Du får gärna förtydliga
Rättsavdelningens handbok för handläggning av vapenärenden
Beteckning
RA 2024:1
Saknr
124
Datum
2024-03-08
Informationsklass
Öppen
I andra fall ska tillståndet tidsbegränsas. Tillstånd för enskild att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott ska tidsbegränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot en sådan begränsning.97 Detta gäller även start- och signalvapen. I förarbetena anges att frågan om tiden ska sättas kortare än fem år får avgöras genom en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet.98
Undantag kan göras om det finns särskilda skäl som talar emot en tids-begränsning om högst fem år. Med särskilda skäl avses undantagssituationer då det står klart att innehavarens behov av vapnet är av permanent karaktär eller ansökan gäller ett start- eller signalvapen. Vad detta innebär i praktiken framgår inte, men enligt Polismyndighetens bedömning medför inte omständigheten att sökanden var en aktiv skytt med enhandsvapen sedan 35 år tillbaka att behovet är av permanent karaktär.99 Enligt praxis är innehav för ändamålet samling inte heller något särskilt skäl mot tidsbegränsning.100
Polismyndigheten ska informera vapeninnehavaren om att tillståndet är på väg att löpa ut.101
När ett tidsbegränsat tillstånd löper ut ska en ny förutsättningslös prövning ske efter ny ansökan. Vid denna prövning är Polismyndigheten inte bunden av tidigare beslut.
Om en person har flera tidsbegränsade tillstånd att inneha skjutvapen ska frågan om förnyelse av tillstånden prövas i ett sammanhang om sökanden begär det.102
Om en ansökan om förnyat tillstånd har getts in senast fyra veckor innan giltighetstiden för det gällande tillståndet går ut, ska det tidigare tillståndet fortsätta gälla till dess att beslut i fråga om det nya tillståndet har vunnit laga kraft.103
Har också ögnat igenom den där, etthundratjugoåtta sidor om hantering av handläggning av vapenärenden.
Tror inte ens två meningar berör skytte för målskytte, tycker den speglar rätt bra hur licenshanteringen funkar.
64 blad skithuspapper typ…, svårt att se att någon handläggare kommer att öppna den någonsin…
EDIT, kollade nu det finns INGENTING om handläggäggning av ärenden för målskjuting. Ordet målskjutning finns med 17 ggr, alla utom två är i meningar där även jakt finns, dvs generella regler om bla bla bla. De andra två är hänvisningar till paragrafer etc
Denna är dock lite intressant :
Om tillståndshavaren t.ex. inte längre är medlem i en skytteförening kan personen inte heller normalt sett anses ha behov av att inneha skjutvapen för ändamålet målskjutning.543 Samma sak gäller om tillståndshavaren inte längre kan visa att synnerliga skäl, om sådana krävs för innehavet, fortfarande finns.54
alla får sitta ner i båten. Polisen säger det ska komma ut en till manual för målskytte.
Allt i denna del är för jakt i praktiken. Och tidsbegränsningarna hanterar bara tidsbegränsade enhandsvapen för jakt, inte målskytte.
Betyder noll och inget om 5-åringen eller målskyttelicenser.
När den kommer lär det inte vara nått speciellt alls om man ska tolka hur denna del var skriven, mao väldigt liberal för att vara polisen (där vapen som AR15 o Bullpup nämns som exempel där jaktliga behoven ska vägas inte om dom är militära eller “militärliknande”).
I Norrland så finns det ett utryck " Stor i käften nu! men att gå ut å dynge när det blir mörkt de törs int du"
Vilket i detta samanhang betyder att de som var solklat före valet inte är det efter och de va hel enkelt ett populistiskt inslag där man råmade för full halls innan man fick möjlighet att verkligen ta beslut.
Men när man nu har den makten så duckar man, syltryggar…
Du verkar fortfarande inte ha bemödat dig med att läsa vad vi skriver ovan i tråden - då hade du förstått hur det ligger till. Men som en känd norrlänning sa en gång; “det är int lätt å förklar för den som int begrip”.
9 dagar kvar nu! Någon som vågar vara försiktigt optimistisk?
Nej! Gängvåldet och skjutningarna kommer att ligga i fatet. Ingen vågar “släppa på regelverket” i denna politiska miljö.
Jag satsar min veckopeng på att femåringarna blir kvar.
Jag har inte följt ämnet slaviskt och har säkert missat massor med viktiga detaljer. Men om jag förstått andra skribenter rätt så har beslutet att slopa 5-åringarna egentligen redan tagits flera gånger men det har ignorerats.
Möjligt att jag är onödigt negativ men finns det något som tyder på att det skulle bli annorlunda den här gången? Önskar jag kunde vara försiktigt optimistisk men jag tror att det kommer komma ursäkter, undanflykter och andra skenmanövrar för att dra ut på det hela, och sen lagom till nästa val så kommer det här bli en viktig fråga igen för att fiska röster från vapenägare. Sen kommer det förhalas ytterligare, men bara så pass att vi fortfarande röstar på dem som lovat det, trots att de aldrig håller löftet.
Önskar jag har fel dock.
Du har sannolikt rätt.
I förra mandatperioden, då nuvarande regering var i opposition, så kom det flera påtryckningar från riksdagen som regeringen valde att ignorera totalt. När rollerna är ombytta så går det ABSOLUT inte att göra något, förrän man har gjort en utredning (i TVÅ ÅR).
Politik handlar om vilja. Om man vill så kan man tänja på gränserna och reglerna (se: åtskilliga lagar som stiftats på en kvart utan konsekvensanalys öht). Om man inte vill, så skyller man på regler och tillsätter utredningar tills det blir någon annans problem.
Ergo, ingen vill införa dessa förändringar. Om sosseriet hade velat så hade de lätt kunnat göra det förra mandatperioden. Om moderateriet hade velat så hade de lätt kunnat göra det denna mandatperiod. Allt trams om “vi måste slutföra en utredning innan” är just vad det är, trams. Man vill inte, men vill inte erkänna det eftersom det kan påverka chanserna att bli omvald nästa gång boskapen föses till valurnorna.
Förmodligen har utredningen varit klar länge och är en anledning till att polisens offentliga handläggarstöd innehöll väldigt lite om målskyttet. Och att den inte släppts samtidigt.
Var är verkstan???
Eller tar trollandet för mycke tid?
Är det idag det ska avhandlas?
Enligt Sten Bergheden ska den färdiga vapenutredningen överlämnas 13 eller 14 maj. Så om inget annat framkommer så får vi vänta. Fredag är kanske ingen bra dag
Är inte det märkligt? Om jag tolkat det rätt så står det att uppdraget ska redovisas senast den 10 maj 2024.
Längst ned på denna sida. Tilläggsdirektiv till 2022 års vapenutredning (Ju 2022:04) - Regeringen.se
På ett sätt kanske det är konstigt att det blir förskjutet några dagar men samtidigt inte. Jag tror att utredningen är klar och redo att presenteras, men “uppdragsgivaren”/regeringen tyckte det passade bättre i schemat veckan efter. Sånt händer ju ganska ofta.
Typisk klämdag !
Kl 13 på måndag överlämas utredningen och blir tillgänglig kort därefter på regeringen.se
Det verkar som att jag och regeringen.se har olika uppfattning om vad “kort därefter” innebär.
Jag sitter här och F5:ar sedan 13:30. Jag är helt och hållet beredd att hålla med dig.