att ha två 22lr – en för fält/militär snabbmarsch etc och en för precision. Så länge du deltar i tävlingar och träningar u båda borde det gå bra.

du har väl kortet?
du kan ju åka på tävlingar vart du vill, södra Sverige har väl fält tex hela sommaren?! klart roligaste tävlingen inom nationellt. bara åka iväg, panga.

fält tex är bra för du skjuter i regel mitt i. att ratta på vapnet är vanskligt så bättre med 2 olika…

3 gillningar

Polisen ringde och undrade varför jag behövde två pistoler i samma kaliber. Jag sa som det var; jag behöver en pistol till precisionsskytte och en pistol för fält pga att jag justerar siktet mellan de olika grenarna och att det blir bökigt att hela tiden behöva skjuta in siktet vid varje byte. Dessutom stressigt när det är tävlingssäsong där tävlingarna ligger mkt tätt.

1 gillning

Jag har gått nybörjarkurs och är klar med den nu iår. Tänkte precis som dig i början, att dom där 22 med anatomisk kolv kändes lite tråkiga. Vet inte när det hände för mig, kanske vid nån av tävlingarna jag deltagit i men jag har helt lagt ner iden om en ruger/cz kadet. Först bjöd jag på en Hämmerli 280 på Walter borgs auktion i våras. (Sån jag skjutit nybörjarkursen med). Men när den spårade ur i pris (plus deras sköna 25% arvode :rofl:) beställde jag en Walther GSP 500 från Karl olsson. Väntar på licensen i skrivande stund.
Jag har skjutit en tävling med rugern och kanske totalt 150 skott med en sån och det är ingenting för mig.

Hade jag inte köpt en Walther hade jag kollat in morini och aw93.

3 gillningar

Låter som helt rätt beslut. Ska man träna och tävla blir det snabbt trist med en plinker.

1 gillning

Bra tips. Det känns ju rimligt när man tänker efter!

Ja det kanske är det kloka valet att gå för en sådan pistol som förstaval. Skulle man få feeling att köpa någon ”roligare” vid ett senare tillfälle får man lösa det då.

Hur lång tid tog det för dig att klara av guldserierna?

Gjorde du några efterforskningar på de olika vanliga alternativen, walther, morini, aw93, pardini? Vore intressant att veta vad du kom fram till för slutsats för de olika pistolerna :).

Antar att du frågar mig. Guldserierna tog ungefär 8-10 skjuttillfällen för mig. Klubben hade flera Hämmerli, en benneli, en pardini och en Unique (eller hur det stavades). Jag gillade hämmerli bäst av dom. Och jag har stor tilltro till tysk ingenjörskonst. Men finns ju skyttar i världsklass med alla märken. Tror det är lite som bilar, köp det märke man gillar bäst.Och så gick walthern att få med en “rakare” kolvvinkel som påminde lite mera om hämmerli 280s ganska raka vinkel.

vilken pistol som passar en handlar mindre om märke/modell och mer om greppet som sådant.
Ja, man kanske lockas av o köpa den som os skyttar använder, men dom skulle nog utan tvekan skjuta 99% så bra med en AW93 eller benelli som morini.

Men att skjuta är bara roligt om man träffar där man siktar så därför kanske man måste släppa detta “villhöver” om en cool plinker som glock eller mer tjänstevapen liknande vapen.

Man måste inte heller köpa nytt. skulle deffinitivt AVRÅDA från nyköp. Nya vapen har ofta en hel del problem som tar tid att arbeta bort, kostar massa pengar och ger inte utrymme till samma mängd träning pga mer pengar går till vapnet än ammo.

Leta begagnat, under 10k kan man få en bra pistol. Pistoler som AW93 är ofta väldigt bra och det är marginell skillnad mellan en äldre AW och den senaste.

2 gillningar

Låter klokt. Har du tips på var man hittar flest begagnade pistoler? Är det blocket, sidor som den här eller hos återförsäljare?

Det finns väldigt många olika tillverkare på marknaden. Det är i princip omöjligt att veta vilken passar dig bäst. Den som passar mig kanske inte passa dig. Det enda sättet är att prova andras pistoler och känna efter. Som sagt vi alla har olika förutsättningar. Att modifiera kolven är nyckeln. Vad kan jag se är att många inte har en kolv som passar en och inte har insett det. Det bästa man kan gör där att köpa en begagnad först och håller igång träningen. Under tiden får du utforska.

Hur länge tar det för att klara av guldfordringarna? Frågan är lika svårt som val av pistolerna. Erfarenhet som jag har är att minst 1/3 av nybörjarna ger upp . De som klarar av det, vissa tar bara vara några veckor medan andra tar ett par år. Även de som har fixat det, många av dem försvinner inom ett par år. Det är nog därför vissa klubbar inte är sugen på att starta nybörjarkursen. Det är mycket energikrävande men ger väldigt litet tillbaka.

https://www.walterborg.se/inlamning.html
https://huntershouse.dk/
https://fksport.se/sv/

Problemet med att köpa begagnat är ju att hitta ett vapen när 6 månaders tiden är passerad och guldserierna är klara. Oftast är man ju ganska ivrig på ett eget vapen och slippa vara beroende av klubben. Jag håller ju med dig i sak men det är dom sagt lättare sagt än gjort. Walter borg sålde 7-8 aw93 i våras. Jag tror ingen gick nära 10.000 med arvodet. Dom flesta hamnade nog mellan 15-20 om jag minns rätt. Har man ingen brådska och kan hålla på söka vapen i lugn och ro ibland i flera år så är det ju självklart en god ekonomisk ide. Ett till problem med att köpa begagnat som nybörjare är ju att man inte har kontaktnätet och kunskapen i vars man kan hitta vapen. Många erfarna skyttar känner ju väldigt mycket andra skyttar i kretsen så som får ju lätt nys om vapen som ska säljas. Men det får ju inte en nybörjare på alls samma sätt. Jag är som sagt nybörjare men förstår inte riktigt problematiken med att köpa nytt då andrahandsvärdet är väldigt bra. Blir jag som exempel missnöjd med min gsp 500 kan jag ju sälja den med ett högt andrahandsvärde och prova någon annan.

nu känns det mest som du försöker rättfärdiga nyköp…

flesta som säljer har inte panik som sådant, när jag köpte min aw93 för 10 så väntade säljaren 2 månader plus tiden för licensen.

så hittar man nått prata med säljaren. men det förutsätter ju att du kan klara gulden.

wb är bara en fälla för ignoranta köpare, det är bara åtråvärda eller ovanliga vapen man bör köpa där då priserna inkl avgifter blir alldeles för höga och säljarna förlorar ofta på det i slutändan.

ofta är det bara skriva på olika ställen vad man letar så lär man få napp. många säljer men gör det inte gärna på annons pga dom känner sig osäkra.

Ja om jag ska vara ärlig så har jag svårt att förstå agget mot nyköp. Dom typen av vapen som vi diskuterar här har ju ett enormt högt andrahandsvärde. Jag skulle vilja påstå att man maximalt förlorar 10.000 på ett misslyckat nyköp, troligen mycket mindre. Varför är det så “fult” att köpa nytt?

Håller med fullständigt, en .22 är inget man sliter ut på en livstid så har man hittat den modell man vill ha är det ju “pay once buy once”
Och jämför man med mycket annat, tex bil eller snöskoter är det ju ytterst lite värdeminskning.

Å andra sidan har jag en unique som jag bytte åt mig mot några extraljus :rofl:
Men jag har ändock relativt många vinster med den i fält, både endags tävlingar och serie tävlingar…
Så i slutändan räcker det med att man hittar en pistol som passar i näven och lär sig använda den.

2 gillningar

Jag såg följande länk på en begagnad pardini.
Känns inte det ganska prisvärt eller är det något jag missar?

Det kan det vara men av greppet att döma har den där hängt med många skott. Provskjut innan köp.

1 gillning