Köpråd pistol 22lr

Började skjuta pistol 22lr i juni och håller på att beta av guldserierna. Det är lite frustrerande när man ofta får byta vapen och turas om i klubben bland nybörjarna. Det får mig att börja längta efter ett eget vapen.

Jag hade helst köpt en pistol som inte är en utpräglad ”rymdpicka”, men det kanske är vansinne att inte gå den vägen?

Jag har läst på om Browning buck mark, Ruger MKIV och nu senast volquartsen black mamba som är en utvecklad modell med utgångspunkt från rugern. Är det vettiga pistoler att titta på?

Min andra fråga är hur lätt det är att skaffa en andra pistol i 22lr? Klubben utövar bara 22lr så jag anta att man därmed inte får skaffa något A-vapen då man inte har ”behovet”?

Vore tacksam för råd och vägledning för en nybörjare. Tack på förhand!

Mitt tips är att köpa en så “dyr” pistol som du har råd att köpa. I det långa loppet är det ändå ammunitionen som kostar. Vapnet behåller oftast sitt värde mer eller mindre. Speciellt om du köper begagnat.

Modell väljer du genom att prova så många olika modeller på klubben som du bara kan. Jag syftar inte på klubbens lånevapen utan på andra medlemmars. Är du “trevlig och känd” på klubben så brukar man kunna testa det mesta, bara man frågar snällt.

Ska du tävla så småningom så går nog både nämnda Rugern och Browningen bort. Det går absolut att tävla med dom men det finns även bättre vapen för ändamålet.
Jag började med en gammal Walther GSP 22. Sköt hyfsat bra med den. Normalt runt 46p i genomsnitt. Men jag har nyligen bytt till en Pardini SP 22 med förhoppning att kunna höja skyttet till nästa nivå.

Finns det ingen i klubben som skjuter A-vapen?

2 gillningar

Att köpa en Ruger MkIV eller Buckmaster blir lite som att köra VM-rally med en folkracebil… :wink:

Min erfarenhet är att nästan alla som köper Ruger MkIV eller liknande står inför två val efter något år eller så - antingen köpa en “riktig” tävlingspistol eller sluta skjuta pistol seriöst… visst finns det enstaka “undantag” som håller fast vid en Ruger MkIV och harvar på, men de brukar sällan eller aldrig prestera särskilt bra men är ändå nedlåtande mot “rymdpickor” - vet inte om det är någon form av missriktad rebellinstinkt!? :roll_eyes:

Man kan säkert hitta något ovanligt undantag som bekräftar regeln, men faktum är att du låser in dig med ett kraftigt handikapp med den typen av pistoler.

Jordskott har en klok syn på det hela tycker jag!

Mvh
Johan B

1 gillning

Jag har både en Ruger MKIV och en AW93.

Får bättre resultat med AW93, men tycker att den är tråkigare att skjuta med. Känns som att pistolen står för 70% av jobbet och resterande 30% beror på mig. Men med Rugern, som också är roligare att skjuta med, gör 40% av jobbet medan jag behöver stå för resterande 60%.

Skjuter jag 46 med AW:n så är det mer en axelryckning då man minst borde skjuta 46 med en AW. Skjuter jag 46 med MKIV så känner jag mig duktig - jag har presterat något.

Så vill du göra det enkelt för dig köp en rymdpistol. Vill du ha kul och få lite känsla för själva skyttet så rekommenderar jag en MKIV.

1 gillning

Prova olika pistoler (som jordskott föreslår) och se vilken du skjuter bäst med - men skjut inte bara 5 skott utan 25 eller fler utan att byta spegel! Kändes det bra ? Satt skotten samlade ?

Behöver du en kolv med omfattande justeringsmöjlighet så kan det påverka valet.

Vad har ägarna för erfarenhet angående reservdelar och service i närområdet, det kan också ha betydelse om man räknar med att skyttet blir ett långvarigt intresse…

Sedan finns det revolvrar i .22, revolver är kul ! Testa !

1 gillning

Tack för din input.

Jag förstår absolut synpunkten att det är bättre att ha en tävlingspistol med anatomisk kolv. Det är något inom mig som tycker det känns lite ”tråkigt”, men likväl är det kanske nödvändigt?

Hur lätt är det att söka licens på två 22lr pistoler? Jag antar att man ska kunna uppge att man har ett behov av det. Då hade man kanske kunnat köpa en av varje tänker jag.

Det finns de som har A-vapen men då skjuter de hos andra klubbar. Så jag antar att jag inte kommer kunna söka licens på det såvida jag inte byter klubb?

Tack för svar.

Är det typ Feinwerkbau, Morini, Pardini som man ska titta på i så fall?

Är det lurigt att köpa en begagnat när man inte är så rutinerad och insatt?

Du har samma syn som jag tänker mig att jag kommer ha. Jag kommer inte bli någon som tävlar i OS och vill ha ett vapen som känns kul att skjuta med.

Ställt frågan till några andra här också, men har du någon uppfattning om hur lätt det är att söka licens på ytterligare en pistol. Var du tvungen att uppge något visst skäl?

Tack för svar!

Jag har faktiskt provat en s&w revolver på klubben men den föll mig inte alls i smaken. Jag fick inte till något skönt grepp. Förmodligen skiten bakom pistolen men likväl ;).

Jag äger bara en 22:a, så ta det nedanstående för vad det är värt.

Möjligheten till licens på an andra 22:a styrs (som alltid) av om Polisen bedömer att du har ett behov. Behovet måste kunna motiveras. “En pistol för seriöst skytte och en för att det är skoj” är naturligtvis inte godkänd motivation men “En pistol för precision, en för fält och en för springskytte” kan mycket väl vara det. Beroende på handläggare kan man få frågor om varför det inte går att använda en av de du redan har men det finns flera rimliga skäl till varför det är en fördel olika med vapen för olika grenar.

Om det enda som utövas på din klubb är precision vapengrupp C så kan det bli kinkigt att få föreningsintyg för andra grenar och vapentyper. Prata med ansvarig på klubben om detta. På min klubb måste man kunna visa upp aktivitet i den grenen man vill få intyg för, om det är en gren som inte utövas på klubben kan externa tävlingar uppfylla kravet.

1 gillning

Jag anser att man bör köpa en bra pistol för sportskytte - allt blir både enklare och roligare då… jag har som sagt sett många som resonerat att de köper en Ruger MKIV eller liknande för att ha kul och den är “billig”. Nästan alltid slutar det med att de antingen får köpa en riktig tävlingspistol eller så slutar de skjuta aktivt.

Hur dyr pistol ska man köpa?
Budgeten avgör givetvis men även med en tight budget på säg 4000-5000 kr kan du köpa en pistol som i grunden är bra även om den inte är helt modern - t ex. en begagnad Walther GSP eller en Unique.
Dessa båda pistoler har kapacitet att vinna SM eller högre tävling (och har gjort så många gånger genom åren).
Om vi håller oss till dessa båda alternativ är det i grunden bra pistoler som har sina för- och nackdelar och egenskaper.
GSP:n är väl beprövad och finns i ett antal generationer med olika förbättringar (främst nya trycket - som iofs går att stoppa i äldre vapen, men kostar en bra slant att köpa om man vill modifiera en äldre pistol).
Nyare modeller har nya trycket och möjlighet till växelsats i kaliber .32S&W long.
Reservdelstillgången är generellt sett god, med viss reservation för de äldre modellerna som skiljer sig på en del punkter.
Egenskaperna som sticker ut är att den är “modern” i konstruktionen med magasinet framför varbygeln, men det ger också lite framtung konstruktion som en del inte trivs med, medan andra tycker om det.

Unique har en helt annan balans och konstruktion med magasinet i kolven med tyngdpunkten längre bak och större begränsningar i kolvanpassning. De har inte heller möjlighet till växelsats i annan kaliber.
Reservdelstillgången är skakig, men Sportec tillverkar fortfarande vissa delar till den - men har man otur och “fel del” går sönder kan det innebära att man får skrota vapnet…

Har du mer pengar runt 10.000 kr eller mer, öppnar det sig en marknad för många modernare pistoler som Hämmerli, Pardini, Morini, Benelli, Walther SSP etc.
Men även dessa pistoler har olika egenskaper och balans mm. så man bör testa många olika vapen innan man ser vad man trivs med.

Det blir lättare att ge råd om man vet vilken budget som finns för inköp av pistol (nu är det som nämnts bara en del av totalkostnaden och du kommer behöva lägga mycket på t ex. ammo framöver så stirra dig inte blind på att en viss pistol är någon tusenlapp billigare än andra).

Sedan får du tänka på att det är ganska dyrt att köpa en ergonomisk kolv till en pistol som är “rätt” i alla avseenden förutom att det är fel storlek på kolven - bäst är att hitta en som har rätt kolvstorlek som passar dig!

Mvh
Johan B

2 gillningar

Nu är ju inte jag någon fantomskytt… Men trots det kände jag att pistolen ska inte vara det som hindrar mig i utvecklingen. Allt handlar om pengar och jag förstår att alla inte kan lägga ut massor på ett vapen. Men jag köpte en ny Pardini SP 22.
Dels för att veta att jag har en superbra pistol, men jag vet även hur den har behandlats/skötts och vad som är bytt på den.
När jag köpte ny ingick det en kolv som var perfekt utprovad till just min hand (det som inte passade slipades till på plats).
Men känner du inte för en ny så rekommenderar jag en Walther GSP.

1 gillning

Jag har haft ett antal C vapen och köpte Ruger MK4 med Vol trigger som min första pistol. Jag trivdes väldigt bra och sköt ett antal 50 med den. Det är inget fel med MK4, men den inte har lika mycket anpassningsmöjligheter. Nu har jag en Walther GSP500.

Min råd är att köpa en begagnad pistol, typ MK4. Du kommer inte att förlora några pengar när den ska säljas. Under tiden försöker du prova andra pistoler och se vad passar dig bäst. Jag har haft AW93, men tycker absolut inte att den passar mig. Människor är ju olika och har olika förutsättningar. Det är viktigt att pistolen ska kännas rätt i handen. Om du har råd att köpa en ny, väljer mellan Pardini SP och Walther GSP500. Själv tycker jag att det är de bästa som finns på marknaden (no disrespect mot alla AW93 ägare). Anledningen till att jag valde Walther till slut berodde helt enkelt på att Karlolsson är en mycket pålitlig vapenhandlare än Bosse Karlsson.

2 gillningar

Dethär är min resa i en klubb i Stockholmskretsen:
Fråga dig:

  1. Vad ska du skjuta? Fält, precision, Milsnabb, IPSC, PPC, Steel. Ditt behov i fråga om hur många/vilka vapen du har chans att få licens för är direkt kopplat till vilka grenar din klubb har och du tävlar i. Bara grenar under pistolskytteförbundet räknas - steel funkar inte.
  2. Gillar du din pistol tung eller lätt, framtung, stort grepp, stora händer eller små?
  3. Hur fet plånbok har du.

Jag har fokuserat på milsnabb, fält i första hand och för mig är pardini rymdpicka grejen då den kan viktas av och på med tungstensvikter och är framtung från start. Men nu har jag börjat vilja skjuta mer precision och då vill jag köpa en Feinwerkbau då den har fin mittbalans. Den finns dessutom som lätt esp tungt vapen med eller utan vikt till det.
Jag har lärt mig att vissa vapen krånglar mer än andra och är lite kinkiga med ammunition. Matchguns är cool men krånglar. Feinwerkbau, Pardini och Walther GSP500 verkar fungera hyfsat okrångligt, B-vapen krånglar mer än C-vapen oavsett märke. Pardini GT 9mm passar bättre som fält/presisionsvapen för den med stora händer än en Neuhausen. Det är mer precision med 6" än med 5" men ska du skjuta IPSC kan det istället bli klumpigare och där är det andra märken och modeller som gäller.
Jag rekommenderar dig att kolla skytteforum här, Svenska Pistolskytteförbundets hemsida och blocket för begagnade vapen tillsammans med Walter Borgs auktioner i maj/november samt alla vapenhandlares begatmarknad till att börja med. När du skjutit ett tag och vill ha en Pardini SP kan du höra av dig till mig så kan du få köpa den pedantskötta älsklingen så jag kan köpa en ny, coolare, grön modell med RF-funktion som jag såg på SM i pardini-Bosses tält :sunglasses:
Ungefär så funkar de flesta skyttar :slight_smile:

1 gillning

Tack för input. Ska kolla på de modellerna. Walther GSP 500 är en uppdaterad modell om jag förstår saken rätt?

Finns det något ungefärligt prisspann för begagnade varianter?

Tack för dina tankar, uppskattas! Jag slits lite mellan tanken på en rymdpicka och en Ruger mkiv alt. Volquartsen Black Mamba som verkar vara en förfinad och bättre variant av rugern.

Jag förstår att en walther GSP 500 förmodligen presenterar bättre än en Ruger i precision. Men det känns som man hade haft roligare med den sistnämnda när man inte tränar seriöst eller tävlar?

Till syvende och sist är det kanske en fråga om var man vill ta sitt skytte. Önskar man kunde motivera köp av två olika typer av pistoler så hade problemet varit löst.

Har aldrig tävlat och vad jag vet har vi bara tränat precision på min klubb. Men det borde väl inte hindra att man deltar i andra typer av tävlingar. Eller behöver man någon ytterligare ”licens” för det?

För mig är det precisionsskyttet den roligaste som finns. Så det är naturligt för mig att köpa en sportpistol till slut. Men jag kan inte påstå att Walther är en roligare pistol i jämförelsen med MK4. Personligt tycker jag faktiskt att MK4 är roligare och passar mig bättre i andra grenar som fält.

Om du enbart vill ha en C vapen, då måste du fråga dig vilken gren du är mest intresserad av. Men sanningen är ju att många skyttar har 2st C vapen. Under en period hade jag 3st. Polismyndigheten ska inte säga något om du vill ha en pistol för precision och en annan för fält, så länge du kan komma överstens med klubben. Det brukar aldrig vara ett problem om du är hyfsat aktiv.

1 gillning

Flera C-vapen är ju noll problem…
Har själv 3 st A-pangar i 9mm (egentligen bara 2 kompletta, då den tredje bara är en mantel i 9mm). Olika riktmedel, sikten, inställningar är alla giltiga anledningar. En del vapen funkar bättre till annat.

Flera som har en C pang för precision och en C-pang för nått annat, fält eller milsnabb tex.

Börjar man med PPC eller IPSC kan man ju skaffa hela vapenskåpet fullt med vapen då tex PPC har väldigt strika vapengrupper.

1 gillning

Jag vet inte om det är något man kan ta upp med någon ur styrelsen om det finns möjlighet att köpa två C-vapen eller om de drar öronen åt sig?