Jag kör 3,7-3,8gr N320 med Tobbes 158 kulor. Funkar kanon bra.
Jag fick inte 9 1/2 att funka med den kulan. vad laddade du med för vikt?
Jag laddade 3.9-4.2 men det ville sig inte.
)K
3,7 i min ray pulver pipa.
Fått några mail med frågor,
besvarar dem här ifall någon annan undrar…
1/ Bilder sida vid sida på 130gn och 158gn bulorna;
2/ Vad är kulorna fettade med?
Svar: BulletCoating, dvs utvecklad från PowderCoating/Pulverlack men är inte gjort för att huvudsakligen vara en färg utan istället för att ge optimal smörjning och innehåller därför diverse smörjande med som ger en överlägsen glidförmåga samt även inkapsling av blyet för att greppa räfflorna bättre än fettade bulor.
3/ Hur och med vad är det tänkt att jag ska fetta kulorna och vart skickar jag dem för att få dem kalibrerade sen?
Svar: Nej! Precis som angett i annonstexten är bulorna fettade (BulletCoating=Smörjmedlet), kalibrerade och färdiga för laddpressen.
4/ Varför får jag inte lika bra precision som alla andra verkar få i min 6" 686:a?
Svar: Analys, vid frågan hur bänktestet gick erhölls informationen att du kunde trycka bulan i bottnen av hylsan med pekfingret och sen att det inte var några större problem att dra ut med tumme/pekfinger. Lösning: Hylsan fjädrar men inte bly, du har krympat för hårt och antagligen med fel verktyg eftersom ditt skjutmått visade att du mosat ihop bulan från ,358" till ,343". Be någon vänlig klubbkamrat visa dig hur du justerar laddverktygen och laddar rätt så får du säkerligen bra information och mycket roligare bakom laddpressen och inte minst tryggare handladdning!
Till andra som kämpar med träffbilden, även om dock ej lika extremt (ta det inte som en utmaning) så är oftast problemet ovanför det vanligaste svaret. Att man klämmer ihop hylsan så hårt att kulan inuti kalibreras ned… Så kolla detta först, lägg ihop hylsväggens tjocklek, gångra med 2, plussa på/lägg till bulans diameter och mät över den färdiga patronen. (det blir ju 2 hylsväggar, varav gångra med 2) Därefter knacka bulan och mät diametern (EJ LÄNGDEN!!!) före efter och kolla så bulan håller exakt samma diameter/kaliber. (Använd skjutmått eller motsvarande mer precist mått)
Jag har en drös återkommande frågor här men jag är osäker hur de kan besvaras utan att låta ironisk,
speciellt offentligt så det är nog bäst ta svaren privat
Och sen lyckas ratta en ransom rest på rätt sätt det är nästa bekymmer (om man inte skjuter lika bra som Griff), att Resten sitter som den ska, att vapnet sitter som den ska, tillräckligt många “settling shots” osv… jag är absolut inte expert på detta utan jag har nog mest testat mig fram med tid och bly som insats samt med hjälp av klubbkamrater för att komma fram till något slags resultat.
Har man även något att mäta hastigheten med samtidigt så kan det hjälpa en att se variationer, då kan man börja fundera på om något i själva laddningen har gått fel och försöka åtgärda detta till nästa gång.
Sen så visar man ju inte alla hål i pappen på tester med alla olika laddningar, krutsorter, patronlängder och kulor som inte gått bra =) det blir en betydligt längre tråd än denna
Vad hade du för totallängd på patronen ?
frågar du mig eller tobbe? om du frågar mig så vilken av dom, 158gr eller 130gr? jag klämmer fast kulan i “rillan” på kulan.
De va menat till “fbergsten”
Men alla svar är välkomna
158gr
Jag gjorde ett litet minitest och då satte jag på 37,0-37,2mm
Så va lite nyfiken på vad ni andra använder er av
Ligger på precis 37,0mm
Med lite reservation ser mina ut cirkus ungefärus prexis ut så här:
130 grains .38sp (Ligger ett färdigt piller framför mig fast med fettad blybula, det är dock samma bula så…)
Här kommer reservationen in, upptäckte 20 min för jag skulle åka att jag inte hade nog 158or uppladdat så jag justerade aldrig om kulisättarverktyget från 130 bulan eftersom inställningen är så löjligt nära så toppen är möjligtvis tillplattad ca 0,02mm
Måtten är då riktigt nära, RIKTIGT nära, det finns alltid lite justeringsmån även med krymprill.
Själv har jag fått bäst precision när jag kör krymprillen så det blir en tydlig och så perfekt crimp som möjligt och att vara noggrann med att inte påverka bulan inuti hylsan/knacka se till att den INTE ändrar form/diameter. (Förbränningen i .38sp laddningarna verkar uppleva detta enormt positivt. Fast ni gör antagligen precis så här redan så det är väl överkurs att ens nämna?)
Simma lugnt grabbar,
/Silverbullit skytten som sparar innerspeglarna åt kamraterna
Snyggt! Recept tack!
Det är skjutet ur en 1500 Revolver med en anpassad pipa. Så vad har du för revolver?
Jag skjuter Volvo 240, AKA Ruger GP100 .357 6"
Mera kulor till folket
Nu finns det några färdiga burkar
.38sp 130gn
och
.38sp 158gn
2.7gr ba 10
Oj, mäkta imponerad av allas resultat! Finns det några .45 LC tillgängliga? ::
Någon som har ett bra recept med vv 340 eller 320 krut till 158 grains kulorna? Det är hopplöst att komma över vectan ba 10