Behovsmotivering för ännu ett A vapen

Har en P210 5LS o söker licens för en CZ TS2. CZ ska jag skjuta fält med, i både A o B klassen. Ska nu göra en behovsmotivering för denna pistol. Kan jag ange att cz tyngd o kortare pipa lämpar sig bättre för fältskytte än P210 som inte medger ett lika snabbt skytte pga sin konstruktion? Dessutom så är de fiberoptiska riktmedlen bättre för mig o mitt seende än de jag har på min P210.
En formulering jag inte sett tidigare lyder som följer “om du ska använda vapnet som ett reservvapen vid tävling ska du styrka ditt behov genom tex resultatlistor från tävlingar”
Hur tolkar jag detta?
Menas detta om vapnet ska användas som ett andra vapen i tex fält?
Hjälp mig här!

1 gillning

Borde räcka som motivering.

På föreningsintyget skrevs att den skulle användas till fältskytte i klass B. Det skulle stå så lite som möjligt där om jag senare skulle få behov av fler vapen.
Men det är ok att skriva att den ska användas för både A o B? Neuan kommer att användas till precision… Det borde jag väl kunna använda i min behovsmotivering…

Det viktiga är att det framgår att du har olika behov för fält och precision. Vapnets balans är en sådan sak men också att du skjuter med siktet olika inställt för de olika tävlingsformerna.

Skrivelsen om extravapen behöver du inte bry dig om då det inte är aktuellt i ditt fall.

Jag skulle nog bara skriva “fält”. Rätt vad det är behöver du en B-bössa eller revolver… Det är synd om du redan täckt upp fält B med CZ’an.

Ingen risk har haft både revolver o .32 pistol o det är inget jag vill ha igen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vad jag menar är bara att det är bättre att skriva mindre och vid behov precisera. Det är ofta en bra förhandlingsteknik. Vill de inte godkänna, så kan du kontra med att den faktiskt funkar till både A och B. Dumt att spela ut alla korten på en gång…

Jag motiverade med att jag skulle skjuta både A och B fält med den nya TS2, o precision med Neuan…

A-vapen kan man använda i fält, banskytte och magnumprecision. Uppge olika grenar som syfte för de olika A-vapnena är ett förslag…

Precis. Men det jag menade är att om de inte riktigt vill godkänna det, så är det bra att kunna ge dem lite mer motivation. Det kan du inte om du spelar ut all kort redan i ansökan. Det var bara ett förslag i all välmening. Jag lämnar det där…

Tack för alla svar, nu hoppas jag att mina motiveringar räcker

Hur gick det?

Jag fick brev om behovskomplettering idag. Skrev bara att nuvarande picka är till precision och den jag söker licens på är för fält. Får se hur det går. :slight_smile:

Vet inte, har inte hört något om ytterligare kompletteringar så det går förmodligen bra…

Okej, vad skumt. De frågar väl inte efter kompletteringar innan de börjat handlägga ansökan, så när kompletteringarna väl kommer in brukar det väl bara handla om att stämpla pappret och skicka ut licensen, men det kanske är nya tider nu?

Precis som du skriver så är det först när den behandlas som dom begär in. Fick igår avslag på en 32s&w pistol då dom anser att jag har för många vapen och dessutom ett i samma kaliber (vilket iofs är sant men det är en revolver).

Vad trist!

Får se hur det går för mig. Sökte på en nia till, men har i nuläget bara två pistoler (9 + 22). Får se hur det går. Mailade in ansökan förra söndagen och brevet jag fick idag är daterat fredag, så ansökan började behandlas på fem dagar. Det är ju alltid nåt.

De begärde in motivering till en andra 9mm pistol, jag mailade in min motivering den 28/12 o har inte hört något mer så jag antar att licensen är på väg…

Fick avslag på en andra 9mm pistol, motiveringen räcker inte till. Skrev att en ska användas till precision o den andra till fält, men det räckte inte. Beskrev också fördelarna med fiberoptisk korn vid fältskytte.

"Du har redogjort för att det enhandsvapen i kaliber 919 som du har tillstånd för och det du söker tillstånd för kommer att användas inom olika skytteformer. Det framgår inte av din motivering varför du har behov av två olika vapnen i kaliber 919 utan bara att de är utrustade med två olika sikten.
Polismyndigheten anser därför inte att du har redogjort för att du har ett sådant behov av ytterligare enhandsvapen bl bla att synnerliga skäl kan anses föreligga "

Det du också bör göra är att ta upp de olika grenarnas behov av olika egenskaper. I precision gör man inte en enda målöverflyttning, men man håller vapnet stilla mycket längre. I fält gör man oftast en eller flera målöverflyttningar per station och man håller inte still på samma sätt som i precision.

Får man fråga vilken region det här utspelar sig i?