Årsmodell pardini sp 22

Tror att SPE är en Fiocchi/Pardini produkt medans SP är en ren Pardini produkt.
PF

1990 avslutas samarbetet med Fiocchi.
Finns också en version SP1 med elektronisk eller mekanisk avtryckare.
Antar att SP22 kom 2016.

Enligt Stefans blogg “Pistolskytten”:

Ett av resultaten som distributionen möjliggjorde tillsammans med Giampieros nya fokus var luftpistolen P10, vilken fick uppföljare som K58 och K60 under 1980talet. Produktlinjen breddades och 1983 hade företaget en komplett linje pistoler, SPE fripistol, GPO automatisk pistol och MP, grovpistol.

En rejäl huvudvärk för Pardini kommer 2004 när patronen .22 kort förbjuds för tävlingar och ersattes av .22lr. Det var kanske inte så mycket att bytet av patron som var ett bakslag, utan att företaget precis var leveransfärdiga med en beställning av 400 pistoler till Kina i .22 kort. Skulle Kina fortfarande vilja ta mot och betala för en pistol i kaliber som inte längre skulle användas? Svaret på frågan skulle bli ja, men ett annat utfall hade kunnat sänka företaget fullkomligt. 2005 var det .22 lr som gällde inom det olympiska skyttet.

Ett byte till .22lr betydde också att rekylen var mycket hårdare och många hade problem att byta från den lätta .22 kort rekylen till den kraftigare. I samband med detta skifte försvinner också den elektroniska avtryckaren från pistolen då man upplevde problem med tillförlitligheten. “Du kan inte se in i en elektronisk avtryckare för att se vad som är fel om det inte fungerar. På en mekanisk avtryckare kan du alltid se och justera problem om något uppstår.” Påtalar Petra.

2016, fyrtio år efter att Pardini Armi släppte sin första pistol kommer, den nuvarande generationens pistol av Pardini SP / HP. Med hjälp av växelsats gör det möjligt att skjuta samma pistol i flera olika discipliner, något som tilltalar både skyttens färdighet och plånbok.

Jag har en SPE från -90 som levererar guldserier och är mycket skön och distinkt att skjuta med än idag. I början hade jag stora problem med att hylsorna inte kastades ut ordentligt, och jag fick ständiga eldavbrott.

Vi justerade allt möjligt och jag bytte ut samtliga slitdelar och var extremt noga med rengöringen. Men ändå fick jag inte riktig ordning på SPE:n. Till slut lyckades jag och en klubbkamrat ringa in problemet med att jag inte riktigt släppte avtryckaren helt och hållet, utan hade kvar trycket från fingret något ögonblick för länge.

Så fort jag fick den vetskapen, har mitt vapen aldrig krånglat någonting. Inga fler eldavbrott om jag snabbt och tydligt släpper fingerblomman från avtryckaren mellan avfyrningarna. Jag trodde länge att problemet låg i utkastaren, att den inte riktigt greppade tomhylsornas fläns. Men allt låg i mina avfyrningar.

Det gick så långt att jag funderade på att göra mig av med SPE:n och satsa på något annat. Idag är det en milsvid skillnad och jag har många härliga skyttetimmar med mitt vapen.

Jag upplever inte att de 35 år som mitt vapen har, är det minsta problem. Jag skjuter minst lika tätt som mina klubbkamrater som har splitternya SP22:or. Värt att veta om man inte blir kompis med sitt lite äldre Pardini-vapen.

1 gillning

Läste fel i tabellen.
Den är från 1988

Min personliga uppfattning är att BGK har väldigt dålig service om du inte träffar Bosse, för då är han jätte bra! Han har bara BGK som hobby, fattar inte att han får ha kvar agenturen för pardini.
Jag har haft både sp-22 och gt9, men sålt båda pga det.
Men som sagt, han är jätte bra om du träffar honom.