Avskaffande av 5-årslicenser

Du skall ha ett behov av ett handeldvapen, det är grejen.
Om inte så skall du inte ha den/dessa

Att det ska vara behovet som ligger till grund för licens är väl iofs. inget konstigt utan fullt logiskt…MEN varför har man då inte infört femårslicenser även på jaktvapen?
Jo, för det vågar man inte för det skulle bli ett ramaskri hos för många presumtiva röster i ett val…

Dock kvarstår faktum att regeringen har fått uppdraget att AVSKAFFA femårslicenserna av riksdagen - men de har inte gjort något för att göra detta.
Demokratisk kollaps är det om man ska hårdra det!

Mvh
Johan B

6 gillningar

Ta bort 5 års licenser helt. Jag har själv inte jagat sen 2015 men skjuter på banan ibland. Samma sak med pistol vart aktiv till och från i 10 år blivit tvingad att sälja MINA ägodelar. Det är helt sinnessjukt idiotiskt. Finns ingen fördel med det alls. Varje dag uppdateras ens register hos polisen så de har full koll på en ändå. De vet till och med om din mamma är otrogen. Antigen får man ha vapen eller så får
man inte ha vapen. Punkt slut! Det är roligt och skjuta. Det ska räcka för att inneha vapnen!

6 gillningar

(S) kämpar fortfarande med klor och näbbar för att få behålla 5-års licenser medan M, KD, SD och C anser att det inte gör nytta med 5-års licens för att minska våldet på gatorna.

https://bulletin.nu/nyheter/all/damberg-in-i-vaggen-igen-om-vapenregler

2 gillningar

Tror nog inte någon har missat det.
Men förra veckan röstades det igenom i Riksdagen.
Riksdagen gav regeringen ett tillkännagivande om att under 2021 komma med ett förslag om att ta bort tidsbegränsade licenser!
Tycker det kan vara värt att skriva ned i denna tråd.

4 gillningar

Spelar nog tyvärr ingen roll för dom kommer fortsätta att slingra sig

Jag är mer positiv denna gång då det är tidsbegränsad tid för att ta bort tidsbegränsningarna :slight_smile:
Ett tillkännagivande i sig är ju inte tidsbegränsat så att säga, men nu är det så.
Jag tolkar det som så, att lagändringar sker i Juli och vid årsskiftet.
De lär nog behöva komma fram med något innan sommaren, annars är deras påstående om risk för EU böter inte så mycket att komma med.
Men det lär väl bli till årsskiftet som tidigast.
Men man är ju luttrad, man måste se det för att tro på det, men lite ljusare är det allt!

3 gillningar

Det hade varit helt fantastiskt underbart!

1 gillning

Hade varit skönt om 5års licenserna avskaffades eller att det skulle vara lättare att förnya. Sen absolut är det bra att man ska hålla sig aktiv i klubben och engagera sig.
Ska bli spännande och se vad beslutet blir.

Den 17/6 har riksdagen massa grejer på agendan kring det här.
Mvh

1 gillning

Tyvärr kommer det nog inte komma framåt i den politiska soppan. Så länge inte riksdagen har mod och avsikt att köra över regeringen kommer inget att hända i frågan. Dock kommer de inte att hända då det skulle få stora politiska utspel.

Mer troligt är vid ett regerings skifte efter nästa val att vissa frågor kommer att drivas igenom för att visa handlingskraft i början.

Tror inte det sker även om det blir en borglig regering. Jag har inget förtroende för politikerna.

Regeringens uppgift är att styra landet. Det innebär att den ska genomföra riksdagens beslut. Regeringen planerar för hur man vill styra landet, men det är riksdagens som beslutar. En regering brukar bestå av ett tjugotal ministrar.

Så det skall vara att verkställa vad riksdagen beslutar. Känns lite som att något är gravt fel när dom inte verkställer riksdagens beslut

Håller med om att det är väldigt illavarslande när regeringen inte verkställer riksdagens beslut utan bara kör sitt eget race.

Tanken är att vi ska ha en representativ demokrati där våra folkvalda ska representera folket och folkviljan. Mellan valen ska detta fungera genom den parlamentariska processen i riksdagen som är den beslutande institutionen, tänk styrelsen i ett företag. Regeringen är som sagt den verkställande institutionen, “VD’n”. Det är regeringens uppgift att verkställa riksdagens beslut, om de inte gör det kan man ifrågasätta vad vi har dem till.

De som nu företräder det sittande regeringspartiet måste vara de mest demokratifientliga jag någonsin sett inom svensk politik. De är totalt tondöva och ignorerar helt riksdagens och majoritetens beslut. Vapenfrågorna är endast toppen på isberget.

Jag har generellt inget emot den socialdemokratiska ideologin, tvärtom. Men med dagens företrädare för partiet borde de stryka “-demokraterna” ur partinamnet.

3 gillningar

Regeringsbyte = ny lag gällande 5-årslicens?
Annars är det hyckleri…

2 gillningar

Du drömmer, snuten backar inte!
Eller vilket parti skulle rösta för fler “potentiella” vapen i samhället . Jo det försvinner även vapen ur vår verksamhet. (även om det är en MYCKET liten del)

Och JO det är hycklare, tro inte annat. Vi har haft andra regeringar efter 1995 och inget har hänt till vår fördel.
Så de blåser dig med falska löften…

Centern fick kalla fötter kring 5-års licenser. Tråkigt

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/femarslicenserna-blir-kvar-utskottsmote-klart/

Riktigt tråkigt!

Endast SD kan vara så in i helvete obegåvade så man föreslår detta på Helautomatiska vapen, förvånad ngn

1 gillning

Mja, det är ju bara en återgång till hur det var innan 5-åringarna. Man måste fortfarande behovsmotivera för att få licens. Och det sker numera daglig registerkontroll, vilket efter vad jag förstått inte var fallet när femåringarna infördes.