Söker en Zastava M90
Ändring: Alternativt en FB Radom Beryl i 556
(18" pipa innebär att de borde vara tillåtna på jaktlicens)
Hej,
Hör av dig om du hittar någon som säljer dessa
Absolut!
Verkar inte som att det finns så många ”Kalashnikovs” i Sverige som passar kraven för en jaktlicens. (Osäker på hur det ligger till med de som finns på tävlingslicens men misstänker att om det finns några över huvud taget lär de ha för kort pipa.)
Staffans Vapen hade en Zastava M90 vid något tillfälle vet jag, men mer än så har jag inte hittat i Sverige.
FB Radom Beryl finns att köpa på flertalet butiker i polen. Ser även ut som att de dyker upp rätt ofta på deras motsvarighet till skytteforum (netgun). Verkar som att de ligger på runt 15-20 tusen kronor.
Netgun.pl
Vet ej hur mycket man kan lita på dessa butiker så rekommenderar att du söker runt lite själv och försäkrar dig om att de, eller de du hittar, är legitima. Har sett att det finns en hel del vapen-bedrägerier på internet; butiker som utger sig för att vara EU-återförsäljare av en massa intressanta vapen som sen vill att man ska betala i förskott med paypal så det är värt att ha i åtanke.
Sen blir det väl en hel del pappersarbete att hålla på med EU-vapenpass och tullen men har man tid att hålla på med sånt går det nog att lösa. Har någon här erfarenhet av import av vapen från Polen kan de gärna lägga upp det här!
mvh
E_3
Hej,
Tack för svar
Jag tror det allra enklaste är att be någon leverantör i Sverige ta in en Zastava eller motsvarande enligt önskemål. Det lär dock kosta. Skulle man bestämma sig för det är det kanske lämpligt att söka öppen licens först, innan de lägger beställningen, så att man vet att man får licensen och inte riskerar att betala för något man sedan inte kan hämta ut. Då är risken att licensen brinner inne innan de fått hem den men man kanske kan förlänga osv…
Lycka till och hör av dig om du hittar något!