Varning: gammal fråga med begränsade/oändliga möjligheter till svar.
Jag är ytterligare en i skaran av nybörjare som köper en .22-pistol för precision och ställs inför frågan; vilken?
Jag vet att det blir ett nytt vapen och jag vet att alla pistoler jag nämner är ”bättre än vad jag är”. Med det sagt så är det fortfarande oklart för mig om det finns en .22-pistol där ute som bara måste testas innan jag bestämmer mig - priserna är ju trots allt ungefär lika (höga). Möjlighet till växelsats är bra men inte nödvändigt.
Jag har varit bortskämd med bra klubbvapen, des 69U under vintern och Walther SSP under vår/sommaren. Guldserierna väcker ingen uppmärksamhet längre och det har trillat in 48or och 49or på sistone. Om jag skärper mig så skjuter jag bra, även minst vart sjunde skott fortfarande brukar flyga vart som helst.
Jag vet att Walther SSP har ett dåligt rykte och är ganska sällsynt, men jag börjar kunna få in bra resultat. Själv tycker jag trycket är sämre än aw93 (men ingen har justerat det på länge), annars är jag nöjd med den.
Feinwerkbau aw93 är mest poppis på klubben och vinner SM. Liknar des 69U i känsla och har ett fint trycke. Men den känns inte automatiskt bättre än SSPn.
Sedan är det Pardini SP som vinner alla OS- och VM-guld. Dessutom har den växelsats till .32. Jag har aldrig provat den men undrar om det är ett vapen som oundgängligen måste testas in ett beslut fattas?
Vad mer finns det, Benelli, Tesro, Matchgun…
Är det bara tycke och smak, eller finns det någon pistol som har det där extra något som alla skyttar gynnas av och som placerar den främst?
Alla reflektioner mottas tacksamt.