Walther GSP .32 av äldre modell

**Walther GSP .32 –

Jag ska sälja min 32:a och för dig som är intresserad gäller det att läsa noga nu.

Det som följer med vapnet är följande:

Vapen med 2 magasin + två hylsfångare och en laddhjälp. Det följer även med gamla rekylfjädern, en skruv, ett siktblad till bakre riktmedlen, en ny utkastare samt en propp. Jag har även en plastlåda om du vill ha den med vapnet. Rekylfjädern är nybytt liksom utdragaren och några skruvar.

Det här vapnet är ett tungt vapen (1375 gram med oladdat magasin) så du kan inte vikta upp det eller förändra balansen eftersom maxvikten är 1400 gram på tävling. Jag tycker dock att det är ett ganska välbalanserat vapen men tungt. Inget för dig som vill ha lätta vapen i 1000 grams klassen.

Pistolen är ett utmärkt precisionsvapen och levererar superfina träffbilder. Det duger i dagsläget inte till Milsnabb och fält på grund av att utdragaren inte håller hylsorna rakt och fast så att utkastaren kan putta ut dem. Istället fastnar hylsorna, pistolen laddar inte om och du får eldavbrott ibland. Det är INTE utdragaren som är problemet och du kan inte lösa det genom att köpa en ny.

Såvitt jag kommit fram till är utdragarens placering på slutstycket kanske en tiondels millimeter för långt fram vilket resulterar i att hylsorna inte hålls fast rakt och därför flyger de inte ut snyggt och ordentligt ibland. Vi har under tiden jag ägt vapnet testat olika saker och fastnat vid att man, för att uppnå perfekt funktion, ska antingen svetsa en liten loppa som man sedan filar ner till exakt rätt storlek på själva utdragaren eller fila upp utdragarens hål så att den kan backas en pytteliten bit bakåt. Man kan se skillnaderna mellan mitt slutstyckes avdragare till vänster och ett lånat slutstycke till höger (bild 1). Det högra gav aldrig eldavbrott.

Kolven: Det är en Walther originalkolv i Medium. Om du tittar noga på bild 2-4 ser du de inringade ytorna – där var kolven sprucken. Nu är den lagad med två halvor av ett litet gångjärn som armering och epoxylim som filler. Det kommer aldrig mer spricka där.

Jag har en hand som ligger mellan S och M och jag har fyllt ut greppet med vad-det-nu-var för att få handen aningen längre ner. Det är som ett ganska lättarbetat epoxy-spackel som du kan slipa bort om så önskas. På den reglerbara bottendelen sitter lite svinnappaskinn och sen finns det två grepptejpssnuttar på greppet. Allt utom sprick-lagningen kan tas bort eller så köper du vapnet utan kolv.

Trycket är det äldre nitade och jag är inte så såld på den designen men det är ett sjukt skönt avtryck trots det. För övrigt är pistolen i anständigt och helt skick med patina. Jag vet inte vilket år den är från men den är av äldre modell även för att vara en gammal GSP.

Hylsfångarna som följer med må se lite billiga ut men fungerar klockrent.

Jag skulle vilja ha 4000 kronor för alltihop men det kan väl diskuteras. Pickan finns i Norrtälje.









Vapnet kräver licens. Skicka PM vid intresse, uppge gärna klubbtillhörighet och skyttelicens nummer.