Vostok och Baikal same same?

Har beställt/bokat en 22lr Baikal (IJ35).
På vapnets ena sida står det Vostok samt made in USSR.
Normalt brukar det stå Baikal på dessa vapen?
Det skrevs såklart Baikal IJ35 både i min ansökan samt föreningsintyget men i PM system dyker det upp Vostok 35M.
Som ni förstår kliar handläggaren sig i håret och detta verkar svårt att klura ut inom snar tid.

Vet någon om dessa vapen är identiska, dvs Baikal IJ35 och Vostok 35M?

35M är väl en fripistol? En jäkla skillnad mot en IJ35.

Vostok TOZ 35M är en fripistol, ja.

De senare modellerna hette ij 35m / izh 35m om jag inte missminner mig? Izh 35m har den nog främst kallats internationellt.

1 gillning

Den har marknadsförts under flera namn. Först Baikal IJ35, senare som Baikal IJ35M och Baikal IZH35M - ibland med tillägget Vostok.

IZH är en förkortning för Izhmash vapenfabrik. Gissa var den ligger? Vid Baikalsjön. Var tillägget Vostok kommer från vet jag inte men den pistolel har inte tillverkats där vad jag vet.

Senare släpptes det utgåvor från Walther (KSP200) och Frankonia (ISH35M Favorit).

Då det är ryssprylar är det lite svårt att veta exakt vad som skiljer de olika modellerna åt. Den första släpptes i slutet av 70-talet vill jag minnas och det finns inte allt för mycket dokumentation från CCCP lättillgängligt från den tiden.

Grundvapnet är dock det samma men det kan skilja mellan olika vinklar eller så på bearbetade detaljer. Som ett exempel passade slutstycket från min IJ35M på min KSP200 men inte tvärtom.

Det står alltså fel tillverkare i Polisens vapenregister, Baikal är rätt. Vilken modell det är kan jag inte svara på men en IJ eller IZH är rimligt.

1 gillning

Matar man in Vostok i Google translate så spottar den fram Öst :upside_down_face:

1 gillning

1 gillning

Även Walter ksp 200 är lika