Vad hade du för totallängd på patronen ?
frågar du mig eller tobbe? om du frågar mig så vilken av dom, 158gr eller 130gr? jag klämmer fast kulan i “rillan” på kulan.
De va menat till “fbergsten”
Men alla svar är välkomna
158gr
Jag gjorde ett litet minitest och då satte jag på 37,0-37,2mm
Så va lite nyfiken på vad ni andra använder er av
Ligger på precis 37,0mm
Med lite reservation ser mina ut cirkus ungefärus prexis ut så här:
130 grains .38sp (Ligger ett färdigt piller framför mig fast med fettad blybula, det är dock samma bula så…)
Här kommer reservationen in, upptäckte 20 min för jag skulle åka att jag inte hade nog 158or uppladdat så jag justerade aldrig om kulisättarverktyget från 130 bulan eftersom inställningen är så löjligt nära så toppen är möjligtvis tillplattad ca 0,02mm

Måtten är då riktigt nära, RIKTIGT nära, det finns alltid lite justeringsmån även med krymprill.
Själv har jag fått bäst precision när jag kör krymprillen så det blir en tydlig och så perfekt crimp som möjligt och att vara noggrann med att inte påverka bulan inuti hylsan/knacka se till att den INTE ändrar form/diameter. (Förbränningen i .38sp laddningarna verkar uppleva detta enormt positivt. Fast ni gör antagligen precis så här redan så det är väl överkurs att ens nämna?)
Simma lugnt grabbar,
/Silverbullit skytten som sparar innerspeglarna åt kamraterna
Snyggt! Recept tack!
Det är skjutet ur en 1500 Revolver med en anpassad pipa. Så vad har du för revolver?
Jag skjuter Volvo 240, AKA Ruger GP100 .357 6"
Mera kulor till folket
Nu finns det några färdiga burkar
.38sp 130gn
och
.38sp 158gn
2.7gr ba 10
Oj, mäkta imponerad av allas resultat! Finns det några .45 LC tillgängliga? ::
Någon som har ett bra recept med vv 340 eller 320 krut till 158 grains kulorna? Det är hopplöst att komma över vectan ba 10
Hej!
Finns det någon tillgänglig kula i GRT (Gordon Reloading tool) databasen som något så när matchar 130/158gr?
Hej
Någon som kan dela med sig recept för 200gn SWC 45ACP kulorna?
Vill ju nå 420 joule men vet inte om jag ska börja testa med Ba7.5 eller Ba9
Funkar dessa att magnumladda?
Oj, hur ska man summera detta kort
Vi har koncentrerat oss på att optimera de vanliga kalibrarna, dvs .38sp 9mm 45acp 44sp 44lc eftersom detta är vad folk använder kvantitativt och jagar precision på.
Sen om man ska fördjupa sig i Magnumträsket…
Magnumladdade… tja det är ju ett litet spectrum här beroende på magnumkalibrar ifråga.
Tja även - det finns Magnumladdningar och MAGNUMLADDNINGAR i en hel skala från mini till maxi vikter på pulvren dessutom.
99,99% skjuter syskonkalibrarna i motsvarande kalibrar, dvs .38sp i .357Mag eller .44sp i .44Mag etc
Och dessa snällare syskonkalibrar är majoriteten av puffar genom de flesta puffrorna.
Dessa “normalt dominerande” kalibrar har vi testat fram legeringen till varje individuell kultyp beroende på kulornas vikter, form, greppytor mot räffling, räfflingsstigning, shanks, räfflingstyper, piplängder, kontaktytor, kröning, fetter/coating, vapenslitage, rengöringsfaktorer, långsiktiga precisionsvariablar, vanligaste pulvren/hattar, hylsor, vanligaste laddverktyg/pressar, pris, olika egenskaper för katalogen av kulor i varje kultyp, tips funderingar och annat från kollegor på castboolits, m1911 forum för att lära sig om andras misstag och bekräfta empiriska experiment etc mm och efter allt detta är man fortfarande beroende av feedback från kollegor eftersom det finns en sån otrolig trave av olika knallpuffror i varje endaste kaliber…
Vi har försökt vada genom Magnumträsket men det är mycket att ta åt sig och speciellt eftersom man bara har .357+P och .45acp+P Magnumkalibrarna själv så blir mycket beroende på kollegors erfarenheter och experiment.
Så det vi själva och våra skyttekollegor puffar på med mest är därför det som vi koncentrerat oss på.
Så för att ge en kort koncis summering av ovanstående och den övervägande mängden bulor som skjuts så snackar vi nästintill 100% snällare laddningar (.38sp .45acp .45lc 9mm 10mm .44sp etc) således är bulorna optimerade för just dessa och ge så bra precision som bara går.
Bulorna är gjutna efter det våra kollegor normalt skjuter/tryckspikar etc
Med disclaimer…
Tillverkaren av den specifikt avsedd för kulor bulletcoatingen säger att coatingen kapslar in bulorna och att de motsvarar plätterade bulor vilket de skall vara närmast jämförbara mot.
Några kollegor har sagt att det verkligen är så m e n jag har inte testat detta djuplodande tillräckligt själv så att jag är i närheten av nöjd. (Och då menar jag med volymen empiriska experiment, har nog någon form av OCD eller vad det heter så att jag måste testa A L L T och lite till innan jag känner mig såpass nöjd att jag törs säga något.) Tillverkaren säger att ett varv BulletCoatning skall fungera på nästan rent bly, vilket man kanske bör ta med en nypa salt, men med detta i bagaget BulletCoatar vi ALLT med 3 varv heltäckande lager oftare än 2 varv. Ovanpå detta är vi mycket mycket noggranna med baktider beroende på kulörer eftersom detta faktiskt skiljer sig. Ovanpå allt annat ser vi dessutom till att vi får rätt legering till kaliber/kultyp och försöker se till att allt är så optimalt som bara går. Sen hur MAGNUM funkar individuellt för skyttar i olika vapen/laddningar känner jag mig inte trygg att säga med säkerhet eftersom Magnum går lite utanför ramarna.
NORMALA laddningar/kalibrar däremot har vi gjort allt och lite mer för att optimera…
Men med det sagt å disclaimers å allt skulle jag nog gå upp lite i hårdhet på legeringen om man ska pumpa magnumladdningar runt skjutbanorna, men då måste man säga till i förväg eftersom det tar tid att få hem legering numer. / (Det har blitt knepigare i dagsläget, ligger nån på några ton typmetall så kan ni ju hojta till
M e n tänker man skjuta 100 magnumladdade och resten normala 38sp/44mag så skulle jag nog köra på en helt vanlig burk optimerade bulor. (Är man osäker kan man ju köpa ett par hundra mantlade bulor/gascheckade bulor eller liknande och sen ovanstående för normala .38sp och .44sp etc så är man ju närmare det bästa av bägge världarna)
Dessutom om man laddar på så bör man tänka på tumregeln att tyngre blykulor ger en bättre gravering/greppar räfflorna bättre pga en rad skäl (Tyngre bula går långsammare genom samma räffling, stiger över från konan till räfflingen på ett mer positivt sätt, har längre shaft och tätar bättre genom loppet etc) Och definitivt BB/Bevel Base vid stadigare laddningar.
Vad tränar/tävlar du i med Magnumladdningar om man får fråga? Magnumfält? Metallsilhuett? Eller?
Hej! Tack för en beskrivning över förväntan på komplexiteten. I mitt fall handlar det just om att göra några magnumladdningar för att se hur det funkar precisionsmässigt (träning/kul ). Skulle det funka bra så är väl en mer seriös framtid inte utesluten .
Vilken är den mest realistiska oönskade konsekvensen med att ladda magnum med dessa kulor … mer bly i pipan (=taskig prec)?