Hej kan någon förklara hur det fungerar med skjutbanor? Jag har haft jägarexamen sen jag gick i gymnasiet. I hopp om att en dag kunna jaga och såklart övningsskjuta då jag skjutit luftgevär med pappa sen jag var liten.
I vilket fall så fick jag ärva en älgstudsare 30/06 och en hagelbössa för några år sen. Men dom har tyvärr bara stått och dammat igen i vapenskåpet sen dess. Jag har sökt på lokala skjutbanor här i Dalarna och jag blir inte klok på hur allt fungerar. Jag hade gärna betalat årsavgift till någon lämplig skjutbana här omkring och åka och övningsskjuta hela tiden. Men jag förstår aldrig deras planering där det låter som att allt handlar om jakt hela tiden. Kan man åka och sköta sig själv och bara skjuta eller måste man följa hela deras schema hela tiden? Känns ju som att man måste planera i typ en månad i förtid dom dagar man kan åka och skjuta. Skulle gärna haft en lokal sportskytte bana i närheten men det finns inte. Vet att det finns en inomhus bana för 22skytte i min stad(by). Men jag har varit osäker om jag vill ha en 22a då jag endast har plats för en bössa till i skåpet.
I vilket fall så står det ju typ måndag: älgskytte tisdag: trappbana osv, och på lördagar så är allmänt skytte borta då jaktklubben prioriteras. Om jag bara vill åka och skjuta lite 30/06 en dag. Måste jag då vänta tills den dagen dom kör älgbanan då? Och kommer det då stå 15gubbar och köa för att skjuta där? Då jag i princip bara vill åka och skjuta lite för mig själv eller kanske ta med pappa. Hagelbanan är ju nästa vetenskap med vad som gäller och så. Står i princip aldrig någon information på sidorna som är nybörjarvänligt, så jag börjar ge upp på det här snart…