Hej!
Finns det någon här som vet hur jag kan bedöma ålder på en begagnad pardini sp 22?
Även information om det finns något speciellt att kolla för att undvika ”standard problem” för vissa årgångar.
Tar tacksamt emot tips om detta.
Mvh RK
Hej!
Finns det någon här som vet hur jag kan bedöma ålder på en begagnad pardini sp 22?
Även information om det finns något speciellt att kolla för att undvika ”standard problem” för vissa årgångar.
Tar tacksamt emot tips om detta.
Mvh RK
Åtminstone gällande senare åren så har det stått på själva pistolen vilket årtal den är tillverkad. I alla övriga fall skulle jag ringa till https://bgkskytteservice.se/
Tackar! Det är alltså äldre modeller jag tänker på. Kontaktar bgk .
Det jag söker är erfarenheter och tips från er som har/haft äldre pardini sp 22
Borde gå att se på serienumret.
Kanske lite info här:
Det finns en årsmärkning någonstans på pistolen. Vet inte vart den sitter på SP22 men på min GT 9 sitter i framänden av stommen. Bifogar bild med årtalskoderna för italienska vapen.
Tackar för det tipset. Ska kolla om jag kan hitta någon sån märkning. Har ej tillgång till den tänkta pistolen nu.
Är tyvärr inte hemma så att jag kan kolla på min SP vart det sitter, har en nyare variant där årtalet står skrivet på sidan, så har inte letat efter vart stämpeln är på den.
Hej igen!
Då vet jag👍, tack för hjälpen.
Har du något att delge angående hur den funkar/beter sig t.ex känslig med viss ammunition, lägre temperaturer osv.
Jag har ju pratat med vänner i klubben och deras erfarenheter som är mycket positiva men dom har nyare modeller.
Vore väldigt tacksam om du vill bidra med det du kan.
Mvh RK
Kan bara tala för min då, den sväljer det mesta i ammoväg.
Skjutning i lägre temperaturer, minimal smörjning och val av smörjmedel är väl det som gäller för de flesta skjutvapen.
Har bara haft 2 problem under de 30+ åren jag haft pistolen.
Det första var när den var ny, fick problem med utkastning av tomhylsor eller om dom fastnade, kommer inte ihåg riktigt. Men det blev fixat av BGK, tror han putsade/slipade lite i utdragarspåret i pipan.
Andra problemet hände förra året, skulle skjuta några serier, helt plötsligt mitt i en serie så gick det inte att trycka av, mantlade om…kunde skjuta några skott till innan det hände igen. Höll på så ett tag tills jag tröttna och avbröt.
Väl hemma så plockade jag isär pistolen och det började ramla ut små svarta plastbitar, det visade sig att gummibuffern som tar emot slutstycket hade blivit så gammal och uttorkad så att små bitar av den hamnade ner i avtryckarmekanismen.
Så efter rengöring och en ny gummibuffer ifrån Sportec, blev det bra igen.
//Fredrik
Tusen tack för din info.
Jag har pratat med bgk och ska kontakta honom igen när/om det blir affär.
Alltid bra att få åsikter och erfarenheter direkt av någon som har just den modellen.
32 år! det låter ju väldigt bra.
Hur ofta och vid vilka discipliner använder du den helst?
När tiden begav sig så var det mest precision och fält, nu dom senaste 15 åren blir det bara några serier per år och någon klubbtävling. Intresset för gevär har tagit över…
Ok. Jag förstår, är själv nybörjare och skjuter enbart pistol.
Har idag en gammal unique och klarat guldserierna med den.
Tänker att jag kan bli lite jämnare med en något modernare pistol, får se hur det går😀.
Du ska ha många tack för din info👍.
Väl bekomme
Jag har själv försökt fått grepp om olika ändringar och vilka år de kommit. Har väl inte hänt speciellt mycket egentligen om man tänker kring hur pistolen är konstruerad. Snarare små förbättringar som för min del inte kommer göra någon avgörande skillnad för mitt skytte, men som ändå är fördelar och som snarare kanske påverkar värdet.
Vet inte så mycket om vad som gjordes precis i början men verkar som de tidigaste slutstyckena hade lite tendenser till att spricka. Förstått det som att det korrigerades snabbt. Däremot gjorde man någon ändring av slutstycket och möjligen annat också hyfsat tidigt vilket medför att reservdelar är svåra eller möjligheten inte finns att tillgå, om jag förstått det rätt. De aktuella slutstycken som finns passar inte på tidigare exemplar ombudet stämmer.
De har bytt trycke och det är ju lätt att se på avtryckaren om det är det nyare om man jämför lite. Sen tror jag att man senare gjort en ändring till i trycket där man lagt till en justering och det ser man om det är två eller tre justerskruvst uppe framför avtryckaren. Möjligt att det även kom i samband med nya avtryckaren dock. Man utökade rekyldämparna framme i pipan från fyra till sex stycken. Jag har fått för mig att man inte hade rekyldämpare alls i början på SP’n och i så fall har ju även de tillkommit. Det nyare upplägget med dämpare syns framme vid mynningen då det sitter bakom en platta som man skruvar loss.
Sen är det hårdare pipa i lite nyare modeller.
Man gjorde en uppdatering liten facelift till 2016 tror jag, eller strax innan. Tror man konsekvent efter det började skriva årtalet på sidan då. Tror också att det var då man bytte till sex dämpare och möjligen även nya trycket med full justering. Hårdare pipa har jag fått för mig kom kring 2020 när man också gjorde en förenkling kring hur man plockar isär vapnet. Men jag är inte helt säker på någe av detta då jag tycker det varit svårt att kunna bekräfta saker eller ens hitta någe om det. Man hittar lite här och lite där och försöker pussla ihop det. Någon som kan bekräfta eller komma med klarhet får gärna kommentera detta då även jag är nyfiken hur historien ser ut.
/// Andreas
Hej!
Jag har ju också sökt info om sp men inte lyckats så jättebra.
Just det du skriver om förbättringar av dämpningen hade jag inte hört tidigare så då undrar jag ju såklart när detta skedde, kanske någon här vet?
Jag har heller inte lyckats se när den första pardini sp 22 tillverkades.
Tackar för din info och hoppas på att fler forumdeltagare hör av sig om denna pistol och dess historia.
Eftersom begagnatmarknaden för denna är ganska het så är det nog många som har nytta av era kunskaper och erfarenheter.
Mvh RK
Vet inte vilket år SP kom ut på marknaden men det är en förbättrad version av Pardini SPE, som tydligen hade en tendens att spricka. Har en SPE som gått över 5 000 skott utan som helst några problem och fortfarande levererar guldserier.
Hittade detta på nätet:
I have both a very early SPE and a almost new SP. putting them side by side I notice.
1) Frame. It was true that the frames were changed for cracking issues although I have never seen a broken one.
2) The bolt is different diameter, the SP being larger. The cocking “wings” are different providing easier bolt manunipulation. The bolt hold open is slightly different.
3) The barrels and shroud is different. The SP has the weight system, the SPE has a hollow shroud. The SPE is lighter, less muzzle heavy. I took the weights out of the SP because I noticed that my arm was getting the shakes from the additional weight way out there.
4) The barrel retaining bolt system is different. The SPE has a long stud with a long bolt that is not retained. The SP has a captive bolt, smaller and shorter, and the stud on the frame is short. They will not interchange.
5) The SP has a ribbed top with a modified weaver rail slot. The SPE is flat, no grooves.
6) The rear sights are different. Just different adj knobs.
7) The SP has a “trigger weight check” groove in it.
OK, that’s about all I notice on a quick look see. I’m sure there are many more differences under the hood.
Hej!
Härligt😀, vet du hur gammal din SPE är?
Tacksam för att du tar dig tid👍.
Redigerat årtalet
Från 1988.
Enligt AI (ej att lita på) AI-svar kan innehålla fel:
Pardini SP-modellen, specifikt versionen för .22lr, lanserades 2005. Tidigare fanns en version för .22 kort, men den ersattes av .22lr i samband med att .22 kort förbjöds för tävlingsskytte.
Bakgrunden är att Pardini hade en stor order på .22 kort-modellen på gång till Kina när beslutet om förbud togs. Det var en kritisk tidpunkt för företaget, men Kina valde att ändå ta emot och betala för pistolerna.
Själva bytet till .22lr innebar också en omställning för skyttarna då den nya patronen hade en hårdare rekyl jämfört med .22 kort. Detta ledde till att Pardini också valde att övergå från den elektroniska avtryckaren, som ansågs opålitlig, till en mekanisk avtryckare.
Lite förbryllande då Freddy71 skriver här ovan att hans pardini sp är inköpt ny -92.
Men som du också nämner så är ju AI inte att lita på fullt ut.
Tror hellre på Freddy71😀 men jag kan ju också missförstå eftersom det finns både kort o lång 22 och sp/spe.
Fortsätt gärna och hjälpa med att försöka få så mycket klarhet som möjligt.
Mvh RK