1911, den mest överskattade pistolen ever...?

Jag har kört en STP Sparta 5.0 9mm i ett halvår nu och närmar mig 1000 bulor. Jag valde mellan STP och Bul men det blev en STP eftersom jag hade möjlighet att provskjuta den. Precisionen är bättre än vad jag själv är och håller utan problem 9:ans ring (som säljaren lovat) på 25m med geco med 124gr kulor (har ej provat Ransom Rest ännu). Känns bra i handen, trycket är fint och jag älskar hur en 1911 ser ut :slight_smile:

Vem är fabrikör av Range Mastern (eller är det ett fabrikat?) Var in och kikade på Azon men hittade inte?

Mvh Martin

STI tillverkade rangemaster. Numera finns inte STI längre då ägarna delade på sig. Så nu finns STP och statacco eller hur dom nu stavar till detta

Titta på single action pistoler så finnes en Target Master med 6 tums pipa och Aristokratsikte. Det är i grunden samma stomme fast min har 5 tum och vanligt Bomar sikte. Tror Target Mastern kostar över 40.000kr. Det finnes även en YouTube video där en Svensk PPC skytt skjuter med en 5 tum Range Master av samma fabrikat som den jag ska sälja. Träffbilden på 50 yards talar för sig själv.

1 gillning

Jag sitter i exakt samma sits men är villrådig. Hur har det gått för dig? Hittade du någon picka och vad tycker du om den?

För mig väger just nu mest mellan STP Targetmaster och Pardini GT9. Men har även börjat snegla lite åt Bul Armory. Gillar Pardinis kolvvinkel men den är lite i största laget för mig. Tror att Targetmaster har lite mindre kolv. Även kikat på CZ TS2 men även den har ganska stor kolv.

Har heller inte riktigt ork att ladda själv så mycket så det blir mest köpeammo. Tycker det är problematiskt med läget i Sverige där det är så svårt att hitta och prova alla pistoler ordentligt innan man bestämmer sig.

Tar gärna emot tankar och erfarenheter från en annan som inte heller kommit överens med sin SP01 :slight_smile:

Vet inte om frågan var till mig, men nej, har inte kommit längre än till funderingar…Rugern är dock fortfarande intressant, och det har mest med priset att göra…

Ja jag tänkte att du verkade sitta i samma sits som mig så jag tänkte höra hur det gått för dig.

Rugern ser fin ut men det säger ju inte så mycket om hur den presterar tyvärr :slight_smile:

Vi sitter nog i väldigt lika sits, orkar inte heller handladda (även om jag har en Dillon press liggandes) och gillar inte heller så stora grepp/kolv.

Just 1911 känns bra greppmässigt det lilla jag testat, dock har jag ännu inte lyckats testskjuta en ännu, lite därav att det inte kommit till nåt beslut, och jag harvar vidare med 75:an.

GT9 har jag testat, men gillar inte kolvvinkeln.

Vad gäller Rugern så har jag läst bra om den, inte hittat nån som inte skjutit bra med den. Dock så finns det ju alltid andra 9:or som skjuter bättre än den, men de kostar oftast minst det dubbla.

BUL hade ju en 6" förra året till vettigt pris, men den försvan och ersattes av en annan modell som steg typ 50% i pris, uppåt 30’. Nu hittar jag inte den på Azons hemsida. Finns ju STP, både 5" och 6", men jag har lite svårt för deras design.

Droppar en en länk här, väl värd att se på.

“If you don’t understand, i don’t think i can make you understand”

Köper jag en 1911 så är det mer baserat på känslor än logik, o varför ska inte unna sig det…

En del hype är det allt.
Har själv haft 3st olika modeller.
Jag blev inte kompis med nån.
Bäst har ja skjutit med Sig X5 samt P220 X6 om
det även ska vara 45ACP.

Men rent estetiskt är en fin 1911 riktigt läcker.

Köp 1911 om ni har lust, dom finare är riktigt dugliga om man trivs med pangen.

Glömde det, jag har ju en HW45 luftpistol med 1911 grepp, sparade ett par grepp från min senaste STI jag hade…