Värdering

Hej! Jag har en Colt Anacona First Edition vart skulle man kunna värdera denna?
Dom är ju ha ska ovanlig endast 1000st tillverkade om jag har fatta rätt

Mvh

Skulle säga någonstans mellan en colt python och en Smith 686.

De är fina revolvrar. Men problemet med “samlarvapen” i Sverige, är att man tyvärr inte kan jämföra med tex övriga Europa eller USA. Marknade tillåter inte samlarvärden då vi har en annan typ av lagstiftning kring anskaffandet av vapen.

Men gissningsvis beroende på skick osv. 10-15tusen.

Som läget är just nu, så hänger det på hur mycket köparen vill ha just den modellen av revolver.

En polare till mig köpte en sådan för bra mycket mindre än så. Köparens marknad just nu tyvärr.

1 gillning

Tackar för svar! Jag gav 14000kr för den 2018
Har sett att dom är välldigt dyr runt om Europa och även usa. Men detta vapen blir kvar hos mig. Jag är nöjd med det

Men vist har jag rätt att det endast gjorde 1000st av denna?

Det kan nog stämma. Det gjordes väldigt få av just den modellen. :slightly_smiling_face:

Ta väl hand om den. :wink:

Är du säker på att du pratar om samma puffra? Colt Anaconda First Edition är märkt på pipan och kom i en speciell samlarlåda med tillhörande dokumentation. Om puffran är i samlarskick med alla tillbehör så har den ett pris, om den är i bruksskick utan låda och papper ett annat pris, om det bara är en Colt Anaconda vilken som helst ett tredje pris. Vilken sort var det din polare köpte för bra mycket mindre?

För övrigt kan jag bekräfta att First Edition bara gjordes i 1000 ex, men det är inget speciellt med den utom märkning/låda/papper. Det påstås att den mest värdefulla versionen är fyratums i .45 Colt. Även de högblanka versionerna, “bright stainless”, är mer åtråvärda än vanliga.