1911, den mest överskattade pistolen ever...?

Min P210 5LS HFska få en ny kompis är det tänkt. Vill av någon anledning ha en 1911, bara för att… Det andra alternativet är en variant av CZ shadow 2, eller en TSO. Ska användas till fältskytte.

Sitter på flera amerikanska 1911 forum o är förvånad över vilka problem de verkar ha med att få grejerna att fungera som de ska. Precisionen verkar ofta var si så där, 8-10 cm spridning på 25 yards är betraktat som riktigt bra.
Ska man ha något som är en fungerande pistol med bra precision så måste man upp i 3-4000$ klassen, eller ännu högre.
Modellen har ju varit med i drygt 100 år o det är märkligt att den inte är en väl fungerande pistol med bra precision efter så här lång tid. Med tanke på att amerikanen använder sina vapen för självförsvar så tycker jag att det är märkligt att de inte väljer bort 1911…

En CZ fungerar ju direkt ur lådan utan problem o behöver sällan modifieras för att göra sitt jobb.
Är jag helt ute o cyklar i mina funderingar var det gäller ett väl fungerande vapen för mina syften…

Tja, ett koncept som hållit i mer än 110 år måste vara bra - annars hade det försvunnit för länge sedan…! :wink:

Själv tycker jag om 1911 och ergonomin och känslan passar mig, men det är stor skillnad mellan olika modeller och tillverkare.
Du har ju allt från billigaste möjliga som Norinco till riktiga räcer-pickor i prisklass som en bättre begagnad bil - så det vore väl konstigt om det inte märktes skillnad då!

1911 är lite som en PC i datorvärlden - den blir precis så bra som man specar den eller bygger den.

Själv har jag en Smith & Wesson .45ACP och med rätt laddning skjuter den hål i hål på 25 m (om man gör rätt som skytt).

Det första jag gjorde när jag köpte den var att köpa ett “tuning-kit” för avtryckare/hane och fjädrar mm. Bytte även till en tillpassad pipbussning och nu är spelet minimalt i pangen - faktiskt i klass men en Nojja.

Kolvsidorna i trä byttes till en gummikolv från Houge.

Jag tyckte kröningen på pipan verkade “bristfällig” från fabriken så jag lät en vapensmed göra en ny kröning - om det har påverkat något i precisionen ska jag dock låta vara osagt.

Det finns mycket eftermarknads/tuningdelar till 1911 så det går att få dem ganska väl anpassade för skyttens önskemål för rimliga pengar.

Jag köpte mina delar från Fusion Arms i USA. Han levererade en utvald pipbussning utifrån mina mått taget med elektroniskt skjutmått och det var sugpassning på bussningen i både mantel och mot pipa - en vapensmed skulle inte kunna gjort inpassningen bättre! :slight_smile:
Det kanske är krångligare nu med exportregler mm.!?

Mvh
Johan B

1 gillning

Skall man nu öht ha en bottom feeder, så är 1911’an förstavalet för mig. Jag gillar ergonomin och det är inte så stora problem att få dem att prestera. Jag hade en Norinco som jag med ganska enkla medel tryckte ihop träffbilden till 30-35 mm på 25 m och det räckte gott för vad jag ville göra med den. Det tog en dag att modda den eftersom jag inte gjort det förut. Med lite eftermarknadsdelar och lite extra tid hade man definitivt fått det ännu bättre.

Det ligger mkt i vad du skriver, man får vad man betalar för, men efter vad jag läser på dessa forum så är det inte alltid så, funktionsproblemen verkar snarare vara regel än undantag.
Allt det där som en vältunad 1911 kan göra kan ju en TSO göra direkt ur lådan…iofs så är ju en TSO “lite” fabriktunad :slight_smile:

Det finns väl en halv miljon olika tillverkare som tillverkat 1911 genom åren. Vissa är skit, vissa går att få till, vissa fungerar bra från fabrik men skjuter kanske inte så bra, andra skjuter bra, men är kinkiga och sen finns det dom som både funkar och skjuter bra.Tyvärr verkar priset inte alltid vara facit heller. Lite svårt att säga något generellt från en så spretigt historia.
Sen är ju grundmodellen konstruerad för att skjutas med en 230gr FMJ i måttliga hastigheter för militär användning där precisionskraven var måttliga.

Sen är det nog så att de flesta som köper 1911 fipplar mer med dom än den genomsnittliga Sig-köparen, vare sig det behövs eller inte, och en hel del driftsstörningar som 1911or anklagas för beror antingen på att man köpt ett halvfabrikat (där skulle jag räkna Norinco) och/eller att den som håller på med den inte vet vad dom gör.

Min 1911 var bra ur lådan, men naturligtvis har jag bytt delar i den, fixat trycket till perfektion, och haft några driftsstörningar (efter jag hållit på och pysslat), men nu går den väldigt fint, och sköt bra gjorde den från början, även om jag bara har en standard Les Baer utan precisionsgarantin.

1911 togs som sagt fram som en “helhetslösning” av Browning, där de var konstruerade för att skjuta just 230gr “Ball” (helmantlad rundnos) som skulle gå i 850fps (om jag minns rätt).

Problem med funktion och matning brukar i stor utsträckning komma då folk laborerar med kulformer som är väldigt “orunda” i profilen, som t ex. vissa SWC och extrema hålspetskulor…

Sedan kan det bli problem med 1911:or som är tillverkade för andra kalibrar som t ex. 9mm Luger, eftersom symmetrin då blir “fel” i matningsvinklar mm. i konstruktionen.

Monteras det fel styrka i rekylfjädrar i förhållande till vald laddning kan det också bli problem.

Generellt tror jag att många funktionsproblem beror på att skyttarna inte har förståelse för vad deras “modifieringar” av vapnet, får för effekt rent mekaniskt… :wink:

Mvh
Johan B

JHB:

Det ligger mkt i det du skriver, det finns inget vapen det mekas med så mkt som 1911 påkallat eller inte, alla goda råd fås förmodligen på alla 1911 forum…

Hänger på en del CZforum också o dessa vapen har ju inte bråkdelen av funktionsproblem som 1911 har…

Nu har jag int skjutit 1911 mer än några serier då och då på prov.
Har extremt svårt att se vad du skulle få ut av en 1911 som inte en P210 HF kan leverera.

Det kommer garanterat vara P210an du kommer återvända till om det är resultat och skjutkänsla du vill ha. Nu har ju en 1911 just ett affektionsvärde och kan vara kul att skjuta med av den anledningen och de är onekligen snygga.

Jag har två P210 or just för att kunna ha en dedikerad till precision och en för fält/MS.

Om jag vore dig så skulle jag välja en pang som du kan ha till PPC och IPSC om du skulle vilja det. En sådan är ju helt ok även på fält. Shadow 2 skulle väl funka antar jag. Vill du snäppa upp det så är en SIG av lämplig modell kanske ett alternativ.

En Tuppewarepang kan ju funka men är väl mer ett renodlat IPSC-redskap tänker jag snarare än Fält.

1 gillning

Visst levererar P210 som den ska, vill dock ha en renodlad 5" fältpistol med lite tyngd i fram. Utseendet gör nog mkt till varför jag funderar på en 1911…

Tja, mycket handlar om ergonomi och egna preferenser och fysiska förutsättningar…

Nojjorna skjuter bra, inget snack om det, men de passar inte alla.

Jag hade själv en P210 LS HF (Swiss Arms) som var en mycket fin pistol men jag trivdes aldrig riktigt med den så jag sålde den när jag fick ett bra bud på den.

De gamla Nojjorna kunde jag inte med alls då de gav mig fruktansvärd “hammer bite” i handen…

Trivs bättre med min 1911:a än med Nojjan då1911:ans balans/vinkar/ergonomi passar mig bättre!

Mvh
Johan B

Det är den pistolen jag har, jag har haft den sedan 2003, tänker att det finns kanske något som passar mig bättre än den. Har provat att skjuta 1911 o 2011 o de känns också bra. Hur mkt behöver jag skjuta för att veta om det är det optimala vapnet för mig? 🙂 Testade Shadow 2 o tänkte wow! Sköt dock bara ett 10 tal skott. Ska låna en o skjuta en fältrunda kanske i helgen. Eller kanske är det så att det bara är dags för något nytt?

Startade en tråd i ett 1911 forum o fick bla denna förklaring till 1911:ans problem, något som fler skribenter varit inne på här också:
" > The 1911 was originally designed around the 45 acp. It’s pretty hard to mess these up and they are capable of 1" groups at 25 yards with minor tweaking. However, when you get into sub-caliber and reliability issues there can be several reasons for sub-caliber guns to be unreliable or inaccurate. Most of these issues arise with faulty magazines, wrong spring configurations, poor ammo choices. As 9mm is not necessarily and inherent accurate round at distance to begin with. Add in those who want to shoot as hot a round as possible and others who want to shoot as soft a round as possible and there becomes no normal spring set up for these scenarios. But, as stated a properly tuned and set up 1911 is as accurate and as reliable as they can be if certain conditions are meant. When you get into Cz’s and Sigs, you rarely hear of people changing spring weights and playing around with every round under the sun. I will say it appears that the 9mm, 38 super and others tend to run better in double stack configurations and single stack magazines can be all over the map… End result, find the right configuration that works for the ammo you shoot, and you won’t find a more accurate or reliable pistol than the 1911. nicky? They can be, **but then again, any gun can be when you start swapping springs, bending parts, and fiddling with them yourself. I think more than any other gun the 1911 is one that is most fooled with by the average gun owner that really doesn’t know much about the over all functions and dynamics of the gun. I remember years ago the first time I looked inside a CZ pistol and considered detail stripping it, saying to myself “Oh Hell No” and putting it back together from a field stripped condition lol… But, 1911’s have less moving parts and springs they must be easier to work on lol…

Intressant video om utvecklingen av 1911.
Den startade tydligen sin bana med några tidigare modeller och då i .38 acp men gick senare över till .45 på önskemål av militären.

Hej, köpte en BUL 1911 target för några år sen.kal 45ACP, skjuter både myntade o rena blykulor i den.
Efter lite initiala problem med hemmladdad ammo.
Fungerar klanderfritt med både mantlade rundnos o semiwadcutter ,helgjutna blykulor,skjuter hål i hål. Spridningen beror på skytten. AZON levererade o ställde in A-trycke innan leverans. Ingen ytterligare modifiering gar skett… ställbart sikte ingår. Priset var oslagbart. Rek. Kolla BUL
Mvh Leif

1 gillning

BUL är nog den 1911 som ligger bäst till om o när det blir köp…

1 gillning

Har också snöat in på 1911. Ergonomin passar mig bra. Har idag en CZ75 SP01 som jag inte alls kommer överens med :frowning:

BUL har jag kikat på, men undrar om nån har erfarenhet av Rugers SR1911 Target. Är det bara slantarna i sjön?

Jag köpte en ny Colt 1911 series 70, 45ACP förra året från Sportec. Mysig pang. Har inte haft några som helst problem med den och den skjuter riktigt bra. Den har iof national Match pipa.

Klippt ur ett amerikanskt 1911 forum precis nu:

I just bought a Bul 9mm. 2 range visits, ea about 100 rounds. This gun makes me look like a marksman, it is amazingly accurate, where you point it goes. Now only a few hundred rounds but no issues. I also own a Ruger 1911 target in 9mm, a few thousand rounds no issues whatsoever.

Jag frågar: Which one is the most accurate and best fitted?
Han svara: The Bul

länk till forumet, du hittar mkt där. https://www.1911addicts.com/

1 gillning

Tack Nedomansky! :+1: låter ju som att BUL is good shit, men att Ruger är helt OK också :slight_smile:

Har ägt och skjuter fortfarande med 1911 sedan 1994. Har även ägt och skjutit X-SiX, Neua med 7,65 i 6 tum och 9mm. Mitt senaste inköp är en Tyskbyggd Range Master som jag köpt av Tord på A-Zon. Sitter SVI avtryckare på och har en Tysk KRM pipa i som orginal. Vet ingen 5 tummare som skjuter tätare. Ca 3cm 5 skott på 50 yards. I samma hål på 25 meter. Skjutet i Ransom Rest. Ligger just nu och väntar på att säljas då jag börjat skjuta IPSC. Har även en Sphur byggd Les Bear samt en specbyggd 38 super med utbytbar Aristokrat ramp. Aldrig haft några problem med någon av dem. Enkla att ställa trycke på och det finnes delar över hela världen att inhandla om man skulle behöva. Enligt mig världens bästa trycke om man lägger lite tid och använder rätt komponenter.
Vänligen
Anselm