Ventilen - vad är egentligen det?

Kan nån förklara vad “Ventilen” egentligen är, på ett sakligt, neutralt sätt!
Alltså utan att låta förklaringen färgas av eventuella åsikter om olika myndigheter och/eller partier eller egna tolkningar av hur den kanske kommer att fungera och användas? :smiley:

ventilen är ett sätt för polisen att neka licens på vad dom tycker är farligt just den veckan.
Inga mer överklaganden på “taktiska” repeters, tex. Om ventilen funnits i dag hade nog 357 revolver nekats på nationellt skytte… Men även Tikka tac a1 tex.

Ventilen kommer brukas så fort någon överklagar en licensansökan…

Dom kommer även bruka ventilen för AR-15 bössor som modifieras tex med infitechs lower.

Ventilen är kort och gott dödstöten för skyttesverige. Jag det låter extremt, men polisen kommer flytta målposten för varje gång den brukas och eftersom politikerna är så dumma att överlåta allt “ansvar” för vad ventilen kan användas för, så kommer det inte vara annat än en lång utförsbacke.

357 är livsfarlig, 9mm är militär (39b), 223 är militär… Sen kommer dom neka licenser på alla vapen med stora magasin - inte bara automater. Sen även vapen med “små” magasin. Sen alla vapen med magasin punkt. Och för varje gång så försvinner mer och mer av motståndet, politikskt eller civilt.

Sätter du ställer frågan på får det mer o känna som du vill hitta något som på något sätt ursäktar ventilen, inte fakta på hur det kommer missbrukas.
Nästan som du tror polisen vill vårat väl eller något.

Erik Lakomaa förklarar rätt bra i den här artikeln: ”Sverigedemokraterna kan öppna för en dramatisk omläggning av svensk vapenpolitik” | Svensk Jakt

Själva “ventilen” utgörs av den här skrivelsen som finns med i lagförslaget som nu ligger: “Tillstånd till innehav av ett skjutvapen ska inte få ges om innehav för det avsedda ändamålet av den sortens vapen innebär en risk för allmän ordning och säkerhet som är oproportionerlig i förhållande till nyttan för ändamålet.”

Vad som är risk och nytta i de enskilda fallen lämnas till Polismyndigheten att avgöra.

2 gillningar

“Ventilen” är ett verktyg för att låta Polisen neka vapenlicens efter eget godtycke.
Sen tror jag syftet med ventilen är att blockera kreativa påhitt som rundar reglerna. Exempelvis Infitech SHR-K2, dvs en AR-15 med modifikationer som gör att den blir godkänd. Då kan Polisen kliva in och stoppa det, det är lagstiftarens mening. Dessutom tror jag politikerna som lagt fram ventilen är nöjda med att den blockerar kortpipiga bössor som söks på föreningsegen gren och annat som inte har ett uppenbart och utbrett syfte inom sportskyttet.
Konsekvensen av ventilen är extremt svåröverskådlig. Jag tror faktiskt polisen en tid framåt kommer nöja sig med att blockera sånt som ligger utanför de stora skytteförbunden och mainstream jakt. Allt sådant de försökt blockera de senaste åren, men inte mer än så. Sen kommer den dagen då det ändras, precis som polisen godtyckligt ändrat reglerna så många gånger förut. Jag tycker det är ett pinsamt abdikerande från ansvar, ett rent svek från regeringen och SD efter tio år av runda löften.

1 gillning

Men det förklarar inte vad det är? Vadå “ett sätt…”?

Nu blev det ett långt inlägg om hur fel/dåligt det är - som jag undan bad mig - men ingen förklaring på VAD det är?

Det skulle lika gärna kunna vara ett trollstav som ett “frikort”, men det är det väl inte, så VAD är det? En lag? en paragraf? en riktlinje? vad?

Hur jag ställer frågan är ingen ursäkt för dig att ranta, det görs i tråd efter tråd så det har vi nog av! :slight_smile:
Försök svara på det som faktiskt efterfrågas och inte det du tror andra vill höra eller det du själv vill höra. Jag vill bara veta vad fan “ventilen” är, och inget annat.

1 gillning

Ska skärskåda den i morrn, tack!
En skrivelse i liggande lagförslag - det förklarar uppståndelsen… :-o

Jo, spekulera kan man ju - håller mig avvaktande, men när det gäller myndigheters tolkningar av regler och lagar så är jag inte direkt optimistisk.

Jaha, det var DET du undrade. Det är en paragraf i den nya lagrådsremissen. Kap 6.5 samt ny vapenlag 3 kap 2 § i https://www.regeringen.se/contentassets/669d34d3e0f343969609bcc0bf89197e/en-ny-vapenlag.pdf

edit: och skälet till att den kallas “ventilen” är att SD råkade läcka i ett motionssvar att det är så den har kallats internt, redan innan lagrådsremissen var ute. Samma skrivning har också kallats “generalklausulen”. Det verkar som att det har kohandlats på så sätt att Strömmer & co har fått “ventilen” i utbyte mot att SD fick igenom att befintliga vapenlicenser på AR för jakt får finnas kvar istället för att dras in.

2 gillningar

I svensk vapenjuridik används ”ventilen” som ett informellt uttryck för en undantagsmöjlighet i regelverket. Den innebär att Polismyndigheten kan bevilja en vapenlicens även om alla ordinarie krav inte är helt uppfyllda, om det finns särskilda skäl.

Aha - nu förstår jag, tack för den info, precis vad jag ville ha! :slight_smile:

Fast här är det väl tvärt om tänkt som en möjlighet att polisen ska kunna NEKA en licens fast alla lagstadgade krav är uppfyllda? Viss skillnad…

Inget ont som inte har något gott med sig, det gäller att se positivt på allt :partying_face:

Är du dum eller ?? Polisen vill aldrig väl

Snälla håll en god ton i forumet tack!