Bulletcoatade .45acp, .38sp & 9mm kulor säljes

Hej!

Finns det någon tillgänglig kula i GRT (Gordon Reloading tool) databasen som något så när matchar 130/158gr?

Hej

Någon som kan dela med sig recept för 200gn SWC 45ACP kulorna?
Vill ju nå 420 joule men vet inte om jag ska börja testa med Ba7.5 eller Ba9

Funkar dessa att magnumladda?

Oj, hur ska man summera detta kort :grimacing:

Vi har koncentrerat oss på att optimera de vanliga kalibrarna, dvs .38sp 9mm 45acp 44sp 44lc eftersom detta är vad folk använder kvantitativt och jagar precision på.

Sen om man ska fördjupa sig i Magnumträsket…
Magnumladdade… tja det är ju ett litet spectrum här beroende på magnumkalibrar ifråga.
Tja även - det finns Magnumladdningar och MAGNUMLADDNINGAR i en hel skala från mini till maxi vikter på pulvren dessutom.
99,99% skjuter syskonkalibrarna i motsvarande kalibrar, dvs .38sp i .357Mag eller .44sp i .44Mag etc
Och dessa snällare syskonkalibrar är majoriteten av puffar genom de flesta puffrorna.
Dessa “normalt dominerande” kalibrar har vi testat fram legeringen till varje individuell kultyp beroende på kulornas vikter, form, greppytor mot räffling, räfflingsstigning, shanks, räfflingstyper, piplängder, kontaktytor, kröning, fetter/coating, vapenslitage, rengöringsfaktorer, långsiktiga precisionsvariablar, vanligaste pulvren/hattar, hylsor, vanligaste laddverktyg/pressar, pris, olika egenskaper för katalogen av kulor i varje kultyp, tips funderingar och annat från kollegor på castboolits, m1911 forum för att lära sig om andras misstag och bekräfta empiriska experiment etc mm och efter allt detta är man fortfarande beroende av feedback från kollegor eftersom det finns en sån otrolig trave av olika knallpuffror i varje endaste kaliber…
Vi har försökt vada genom Magnumträsket men det är mycket att ta åt sig och speciellt eftersom man bara har .357+P och .45acp+P Magnumkalibrarna själv så blir mycket beroende på kollegors erfarenheter och experiment.
Så det vi själva och våra skyttekollegor puffar på med mest är därför det som vi koncentrerat oss på.

Så för att ge en kort koncis summering av ovanstående och den övervägande mängden bulor som skjuts så snackar vi nästintill 100% snällare laddningar (.38sp .45acp .45lc 9mm 10mm .44sp etc) således är bulorna optimerade för just dessa och ge så bra precision som bara går.
Bulorna är gjutna efter det våra kollegor normalt skjuter/tryckspikar etc

Med disclaimer…
Tillverkaren av den specifikt avsedd för kulor bulletcoatingen säger att coatingen kapslar in bulorna och att de motsvarar plätterade bulor vilket de skall vara närmast jämförbara mot.
Några kollegor har sagt att det verkligen är så m e n jag har inte testat detta djuplodande tillräckligt själv så att jag är i närheten av nöjd. (Och då menar jag med volymen empiriska experiment, har nog någon form av OCD eller vad det heter så att jag måste testa A L L T och lite till innan jag känner mig såpass nöjd att jag törs säga något.) Tillverkaren säger att ett varv BulletCoatning skall fungera på nästan rent bly, vilket man kanske bör ta med en nypa salt, men med detta i bagaget BulletCoatar vi ALLT med 3 varv heltäckande lager oftare än 2 varv. Ovanpå detta är vi mycket mycket noggranna med baktider beroende på kulörer eftersom detta faktiskt skiljer sig. Ovanpå allt annat ser vi dessutom till att vi får rätt legering till kaliber/kultyp och försöker se till att allt är så optimalt som bara går. Sen hur MAGNUM funkar individuellt för skyttar i olika vapen/laddningar känner jag mig inte trygg att säga med säkerhet eftersom Magnum går lite utanför ramarna.
NORMALA laddningar/kalibrar däremot har vi gjort allt och lite mer för att optimera…

Men med det sagt å disclaimers å allt skulle jag nog gå upp lite i hårdhet på legeringen om man ska pumpa magnumladdningar runt skjutbanorna, men då måste man säga till i förväg eftersom det tar tid att få hem legering numer. :confused: / (Det har blitt knepigare i dagsläget, ligger nån på några ton typmetall så kan ni ju hojta till :slight_smile:
M e n tänker man skjuta 100 magnumladdade och resten normala 38sp/44mag så skulle jag nog köra på en helt vanlig burk optimerade bulor. (Är man osäker kan man ju köpa ett par hundra mantlade bulor/gascheckade bulor eller liknande och sen ovanstående för normala .38sp och .44sp etc så är man ju närmare det bästa av bägge världarna)

Dessutom om man laddar på så bör man tänka på tumregeln att tyngre blykulor ger en bättre gravering/greppar räfflorna bättre pga en rad skäl (Tyngre bula går långsammare genom samma räffling, stiger över från konan till räfflingen på ett mer positivt sätt, har längre shaft och tätar bättre genom loppet etc) Och definitivt BB/Bevel Base vid stadigare laddningar.

Vad tränar/tävlar du i med Magnumladdningar om man får fråga? Magnumfält? Metallsilhuett? Eller?

2 gillningar

Hej! Tack för en beskrivning över förväntan på komplexiteten. I mitt fall handlar det just om att göra några magnumladdningar för att se hur det funkar precisionsmässigt (träning/kul ). Skulle det funka bra så är väl en mer seriös framtid inte utesluten :blush:.

Vilken är den mest realistiska oönskade konsekvensen med att ladda magnum med dessa kulor … mer bly i pipan (=taskig prec)?

Tjena grabbar,
Just nu finns det färdigt

1 burk .45 acp 175gr ,452" SWC 1649:-

Ska gjuta bulor under veckan,
nåt önskemål på nån modell?
Hojta till snabbt innan chiefen hittar på att vi ska byta däck på hennes bil eller nåt annat skoj! :partying_face:
Skämt åsido,

Maila:
helturflippad@gmail.com

Måste tyvärr höja priset en femtilapp/burk eftersom priserna skenat iväg samt kronans värde ligger på skämtnivå (fast man kan ju hålla sig för skratt, haha) speciellt kursen på bulletcoatingen örk

Som vanligt först till kvarn :slight_smile: Så jag tänkte säga till här så de som frågat efter .38sp ser att de finns just nu…

Simma lugnt,
/Silverbullit a.k.a Pitepalten som halvsover i paltgrytan.,…

1 gillning

Hej där!
Ifall lådan med 20kg 9mm finns kvar beställer jag den gärna! :smiley:

Skriver PM!

Jag tar gärna 158 grainarna.38 spec!

Tjorvar att skicka PM så maila mig grabbar!

helturflippad@gmail.com

Bästaste .38orna :sunglasses:

1 gillning

Istället för att skriva “magnum” beskriv önskad utgångshastighet och kulvikt.
Grejen är, efter 400 blås så kan många blykulor vara för mjuka och då får man snabbt bly i övergångskona med risk för problem.

Ladda dom 300-350 tror jag inte är ett problem, skjuter dessa i 250 själv och då ur en 2.75" så det är ju en nära maxladdad 38…

Kommer testa minladdningar av 357 magnum mest för att få nån användning av ett kilo sp3 som ligger hemma, men man får vara noga att kolla hur revolvern gillar det då revolvrar är ytterst individuella varelser - olika cylindergap, längd på cylinder, formen på övergångskonan och pipans FAKTISKTA diameter (du bör slugga…)

1 gillning

Tjena grabbar,
Ni som inte hann med sist,
vi har försökt gjuta lite fler och nu finns det någon burk till.
(Tips att passa på nu för det är mycket annat under sommaren som ni vet :slight_smile:

Oj… måste gjuta ett par till .38sp

1 burk .45acp 200gn ,452" SWC 1449:-

1 burk .45 acp 175gr ,452" SWC 1599:-

Som vanligt först till kvarn :slight_smile:

Maila:
helturflippad@gmail.com

Måste tyvärr höja priset en femtilapp/burk, reflekterat inräknat i priserna ovan redan.

Finns/upphämtas i Piteå.
Frakt 249:-/20kg. (PostNord tillåter 20kg emballage inräknat)
Mail: helturflippad@gmail.com

Simma lugnt,
/Tobbe a.k.a “Silverbullit”

Hej, har du 9mm kulorna, om ja hur mycket kostar att få en låda (20 kg)?

Tjena grabbar,
Nu finns det någon burk till.

2 burkar 9mm RNFP 130gn ,356" 1849:- (Nedkalibrerade från .38sp)

2 burkar .45acp 200gn ,452" SWC 1449:-

1 burk .45 acp 175gr ,452" SWC 1599:-

Som vanligt först till kvarn :slight_smile:

Maila:
helturflippad@gmail.com

Måste tyvärr höja priset en femtilapp/burk, reflekterat inräknat i priserna ovan redan.

Finns/upphämtas i Piteå.
Frakt 249:-/20kg. (PostNord tillåter 20kg emballage inräknat)
Mail: helturflippad@gmail.com

Simma lugnt,
/Tobbe a.k.a “Silverbullit”

Hej, Har varit lite sugen på att köpa 9 mm 125 gr, är det någon som har kört dessa genom en Nojja 6"?

Hej, jag undrar om någon har en bra recept för nedkalibrerade 9mm 130grain kulorna.

Jag har olika hylsor, N310 och N330 krut samt magtech och fiocchi tändhattar. Skjuter med Sig P210 och Sig Sauer X-Five Super Match, båda är 5 tum.

Tack för hjälpen på förhand!

Har inte testat att ladda dom själv, men jag har svårt att tro att du kan få till en laddning med N310 som klarar energikravet utan att du får överladdning. Så utgå ifrån N330 eller N340.

Tack för återkopplingen, jag misstänkte det också, själv brukar jag använda N310 upp till 100 grain kula.

Har du möjligen en start vikt för att ladda N330?

Jag har försökt ladda dessa kulor fast i varianten: .356 @ 148gr, 3.5gr VV N320, 29.5mm C.O.L. med olika grains.

Har även testat flera omgångar med 0.1gr intervaller mellan 3.0 upp till 3.5. Allt som har lägre 3.1gr ger problem med att hylsan inte matas ut ordentligt ur min 1911.

Kulorna flyger i regel bra oavsett antal grains och 4/5 kulor bildar grupper på 5cm i diameter. Problemet är dock de övriga 1/5 flyger åt helsicke och hamnar 20-40cm bort från övriga gruppen och dessas hål visar ofta tecken på “key-holing”, dvs att kulan vobblat pga bristande stabilisering. Skjutet från sittande med 5"-pistol vilande på bordet.

Med VV:s laddkarta för liknande kulvikt påstås 3.5gr vara max. Har inte haft tillgång till någon chronometer men laddar jag 3.5gr känns rekylen ungefär som hälften av fabriksladdad Fiocchi @ 124gr och ger rejält lägre smäll. Jag gissar därmed på att hastigheten ligger på under 350m/s, dvs under överljudsfart. Snabbare går inte heller att ladda ifall man ska följa VV:s manual. Dock är det inte nödvändigtvis ett egenvärde att de flyger snabbare! Att de är subsonic kan ju vara ett stort egenvärde i sig, och för IPSC-skytte där Powerfactor är viktigt så ger 147gr i ~330m/s fortfarande tillräckligt för att kvala in. :slight_smile:

Är nybörjare på att handladda men givet hur ca 20% av kulorna flyger åt helsicke gissar jag att N320 kanske inte är idealiskt som krut för 9mm på så hög vikt? Lite osäker på hur N310 och N330 är i jämförelse, men inlägget gav kanske lite insikt.
En annan trolig orsak till de sviktande träffgrupperna är att räfflingen i mina pickor mycket troligt kan ha svårt att hinna stabilsera så tunga kulor.

Jag ska experimentera vidare lite grand, men oavsett vilket så är de tillräckligt bra för IPSC så jag är nöjd ändå. :slight_smile:

Mellan 4-4.5 grains 330 är inga problem